بورس پرس
1399/11/13
00:00
اوراق بدون ضامن برای نخستین بار در اقتصاد ایران انجام شد

برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران و با ۷۰۰ میلیارد تومان، اوراق بدون رکن ضامن و بر مبنای رتبه بندی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رضا عیوضلو مدیرعامل شرکت رتبه بندی پایا با بیان اینکه دیروز رویدادی مهم در بازار سرمایه رخ داد ،گفت: انتشار اوراق بدون رکن ضامن و بر مبنای رتبه بندی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری برای نخستین بار انجام شد تا شرکت‌ها بدون در اختیار داشتن ضامن و فقط با اتکا به رتبه اعتباری نسبت به تامین مالی از بازار اقدام کنند. رتبه بندی شرکت توسط رتبه بندی اعتباری پایا انجام شده و مشاور عرضه نیز شرکت لوتوس پارسیان است .


وی افزود: دارایی پایه‌ای برای انتشار این اوراق ، سهام شرکت گل گهر است که گروه توسعه مالی مهر آیندگان ۷۰۰ میلیارد تومان به تامین مالی از طریق انتشار اوراق اقدام خواهد کرد.


جزییاتی از انتشار اوراق بدون ضامن


این مقام مسیول در خصوص انتشار اوراق بدون ضامن توضیح داد: سازمان بورس اوایل سال جاری به شرکت‌های بورسی و فرابورسی اجازه داد در صورت رتبه بندی اعتباری و کسب رتبه تیپ لبی به بالا ، بتوانند بدون داشتن ضامن به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند. تا پیش از این سازمان بورس، بورس و فرابورس را ملزم می‌کرد اوراقی را منتشر و بانکی را به عنوان ضامن معرفی کنند که فرایند تامین مالی را طولانی می کرد و نرخ تامین مالی را افزایش می داد. از سوی دیگر در گذشته انتخاب ضامن برای شرکت ها با توجه به لزوم رکن ضامن کار آسانی نبود و پیچیدگی‌های خاص داشت.


عیوضلو در خصوص معیارهای رتبه بندی شرکت‌ها نیز گفت: شرکت‌های رتبه‌بندی بر اساس اصول افشا شده به عموم افشا ، نسبت به رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها (ناشران) و اوراق بهادار آنها اقدام می‌کنند. رتبه‌بندی اعتباری، اظهارنظر موسسه رتبه‌بندی راجع به احتمال ایفای به‌موقع تعهدات شرکت‌ها یا تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار محسوب می‌شود. در این میان شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، ریسک اعتباری ناشران بورسی و فرابورسی را برای بازار آشکار می‌کنند که باعث شفاف‌تر شدن بیشتر شرکت‌ها به ویژه از جنبه ریسک می‌شود.


وی درباره تکلیف نکول احتمالی اوراق منتشره هم توضیح داد: پیش‌بینی شده کمیته نکولی در سازمان بورس تشکیل شده و اگر رتبه اعتباری شرکتی تنزل قابل توجهی پیدا کرده باشد و از درجه مشخصی خارج شود، وثایق یا ضمانت‌هایی برای این شرکت‌ها تعیین شده و این اوراق به اوراق با پشتوانه ضامن یا توثیق سهام تبدیل شوند.


اوراق بدون ضامن بخرید


براساس این گزارش، مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز با اشاره به اینکه ابزار جدید تامین مالی در بازار سرمایه ایران به مرحله انتشار رسیده گفت: اولین انتشار اوراق بدون ‌ضامن در بازار سرمایه که انتشار اوراق اجاره بر روی سهام برای شرکت توسعه مالی مهر آیندگان بوده و رتبه‌بندی اعتباری آن را شرکت رتبه بندی پایا به عهده داشته به مرحله پذیره نویسی رسیده است.


وی ادامه داد: اولین انتشار اوراق بدون ضامن آغازی است برای راه طولانی که در پیش گرفته شده است. در دنیا موسسات رتبه‌بندی اعتباری نقش بسیار فعالی در بازارهای تامین مالی ایفا می‌کنند و اساس آن نیز انتشار اوراق بر پایه رتبه اعتباری است که بخش عمده‌ای از تامین مالی را به خود اختصاص می‌دهد.


این مقام مسیول افزود: تامین سرمایه لوتوس پارسیان اوایل سال با همکاری توسعه مالی مهر آیندگان به این کار مهم اقدام کرد و رتبه اعتباری A+ را از شرکت رتبه بندی پایا دریافت کرد. مشاور عرضه این اوراق را نیز تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عهده داشت.


تقی‌پور با اشاره پیگیری انتشار اوراق در سایر شرکت‌های تامین سرمایه ، ادامه داد: متاسفانه سایر شرکت‌ها نتوانستند این کار را انجام دهند اما امید است هرچه سریع‌تر اقدام کنند. تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان شرکتی که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی را اداره می‌کند، انتشار اوراق بدون ضامن به نحوی است که در نهایت هر سرمایه‌گذار از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری می توانند ۱۵ درصد از حجم منابع مالی را به سرمایه‌گذاری در اوراق بدون ضامن اختصاص دهند.


وی ادامه داد: سرمایه لوتوس پارسیان با توجه به حجم دارایی تحت مدیریت زیاد این فرصت را خواهد داشت که به همه نهادهایی که قصد تامین مالی از این محل دارند خدمات ارایه دهد. انتظار می رود با این اقدام بتوان به افزایش حجم تامین مالی در بازار سرمایه کمک کرد.


تقی‌پور با اشاه به ابزار شناخته شده اوراق اجاره سهام توضیح داد: در گذشته انتشار اوراق اجاره سهام با ضامن بانکی یا وثیقه سهام انجام می‌شد ولی برای اولین بار این اوراق ضامن بانکی ندارد و سهامی نیز وثیقه نیست.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0