موج برتر
1399/07/06
06:05
مقاله برون رفت از وضعیت فعلی بورس تهران صفحه ۲: ادامه مقاله از پست قبلی 👆👆 🚻🚻 اما این معادله در سال ۹۹ معکوس شد... میزان مشارکت در آخرین عرضه اول...

مقاله برون رفت از وضعیت فعلی بورس تهران


صفحه ۲: ادامه مقاله از پست قبلی 👆👆



🚻🚻 اما این معادله در سال ۹۹ معکوس شد...



میزان مشارکت در آخرین عرضه اولیه در مهر ۹۹ حدود ۵.۵ میلیون نفر بود. یعنی در سال ۹۹ حدود ۵ میلیون نفر افراد " آماتور و مبتدی " وارد بازار شدند که اکثریت آنها با ساده ترین مفاهیم بورس مثل "حجم مبنا و قیمت پایانی" آشنا نبودند. گواه این مطلب نحوه معاملات اخیر بورس تهران است: سهمی که قیمت پایانی آن ٪۴+ است و حجم مبنای ۱۵ میلیونی داشته و حجم معاملات آن بیش از ۷۰ میلیون سهم بوده را در قیمت ٪۵- می فروختند. یعنی به قیمت فردا و یا پس فردا فروختند. (چنین معاملاتی در تابستان ۹۹ فراوان دیده شد)


اینگونه بود که بازار بورس تهران شد "صف خرید" و یا "صف فروش" و نقدشوندگی بازار شدیدا کاهش پیدا کرد. وقتی قصد خرید داشتیم، امکان خرید نبود و وقتی قصد فروش داریم، امکان فروش نیست (مگر در تعداد اندکی از سهام بازار)



و انگار متعادل معامله شدن از یادها رفت. و معاملات عجیب و غریب در بورس تهران رایج شد.


نتیجه اینکه جریان "آماتور و مبتدی" که بعضا با سرمایه‌های بزرگ هم وارد بازار شده بودند، جریان ساز شد و جریان حرکت قیمت در بازار تحت تاثیر افرادی آماتور و مبتدی قرار گرفت. خوب در چنین شرایطی تکلیف روشن است. رفتارهای احساسی و هیجانی جایگزین تحلیل شد.


نکته: (در این شرایط لازم بود تا سازمان بورس، مراکز آموزشی را تقویت و حمایت می کرد، درحالیکه حتی در برخی موارد تحلیلگران با سابقه بازار را حاشیه نشین کردند.)



⚠️ قرص مسکن و درمان بازار بورس تهران چیست؟



این روزها شاهد تغییر سیاست های سازمان هستیم و هر روز قانون و آیین نامه ای جدید روانه بازار می‌شود که اکثر آنها "قرص مسکن" است، اما درمان نیست.


اوراق تبعی ، حذف نوسانگیری روزانه! ، توقف نمادهای لیدر ، حمایت سهام شاخص ساز و شاخص کل سبز نمایشی و اقداماتی از این دست همه مسکن درد است و شاید کمی درد بازار را تسکین دهد. اما کافی است نگاهی به تابلو معاملات داشته باشیم، تا بخوبی درک کنیم که روز به روز درد "نقدشوندگی" مخصوصا در سهام کوچک بازار تسکین نیافته و درحال خفه کردن بازار است. اگر این درد هرچه سریعتر درمان نشود، باتلاق نقدشوندگی، سهام بزرگ را بزودی می بلعد و دیگر هیچ سهمی را نمیتوان معامله کرد.


نگذاریم کار به آنجا بکشد...




✅✅ اما درمان بازار بورس تهران چیست؟


(امیدوارم ادامه مطالب این مقاله را پیشنهادی برادرانه تلقی کرده و نه دخالت و فضولی در سیاست‌های سازمان. سعی نگارنده بر این است که در حد توان و دانش اندکی که دارم، باری بدوش بکشم.)





ادامه مقاله در پست بعدی... 👇👇👇



انتهای خبر

0
0