همفکران
1400/10/04
08:29
بررسی معاملات بازار سرمایه در آذر ماه

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه حقیقی ها جمعا حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار بیرون بردند که حدود ۵،۵ همت از این مبلغ در آذر ماه از بازار خارج شد. شدت خروج پول خرد در آذر نسبت به آبان ۱۳ درصد کاهش داشت.

ارزش معاملات خرد ۲۶ درصد افت کرد/تراز پول حقیقی منفی ۵،۵ همت بود


طی نهمین ماه از سال جاری ارزش معاملات خرد در بازار به بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان رسید که در قیاس با آبان ۲۶ درصد کاهش داشت. بعد از فروردین و اردیبهشت عنوان کمترین ارزش معاملات خرد ماهانه به آذر تعلق گرفت. بازدهی شاخص کل حدود ۵٪- و شاخص هموزن بیش از ۹٪- بود.


برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی


از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه حقیقی ها جمعا حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار بیرون بردند که حدود ۵،۵ همت از این مبلغ در آذر ماه از بازار خارج شد. شدت خروج پول خرد در آذر نسبت به آبان ۱۳ درصد کاهش داشت. تراز نقدینگی حقیقی بازار تنها در تیر ماه مثبت بود و در سایر ماه های سال جاری منفی بود.



حقیقی ها از کدام صنایع و سهام پول بیشتری خارج کردند؟



بیشترین خروج پول حقیقی در نهمین ماه سال جاری از گروه های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، سرمایه گذاری ها، خودرو و قطعه ساز، فرآورده های نفتی، بیمه و صندوق بازنشستگی و شرکت های چند رشته ای صنعتی اتفاق افتاد.


گروه فلزات اساسی در ۵ ماه اخیر به صورت متوالی شاهد خروج پول حقیقی ها بود اما در دو ماه گذشته از شدت آن کاسته شده است. حقیقی ها در آذر جمعا حدود ۱،۲۲۸ میلیارد تومان از این گروه سرمایه خارج کردند که نسبت به ماه قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.



صنعت محصولات شیمیایی که آذر ماه دومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساند در دو ماه گذشته با اقبال مناسبی از سوی حقیقی ها برخوردار نبود و برای دومین ماه متوالی این وضعیت را تحمل کرد.




صنعت سرمایه گذاری این ماه نیز همچون چهار ماه گذشته با خروج پول حقیقی مواجه بود و حتی شدت خروج پول حقیقی از این گروه در آذر نسبت به آبان اندکی بیشتر شد.



در بین سهام بپاس، فسبزوار، فایرا، سمگا، شستا، فجهان، میدکو، شبندر، خودرو و برکت صدرنشین بیشترین خروج نقدینگی حقیقی بودند.



کدام صنایع و سهم ها با اقبال حقیقی ها همراه بودند؟


صندوق های سرمایه گذاری، صنعت استخراج کانه های فلزی و اوراق و حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صدرنشین ورود نقدینگی حقیقی ها بودند. صندوق های سرمایه گذاری برای چهارمین ماه متوالی شاهد ورود پول از سوی حقیقی ها شدند. از بین صندوق های قابل معامله در بازار صندوق های اعتماد، کمند، کیان، افران، طلا، سپر و اهرم بیشترین جذب سرمایه های حقیقی را تجربه کردند.



صنعت استخراج کانه های فلزی در حالی این ماه به دومین صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی تبدیل شد که تراز نقدینگی حقیقی آن در ماه های آبان، مهر و شهریور منفی بود. تجلیح، شفن و وگردش بیشترین جذب سرمایه های حقیقی را تجربه کردند.




بازار در هفته پایانی آذر ماه


تراز نقدینگی حقیقی در هفته پایانی آذر منفی ۹۱۳ میلیارد تومان بود. با وجود اینکه سهامداران حقیقی برای چهاردهمین هفته پیاپی نقدینگی از بازار بردند اما از مقایسه روند خروج پول حقیقی می توان به یک اتفاق با اهمیت پی برد. این هفته علاوه بر اینکه شدت خروج پول حقیقی از بازار نسبت به هفته گذشته ۵۹ درصد کمتر شد، در آخرین روز معاملاتی نیز شاهد مثبت شدن تراز نقدینگی خرد بازار بودیم. بعد از ۱۹ روز متوالی که شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی در بازار در روز چهارشنبه مثبت ۱۷۵ میلیارد تومان شد.


در هفته اخیر ارزش معاملات خرد بازار حدود ۱۳،۵ همت بود و با وجود اینکه نسبت به هفته های گذشته کاهش داشت اما در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به محدوده بالای ۳،۲ همت رسید که نسبت به روزهای قبل روند افزایشی داشت.


انتهای خبر

0
0