همفکران
1401/02/04
16:08
گزارش بازار/ خوشبینی در سایه تردید

شاخص کل بورس تهران در چهارمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت حدود ۷۵۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۵۰۴ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی تنها چند دقیقه نخست توانست در سنگر سبز باقی بماند و پس از آن به موجب عقب نشینی خریداران، روندی نزولی گرفت و تمام روز را در مدار منفی گذراند. امروز خریداران در شرکت های کوچکتر تحرکشان بیشتر بود...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در چهارمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت حدود ۷۵۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۵۰۴ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی تنها چند دقیقه نخست توانست در سنگر سبز باقی بماند و پس از آن به موجب عقب نشینی خریداران، روندی نزولی گرفت و تمام روز را در مدار منفی گذراند.


امروز خریداران در شرکت های کوچکتر تحرکشان بیشتر بود به طوری که شاخص هموزن تمام روز را در مدار مثبت سپری کرد و اگرچه در نیمه دوم تا حدودی نزولی شد و کمی از راه رفته را برگشت ، اما توانست در نهایت با رشد ۹۷۷ واحدی، سبز پوش روز را به پایان ببرد.


خگستر، خاهن و وبانک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خگستر در حوالی سقف قیمتی روز را به پایان برد. خاهن با صف خرید بست و وبانک در مرز صفر معاملاتی سبزپوش بود که متوقف شد. فولاد، پارسان و شتران بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شتران و پارسان با افت بالغ بر ۳ درصد مواجه شدند و فولاد سرخ پوش در محدوده صفر تابلو به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای زاگرس، ومهان و شگویا، ۱۷ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۷۴۶ واحد متوقف شد. صبا و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۲۶۳ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی های بازار صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۸ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


سهام ۲۵ شرکت آماده ورود به بازار سرمایه


رئیس سازمان بورس: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد. اگر قرار باشد تمرکزها بر این مساله باشد که فقط سهام بین مردم معامله و قیمت آن افزایش پیدا کند، اما اقتصاد کشور هیچ‌گونه تاثیرپذیری از این مساله نداشته باشد، نمی‌توان چندان شاهد تاثیر مثبت بازار سرمایه در تولید و اشتغال کشور باشیم، مسیر حرکتی که اکنون بازار در پیش گرفته است به این سمت خواهد بود که بخش واقعی اقتصاد کشور هم بتواند از این بازار تامین مالی کند.


عشقی افزود عرضه‌های اولیه زیادی در مسیر ورود به بازار قرار دارند و اکنون نزدیک به ۲۵ شرکت آماده عرضه در بازار هستند.به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.


منبع عراقی در خصوص نشست پنجم ایران و عربستان با حضور الکاظمی:


دو طرف توافق کردند با پایان دادن به نشست های امنیتی، به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز نیروگاهی ها بیشترین پول را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از شیمیایی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد وکبهمن و پکویر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد معاملاتی متعادل در بازار سهام بودیم. اگرچه در ابتدا و انتهای بازار با رنج کشی های مثبت در خودرویی ها تا حدودی تقاضا بهبود یافت اما در بیشتر روز این فروشندگان بودند که برتری داشتند و عنان بازار را به دست گرفتند. البته ناگفته نماند این شرایط خیلی در خصوص شرکت های کوچکتر صدق نمی کرد چرا که این شرکت ها عمدتا با افزایش تقاضا در مدار مثبت دنبال شدند.


خودرویی ها متعادل و در فضایی مثبت معامله شدند. خگستر تحت تاثیر اخبار واگذاری دارایی هایش همچنان می تازد و امروز نیز توانست خود را به صف خرید برساند اما این صف پایدار نبود و در نهایت پس از جا به جایی ۷۲۴ میلیون برگه سهم در قیمت ۳۸۱ تومان به کارش پایان داد. خودرو و خساپا اگرچه در دقایق پایانی به مدار منفی رفتند اما با قیمت پایانی مثبت بستند. خاور، خکرمان و ورنا از دیگر پرتقاضاهای این صنعت بودند. خبهمن که همچنان در محدوده ۲۰۰ تومان در نوسان است، امروز با یک شفاف سازی خبر از درخواست پذیرش شرکت بهمن موتور داد که می تواند تاثیر مثبتی بر این شرکت داشته باشد.


شرکت های بفجر و مبین در کدال خبر از افزایش نرخ های چشمگیری دادند که می تواند درآمدهای این شرکت ها را با رشدی اساسی همراه کند. به همین منظور امروز شاهد اقبال بی نظیر خریداران به صنعت نیروگاهی و یوتیلیتی بودیم به طوری که این گروه صدرنشین جذب پول های خرد نیز شدند. تمام نمادهای این گروه امروز را با رشد حداکثری قیمت پشت سر گذاشتند.


در بزرگان بازار نظیر گروه های بانک، شیمیایی، فلزات اساسی و پالایش، عمده نمادها ب افت قیمت مواجه شدند و مدار منفی به کارشان پایان دادند.


گروه های تحت تاثیر ارز ترجیحی ، چون زارعت، امروز را با برتری خریداران سپری کرد. سیمرغ بعد از لغو مجمع، امروز با صف خرید به میدان بازگشت و درنهایت با رشد ۳.۵ درصدی در قیمت ۲۴۷۹ تومان بست. سپید که در محدوده های ۱۸۰۰-۱۹۰۰ تومان تحت فشار قیمتی بود، امروز به ۲۲۵۲ تومان رسید و با صف خرید به کارش پایان داد.


امروز شرکت های حوزه حمل و نقل دریایی ، نظیر حتاید و حسینا با قدرتنمایی خریداران همراه بودن و با رشد حداکثری، در سقف قیمتی به کارشان پایان دادند.


در گروه کاشی و سرامیک ، عنان معاملات به دست خریداران بود. کحافظ امروز هم تا سقف قیمتی پیش رفت و ۴۵۴ تومان شد. در کپارس حدود ۱۳.۴ میلیون برگه سهم جابه جا شد و سهم در قیمت ۹۷۸ تومان به خط پایان رسید.


در بازار امروز تردید در میان سهامداران امری مشهود بود که منجر به کاهش حجم معاملات و افت قیمت سهام شد. حال اگر بخواهیم خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم، با توجه به رشد بدون توقف بازار، تنها اصلاح زمانی را متصور هستیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای بتک و دجابر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۹ درصد، بشهاب با ۳.۴۶ درصد و فسازان با ۳.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام قزوین با ۳.۶ درصد، وپست با ۳.۰۱ درصد و کساپا با ۲.۸۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در آخر هفته روندی افزایشی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدی به ۱۳ میلیون و ۸۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۳۲ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0