فارس نیوز
1401/06/01
16:02
ورود ۹۳ میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بورس/ بازار سهام بیشترین بازدهی را خواهد داشت

بازار سرمایه پس از ۵ روز افت با واکنش نشان دادن به حمایت خود، امروز روندی صعودی را در پیش گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز روندی صعودی به خود گرفت و همین مساله موجب افزایش معاملات خرد بازار سهام شده است. بازار ارز و طلا پس از چند روز نزول قیمت‌ها، امروز به تعادل رسیده است.


سبزپوشی بورس در اولین روز شهریورماه می‌تواند نویدبخش روزهای صعودی در کوتاه مدت باشد. انتشار گزارش شرکت‌ها برای عملکرد مرداد می‌تواند این رشد را تسریع کند.


امروز همه شاخص های بورس رشد داشتند. این در حالی است که دیروز شاخص‌های بازار برای پنجمین روز متوالی ریزش کرده بودند.


در جریان معاملات امروز، شاخص کل بورس به حمایت یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی واکنش نشان داد و همین مساله موجب شد، روند نزولی که طی ۵ روز گذشته شکسته شد.


* بازار سرمایه شانس بالایی برای صعود دارد


در این‌باره، وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازدهی بازار سرمایه تا پایان سال جاری بیش از بازارهای موازی خواهد بود، زیرا در روند فرسایشی بازار سرمایه، قیمت سهام در این بازار افت زیادی داشته و نسبت P/E سهم ها پتانسیلی برای رشد بازار سرمایه ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: در فضای کلی اقتصاد کشور ما به سبب بالا بودن سطح ریسک سیستماتیک، گرایش سرمایه گذاران به دارایی‌های پر ریسک، کمتر بوده و این موضوع یکی از علل فشار فروش در بازار سرمایه بوده است. در مقابل سرمایه ‌گذاران به سمت دارایی ‌های فیزیکی گرایش داشته‌اند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با کاهش ریسک سیستماتیک، گرایش سرمایه‌گذاران هم تغییر خواهد کرد و دارایی ‌های مالی بیش از قبل مورد توجه قرار خواهند گرفت و در این صورت، بازار سرمایه شانس زیادی برای رشد خواهد داشت.


* رشد یکپارچه شاخص های بورس


در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۶ هزار و ۹۸۳ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۷۴ واحد رسید. بدین ترتیب سطح حمایت یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی که از دست رفته بود خیلی زود احیا شد. بازدهی شاخص کل امروز مثبت ۴۹ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس با رشد ۵ هزار و ۲۸ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار و ۳۲۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۲۹ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۵۱ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد باقی ماند.


* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۳ هزار و ۳۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان بود که ۴۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۵ درصد بوده است.


* ورود سرمایه حقیقی به بازار سرمایه


امروز پس از ۶ روز، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۹۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.


در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی)، سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) و خزامیا (شرکت زامیاد) اختصاص داشت و نمادهای مبین (شرکت مبین انرژی خلیج فارس)،های‌وب (های وب)، بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


* رشد صف‌های خرید پایانی بازار سرمایه


در جریان معاملات روز سه شنبه، ۵۱۹ نماد با رشد قیمت و ۱۲۴ سهم نیز با افت قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۵۲ درصد کاهش یافت و به ۵۳ میلیارد تومان رسید؛ ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد ۸ درصدی داشت و در رقم ۳۸۴ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران)، حخزر (شرکت کشتیرانی دریای خزر) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فنورد (شرکت نورد و قطعات فولادی) تعلق داشت که ارزش آن ۵ میلیارد تومان بود.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0