بااقتصاد
1401/04/13
16:46
تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه/ صندوق‌ها با درآمد ثابت رقیب بورس شده‌اند

کارشناس بازار سرمایه گفت: ماندگاری شاخص در کانال ۱.۵ میلیونی می‌تواند روند بورس طی روزهای آینده صعودی کند. سطح حمایت در عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، موجب رشد شاخص و شکل‌گیری روند صعودی در بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار سرمایه به ساحل آرامش رسیده است. بعد از یک هفته طوفانی که بورس با افت همراه بود، بازار سهام طی معاملات روزهای گذشته، کمی رشد داشت و امروز نیز به طور کامل از سطح حساس ابتدای کانال ۱.۵ میلیون واحدی فاصله گرفته است.


بهبود تقاضا در معاملات بورس طی روز گذشته و امروز، می‌تواند امیدواری را به سهامداران برای روزهای آینده ایجاد کند. با توجه به جمع آوری صف های فروش به نظر می ‌رسد بازار طی روزهای آینده نیز با رشد شاخص همراه باشد.


برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند روند نرخ بهره بین بانکی همیشه با بازار سرمایه رابطه معکوس داشته و در زمان رشد این پارامتر، شاهد افت و اصلاح بازار بوده‌ایم. این مساله طی هفته‌های گذشته رخ داده و بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد پایه پولی توسط بانک‌ها نرخ بهره بین بانکی را بالا برده است.


* صندوق‌ها با درآمد ثابت رقیب بورس شده‌اند


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ماندگاری شاخص در کانال ۱.۵ میلیونی می‌تواند روند بورس طی روزهای آینده صعودی کند. سطح حمایت در عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، موجب رشد شاخص و شکل‌گیری روند صعودی در بازار خواهد شد.


وی ادامه داد: البته باید در سایر بازارها مانند طلا و ارز نیز یک ثبات ایجاد شود تا سرمایه هایی که طی روزهای گذشته از بورس خارج شده است، باز هم تصمیم به ورود به بازار سهام بگیرد. به نظر می‌رسد در حال حاضر صندوق‌ها با درآمد ثابت به یک رقیب جدی برای بازار سهام تبدیل شده است.


* پیشی گرفتن شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل


در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۴ هزار و ۱۷۰ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۱۵۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد ۲ هزار و ۲۸۶ واحدی در سطح ۴۲۰ هزار و ۶۵۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۵۵ صدم درصد بوده است که رشد دو برابری نسبت به شاخص کل بازار سهام را نشان می‌دهد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۴ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۲۴۰ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات در بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۳۱ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت که این رشد به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه بوده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲۵ هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با کاهش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه ۲ درصد بوده است.


* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز متوالی منفی شد و ۲۶۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۱۴ درصدی داشته است.


گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی شاهد بیشترین پول خروجی و گروه سرمایه‌گذاری ها نیز بیشترین پول ورودی را داشته‌اند.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای وساپا (سرمایه گذاری سایپا)، شاملاح (حق تقدم معدنی املاح ایران) و خاورح (حق تقدم ایران خودرو دیزل) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش صف‌های خرید پایانی بازار


در جریان معاملات روز دوشنبه ۳۵۳ نماد با رشد قیمت و ۲۶۴ سهم نیز با افت قیمت مواجه شدند. صف فروش ۵ نماد جمع آوری نشد و تعداد ۳۴ سهم نیز در صف خرید باقی ماندند.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۲۸ درصد کاهش یافت و ۶۲ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸ درصد رشد کرد و در رقم ۲۵۳ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) و بالبر (شرکت کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات اغلب صف‌‌های فروش جمع آوری شد و تنها ۵ نماد صف فروش داشتند. نماد فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس)، فلوله (لوله و ماشین ‌سازیی ایران)، ساروج (بین المللی ساروج بوشهر) و غپاک (لبنیات پاک) صف فروش داشتند./فارس


انتهای خبر

0
0