بااقتصاد
1401/03/03
14:38
تداوم روند اصلاحی شاخص بورس تهران متاثر از کاهش قیمت فولادی‌ها/ کدام متغیر تاثیرگذار، بازار سهام را به مسیر صعود برمی‌گرداند؟

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران پس از یک اصلاح سنگین طی معاملات دیروز، از «تک و تا افتاد» و سومین روز معاملاتی خرداد را با افت ۱۵۰۰ واحدی متاثر از کاهش قیمت فولادی‌ها پشت سر گذاشت. این درحالی‌است که برخی مولفه‌های رشد بازار سهام مانند نرخ دلار، تورم، افزایش قیمت محصولات شرکت‌های بورسی، گزارش‌های نسبتا خوب شرکت‌ها در فصل مجامع و رشد قیمت نفت خام، سیگنال صعود شاخص را به بازار می‌دهند. حالا باید دید که کدام‌یک از متغیرهای فوق، می‌توانند به فاز اصلاحی اخیر پایان دهند و شاخص بورس را به سمت صعود هدایت کنند.

رشد ۷ پله‌ای شاخص کل آیفکس


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۳ خردادماه، جریان منفی و اصلاحی در روند معاملات بازارهای سهام تهران ادامه یافت اما متعادل بود. شاخص کل بورس با ۱۵۲۲۷ واحد افت، به رقم یک‌میلیون و ۵۵۵ هزار واحد عقب نشست و برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۵۴۴ واحد منفی در نقطه ۴۳۱ هزار واحدی به ثبت رسید. تنها شاخص کل آیفکس توانست با حمایت سهم‌های کوچک‌تر ۷ واحد ارتقا یابد و در نقطه ۲۱ هزار و ۳۲۱ واحدی تثبیت شود.


فولادسازان، منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس


برای بورس تهران، نمادهای فولادی ازجمله فولاد، فخاس و فخوز بیش‌ترین تاثیر منفی را به شاخص کل این بازار تحمیل کردند و فملی هم در رتبه بعدی قرار گرفت. رمپنا، حکشتی و فارس هم بیش‌ترین تاثیر مثبت را گذاشتند و مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل شدند. شستا، خودرو و حکشتی بالاترین حجم تراکنش معاملاتی بورس را به خود اختصاص دادند.


نمادهای کوچک به کمک آیفکس آمدند


در جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس، نمادهای وسپهر، ددانا، وهور و دماوند، با اثرگذاری مثبت، شاخص کل آیفکس را ۷ پله ارتقا دادند در حالی‌که غصینو، سمگا و هرمز اجازه رشد بیش‌تر این شاخص را ندادند. نمادهای ددانا، کرمان و وسپهر، همچنین در جایگاه بالاترین حجم تراکنش مثبت بازار فرابورس ایستادند.


کاهش ارزش صف‌های فروش سهام نسبت به صف‌های خرید


روند اصلاحی و متعادل معاملات امروز، با افزایش تقاضا نسبت به عرضه همراه بود و معامله‌گران برای ۹۸ سهم به ارزش ۸۹۶ میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند. تعداد صف‌های فروش هم به ۷۷ سهم به ارزش ۱۵۴ میلیارد تومان رسید.


شفاف‌سازی فرابورس در بازگشایی نمادهای متوقف شده!


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، اعلام کرد که با مساعدت و دستور سازمان بورس، تلاش همکاران معاونت بورس‌ها و ناشران سازمان و معاونت ناشران فرابورس، نمادهای معاملاتی متوقف، شفاف‌سازی خواهند شد.


فدایی همچنین از بازگشایی نماد تفارس خبر داد که امروز انجام شد و اعتراض معامله‌گران حقیقی بازار را درپی داشت.


۱۴۳ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات پتروشیمی‌ها در سال گذشته


محمد متقی، رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، گفت: سال گذشته ۷.۳ میلیون تن انواع محصول پتروشیمیایی در بورس‌های کالا و انرژی عرضه شد و در مجموع ۵.۵ میلیون تن محصول به ارزش ۱۴۳ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.


اعطای سهام تکلیفی به صندوق بازنشستگی


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد امروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، از اعطای سهام تکلیفی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور خبر داد و گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف است، برای رد دیون خود به مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بخشی از سهام شرکت‌ها را به صندوق بازنشستگی واگذار کند.


به گفته وزیر اقتصاد، آیین‌نامه مستقلی برای صندوق بازنشستگی کشوری آماده شده است که ظرف ۳۰ تا ۴۰ روز آینده در دولت نهایی می‌شود.


برنامه دوم وزارت نیرو برای فروش برق رقابتی در بورس انرژی


علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، معتقد است، تولید برق باید اقتصادی باشد و بخش خصوصی با توجیه اقتصادی، وارد این برنامه شود. به گفته وی، یکی از اشکال‌ها طی سال‌های اخیر این بود که تولید برق اقتصادی نبود در همین رابطه برنامه‌ها در این حوزه با اصلاح اقتصاد برق کلید خورد.


محرابیان افزود: برنامه دوم فروش برق به عنوان کالای رقابتی از طریق بورس انرژی است و سعی می‌کنیم طی ماه‌های آتی با عرضه برق در بورس انرژی زمینه رقابت را فراهم کنیم.


عرضه تلفیقی، راهکار وزارت صنعت در بورس کالا


وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صنعت نیز، برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه‌ها در بورس کالا را مطرح کرد و گفت: وزارت صنعت و ایمیدرو در دستورکار جدید، باتوجه به شرایط احتمالی خاموشی برق، راهکارهایی را برای حمایت از تولید در دستور کار دارند که به موجب آن، روند افزایش عرضه‌ها در بورس کالا تداوم می‌یابد.


نرخ ماءالشعیر هم ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت


مسعود نجفی اصل، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماالشعیر و مالت، با اعلام خبر افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ماءالشعیر و مالت، گفت: میزان تولید ماالشعیر در ۵ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود اما سال گذشته میزان تولید ماءالشعیر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر کاهش یافت.


ایجاد سامانه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در تابستان امسال


حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: به نظر می‌رسد که تا پایان تابستان سامانه‌ای برای ثبت‌نام سهام عدالت ایجاد شود.


به گفته وی، در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد، اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمدها وجود ندارد.


قربان‌زاده افزود: بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.


قطع برق صنایع و دردی را دوا نمی‌کند


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه اقتصاد برق دچار ورشکستگی شده است و باید نجات پیدا کند، تصریح کرد: در سالی که به نام تولید مزین شده، قطعی برق صنایعی همچون فولاد و به دنبال آن تعطیل آن‌ها کار درستی نیست. وی قطع برق صنایع را مسکن مقطعی دانست و گفت که این سیاست، دردی را دوا نمی‌کند.


نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا، شفافیت اطلاعات است


فرهاد طهماسبی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا منجر به کشف واقعی قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا می‌شود، گفت: در این سازوکار بورس کالا، جزئیات اطلاعات معامله، اعم از میزان عرضه و فروش، قیمت‌ها، کیفیت و غیره کاملا مشخص خواهد شد و مردم هم بر آن نظارت دارند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۴۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید و ۳۶ درصد کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شود. طی این جابجایی‌ها، ۴۹۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای رمپنا، بمپنا و سامان اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شبندر، خگستر و فولاد متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۴۶ ، ۳۳۹ و ۲۴۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۵۵.۶۸۹ (۱۵۲۱.۳۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۲۲۸.۶۰ (۱۵۴۴.۱۳-)


ارزش معاملات: ۴.۷۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: رمپنا، حکشتی و فارس


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، فخاس و فخوز


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۲۱.۱۰ (۷.۱۸افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۵۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وسپهر، ددانا و وهور


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: غصینو، سمگا و هرمز


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0