بورس پرس
1402/03/08
00:00
دلیل ریزش ۵۴.۲ هزار واحدی شاخص بورس و اثر کاهش قیمت دلار در شرکت ها

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه فروش سهام در قیمت‌های فعلی هیچ توجیهی ندارد دلیل ریزش ۵۴.۲ هزار واحدی دیروز شاخص و اثر کاهش قیمت دلار در شرکتها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، همایون دارابی در خصوص دلیل ریزش ۵۴.۲ هزار واحدی دیروز شاخص بورس به تسنیم گفت: وضعیت بازار ناشی از رفتار هیجانی سهامداران است و دلیل منطقی و قابل درکی برای ریزش شاخص وجود ندارد. اگرچه نرخ سود بین بانکی اندکی افزایش یافته اما در حدی نیست که بتواند اثری روی بازار سرمایه داشته باشد.


وی افزود: درگیری با طالبان خاتمه یافته و تمامی خبرها حکایت از مذاکره و حل و فصل مشکلات دارند. نگرانی بابت درگیری ایران و طالبان کاملا بی‌مورد بوده و شرکت بورسی نزدیک به مرز افغانستان هم وجود ندارد که این درگیری‌ها، تهدیدی برای ادامه فعالیت آنها باشد. بنابراین گره زدن این ریزش با درگیری طالبان، مسئله‌ای انحرافی است. سفر سلطان عمان به ایران هم در صورتی که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوشایند در بازار سرمایه باشد. آرزوی شرکت‌های صادرات‌محور فعالیت با دلار حواله‌ای است.


این کارشناس ادامه داد: نرخ ارز شرکت‌های صادرات محور، مبادله‌ای است و اگر نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یابد بازهم اثر منفی روی سودآوری شرکت‌ها نخواهد داشت ضمن اینکه در چند روز اخیر نرخ ارز بازار آزاد کاهش نداشت. سرعت رشد بازار سرمایه بالا است و بعد از رشد بسیار کوتاه‌مدت، عده‌ای از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند بورس وارد مرحله اصلاحی و رکود شده است. با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها، عدم رشد قیمت سهام متناسب با تورم و نزدیکی به فصل مجامع ، انتظار می‌رود بازار در چند روز آینده مجددا سیر صعودی در پیش بگیرد.


دارابی ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سهام تصریح کرد: اگرچه بازار سرمایه همچنان از قیمت‌گذاری‌های دستوری، نرخ ارز تکلیفی و غیر واقعی صنایع و نرخ سود بانکی رنج می‌برد اما فروش سهام در قیمت‌های فعلی هیچ توجیهی ندارد و معامله گران بلندمدت عموما از این فرصت‌ها برای خرید و اصلاح سبد سهام استفاده می‌کنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0