همفکران
1401/07/02
10:19
جریان نقدینگی بازار طی هفته چهارم شهریور؛ حقیقی ها برای هجدهمین هفته متوالی از بازار خروج زدند ...

در هفته پایانی شهریور ماه حقیقی ها بیش از ۸۸۱ میلیارد تومان سرمایه از بازار بیرون بردند تا تراز پول خرد بازار از ابتدای سال جاری تا کنون به بیش از منفی ۲۳ همت برسد ...

جریان نقدینگی بازار طی هفته چهارم شهریور؛ حقیقی ها برای هجدهمین هفته متوالی از بازار خروج زدند، محصولات شیمیایی صدرنشین بیشترین خروج پول خرد و انبوه سازی در مرکز توجهات حقیقی ها بود


در هفته پایانی شهریور ماه حقیقی ها بیش از ۸۸۱ میلیارد تومان سرمایه از بازار بیرون بردند تا تراز پول خرد بازار از ابتدای سال جاری تا کنون به بیش از منفی ۲۳ همت برسد، حدود ۶ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته، زیرا حقیقی ها در نیمه نخست پارسال در مجموع ۲۱،۷ همت پول از بازار خارج کرده بودند.


به هر رو اگر چه شدت خروج پول خرد این هفته ۷ درصد کمتر از هفته قبل بود اما تراز هفتگی پول خرد بازار برای هجدهمین هفته متوالی منفی باقی مانده است.


کدام صنایع و نمادها عمده ترین منابع خرد را از دست دادند؟


این هفته صنایع محصولات شیمیایی، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و فرآورده های نفتی در راس بیشترین خروج پول خرد قرار داشتند. پس از آن ها صنایع بیمه و صندوق بازنشستگی، شرکتهای چندرشته ای صنعتی، اوراق تامین مالی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی و پیمانکاری صنعتی با بیشترین خروج پول از سوی حقیقی ها مواجه شدند.


صنعتی که این هفته در راس خروج پولهای خرد قرار داشت، محصولات شیمیایی بود. حقیقی ها حدود ۱۹۴ میلیارد تومان از سهام شیمیایی خود را فروختند و مبالغ آن را از این صنعت بیرون بردند تا تراز پول خرد هفتگی این صنعت برای چهارده هفته پیاپی منفی بماند، اگر چه از شدت خروج پول خرد نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد کاسته شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حقیقیها در مجموع حدود ۲،۴ همت نقدینگی از این صنعت بیرون بردند، یعنی ۲۷ درصد بیشتر از رقمی که در شش ماهه نخست سال قبل از آن خارج کرده بودند.


بر خلاف ۴ هفته پیاپی قبلی که صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خوش اقبال بود و سرمایه های خرد بازار را به سمت خود می کشاند اما این هفته حدود ۱۵۲ میلیارد تومان از آن را از دست داد تا به دومین صنعتی که بیشترین پول خرد را از دست داده، بدل شود.اما هنوز هم تراز پول خرد سالانه این صنعت تا اینجا مثبت ۴،۶ همت است. این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۱،۲ همت بود.


سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد فرآورده های نفتی بود. صنعتی که برای نوزدهمین هفته متوالی شاهد از دست دادن سرمایه از سوی حقیقیهاست. این هفته شدت خروج پول خرد از آن یک و نیم برابر هفته قبل بود. تراز پول خرد شش ماهه اول امسال این صنعت منفی ۲،۸ همت شده، یعنی تمایل حقیقیها برای خروج نقدینگی های خود از سهام فرآورده های نفتی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۵ درصد بیشتر شده است.


از بین شرکتها بپاس، شستا، آریان، خصدرا و از بین صندوقها کمند، همای، اوصتا، کارا، افران و طلا بیشترین خروج پول خرد را رقم زدند.


معرفی صنایع و نمادهایی که بیشترین هدف سرمایه های خرد بودند


صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات عمده ترین هدف سرمایه گذاران خرد در هفته ای که گذشت، بود. صنایع بانکها و موسسات اعتباری، استخراج زغالسنگ، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، تولید محصولات کامپیوتری و اکلترونیکی، قند و شکر، سرمایه گذاریها، واسطه گریهای مالی و پولی، هتل و رستوران و ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی در رتبه های بعدی بیشترین ورود پول خرد قرار گفتند.


در هفته چهارم شهریور ماه حقیقی ها با تزریق ۱۱۸ میلیارد تومان از سرمایه های خود به صنعت انبوه سازی، آن را به صدرنشین بیشترین ورود پول خرد تبدیل کردند. حقیقیها پس از سه هفته متوالی خارج کردن پول از این صنعت، به آن اقبال نشان داده و سهام این صنعت را خریداری کردند. تراز پول خرد ۶ ماهه ابتدایی سال جاری این صنعت منفی ۸۸ میلیارد تومان است. در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل حقیقیها حدود ۵۱۶ میلیارد تومان از این صنعت بیرون برده بودند.


دومین صنعتی که این هفته بیشترین توجه سرمایه گذاران خرد را به خود جلب کرد بانکها و موسسات اعتباری است. این صنعت ۵۳ میلیارد تومان پول خرد به سمت خود کشاند تا تراز هفتگی خود را پس از دو هفته متوالی منفی بودن، مثبت کند. با این وجود تراز پول خرد این صنعت طی ۶ ماهه اول امسال منفی ۲،۶ همت است. البته این رقم یک سوم مبلغی است که در مدت زمان مشابه سال قبل از سهام بانکی و موسسات اعتباری خارج شده بود.


صنعت استخراج زغالسنگ سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد بود؛ حدود ۲۵ میلیارد تومان. هر چند قدرت تزریق پول خرد آن ۵۵ درصد از هفته قبل کمتر شده اما تراز هفتگی نقدینگی خرد این صنعت برای سومین هفته متوالی است که مثبت مانده و تراز پول خرد سالانه آن تا اینجا به حدود مثبت ۷۰ میلیارد تومان رسیده است. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل حقیقی ها در مجموع ۳۲۷ میلیارد توما از این صنعت بیرون برده بودند.


نمادهای کیسون، وگردش، ثبات، ودانا، اعتماد، صباح، کیان، تسه ۱۴۰۱، مادیراح و خاور عمده ترین منابع حقیقی را به خود جذب کردند.










انتهای خبر

0
0