بااقتصاد
1400/06/17
15:02
رفتار محتاطانه معامله‌گران بازارهای سهام تهران و صعود ۳ هزار واحدی شاخص کل/ رشد تابستانه بورس متوقف می‌شود؟

گزارش بازار/ ‌چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ معامله‌گران سهام تهران طی روزهای اخیر رفتار محتاطانه‌ای در بازارهای بورس و فرابورس درپش گرفته‌اند و نسبت به خرید و فروش سهام با توجه به خبرهای سیاسی و اقتصادی و رفتار بازارهای دیگر، اقدام می‌کنند. بر همین اساس، روند معاملات امروز بازار سرمایه، ناشی از این رویدادها، مثبت و متعادل بود و شاخص کل با رشد ۲۹۴۸ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۵۲۶ هزار واحد رسید. در ادامه روند روبه‌رشد شاخص کل هم‌وزن که با اقبال حقیقی‌ها مواجه شده است، با ۷۴۸ واحد مثبت به رقم ۴۶۶ هزار و ۹۶ واحد ارتقا یافت و شاخص کل فرابورس نیز با ۱۰۲ واحد رشد روی قله ۲۲ هزار و ۷۶۸ واحد ایستاد. باید دید که آیا روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۰ روند صعودی بورس ادامه خواهد یافت!

افت و خیز شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، در آخرین روز معاملاتی هفته سوم شهریورماه، معاملات بازارهای سهام پس از افت صبح‌گاهی، به مدار مثبت بازگشتند و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌ها گذاشتند. در بورس تهران، نمادهای شستا، کچاد، نوری، شبندر، کگل و کنور در صدر مثبت‌سازان شاخص قرار گرفتند و شستا به‌تنهایی بیش از ۱۸۰۰ واحد سبز را ثبت کرد. نماد برکت، تنها نماد منفی در میان بزرگانی بورسی بود. مثبت‌سازان اصلی در بازار فرابورس به نام بپاس، فرابورس و شگویا ثبت شد و نمادهای مارون، وسپهر، دماوند و وملل در صدر سرخپوشان قرار گرفتند.


دادوستد سهام در ۶۰۷ نماد شرکتی


درپی دادوستدهای مثبت و منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۰۷ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۱۲۰ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۱۰۰ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگرهای تابلو بورس تهران امروز ۵۰ درصد سبز و سرخ بود و رشد ۰.۲ درصدی شاخص را نشان دادند. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۳۸ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۱۷۱ سهم، معادل ۵۱ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۶۰ سهم، معادل ۴۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۳۷ نماد به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۲ نماد را در صف فروش ۳۱ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران با رشد ۰.۵ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۳۳ نماد معامله شده در این بازارها، ۵۷ سهم، معادل ۴۳ درصد در مدار مثبت و ۷۶سهم، معادل ۵۷ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۷ نماد، معادل ۱۳ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۸۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۴ نماد (۳ درصد) صف فروشی به ارزش ۹ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند معاملات در بازار پایه با دادوستد ۱۳۷ نماد به پایان رسید. در این بازار ۴۹ سهم، معادل ۳۶ درصد، مثبت و ۸۱ سهم، معادل ۵۹ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۳۸ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۱۱۵ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۴۳ نماد نیز در صف فروش ۲۵۵ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۲۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۷۵۰۰هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۷۴۰۰ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و عرضه اولیه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۶۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای کنور، شستا و اتکای اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فولاد، برکت و شپنا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۴۲۶ ، ۴۰۱ و ۳۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۶.۰۰۹.۲۵ (۲۹۴۸.۶۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۶۶.۰۹۶.۰۲ (۷۴۸.۲۸افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۴۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: شستا، کچاد و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۷۶۸.۴۷ (۱۰۲.۸۱افزایش)


ارزش معاملات: ۲۰.۱۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، فرابورس و شگویا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: مارون، وسپهر و دماوند


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0