کارگزاری سهام بارز
1401/06/01
08:18
دکتر اسم خانی مدیرعامل تاپیکو: 🔹بدنبال رشد ۳.۵ تا ۴برابری نرخ یوتیلیتی وتاثیری که روی شرکتها داشته ، ۲اقدام انجام داده ایم: ۱- درواحدهای یوتیلیتی...

دکتر اسم خانی مدیرعامل تاپیکو:



🔹بدنبال رشد ۳.۵ تا ۴برابری نرخ یوتیلیتی وتاثیری که روی شرکتها داشته ، ۲اقدام انجام داده ایم:



۱- درواحدهای یوتیلیتی سرمایه گذاری کردیم ، با توجه به توسعه هایی که در مناطق پتروشیمی در حال انجام است قطعا ارزش یوتیلیتی روز به روز بیشتر خواهد شد( ما ۱۹ درصد پتروشیمی دماوند را که تنها تامین کننده انرژی در سایت ۲عسلویه است خریدیم).



۲- هم در انجمن صنفی و هم به صورت مجزا، از طریق شرکتها و هلدینگ مکاتباتی انجام دادیم و اعتراض خودمان را اعلام کرده و پیگیر هستیم.شنیده ام که این پیگیری ها نتیجه بخش بوده ولی مشخص نیست که چه میزان اصلاح خواهد شد و اگر در نهایت اصلاح نشود ،باید در بعضی پروژه ها پلنت یوتیلیتی احداث کنیم.



🔹در انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی ،وحدت رویه ای که میان همه متانولی ها وجود داشت این بود که فرمول نرخ گاز در شرایط کنونی تغییر کند.


در انجمن پیشنهاد شد که در شرایط حاضر که قیمت متانول افت داشته و قیمت گاز با رشد زیادی همراه بوده و موجب شده که قیمت تمام شده به گونه ای باشد که تولید محصول به صرفه نباشد و در این مقطع زمانی که به اروپا صادراتی نداریم و اروپا هم در واقع مصرف کننده است نه تولید کننده، ضریب هاب اروپا را صفر کرده و سهم معدل صادرات و واردات ایران را در فرمول بالا ببریم.


این پیشنهاد به وزارت نفت داده شده و یک موافقت اولیه از طرف معاونت برنامه ریزی وزارت نفت انجام شده ولی هنوز رسمیت پیدا نکرده است، به هر حال ناگزیر هستیم در فرمول قیمت گذاری گاز برای برخی از صنایع در مقاطعی تغییراتی ایجاد کنیم تا آن صنعت بتواند بحران را پشت سر بگذارد.

انتهای خبر

0
0