همفکران
1400/04/02
15:12
گزارش هفتگی / پایان کابوس خرسی؟

شاخص کل بورس تهران توانست هفته را در کانال یک میلیون دویست هزار واحدی تمام کند. شاخص کل با رشد ۲۶ هزار واحدی معادل ۲.۲ درصد به یک میلیون ۲۱۳ هزار واحد رسید. این رشد از ابتدای هفته آغاز شد طوریکه هیچ روزی شاخص افت نداشت و اکیدا صعودی بود و توانست بازدهی ۵.۶ درصدی را برای این هفته ثبت کند. عبور پر قدرت شاخص کل از مقاومت بلند مدت می تواند نوید بخش پایان روند نزولی بازار باشد اما این به معنی شروع روند صعودی نیست. از طرف دیگر هنوز هم بعضی تحلیلگران این روند را کوتاه مدت می دانند و روند بلند مدت را کاهشی می بینند. شاخص هم وزن نیز در دومین روز متوالی رکورد رشد روزانه امسال خود را شکست و با یک درصد رشد معادل ۳۶۸۶ واحد هفته را سر بلند تمام کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران توانست هفته را در کانال یک میلیون دویست هزار واحدی تمام کند. شاخص کل با رشد ۲۶ هزار واحدی معادل ۲.۲ درصد به یک میلیون ۲۱۳ هزار واحد رسید. این رشد از ابتدای هفته آغاز شد طوریکه هیچ روزی شاخص افت نداشت و اکیدا صعودی بود و توانست بازدهی ۵.۶ درصدی را برای این هفته ثبت کند. عبور پر قدرت شاخص کل از مقاومت بلند مدت می تواند نوید بخش پایان روند نزولی بازار باشد اما این به معنی شروع روند صعودی نیست. از طرف دیگر هنوز هم بعضی تحلیلگران این روند را کوتاه مدت می دانند و روند بلند مدت را کاهشی می بینند. شاخص هم وزن نیز در دومین روز متوالی رکورد رشد روزانه امسال خود را شکست و با یک درصد رشد معادل ۳۶۸۶ واحد هفته را سر بلند تمام کرد.


در فرابورس اوضاع هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱.۰۸ درصدی معادل ۱۸۷ واحد خود را به ارتفاع ۱۷ هزار ۶۱۶ واحد رساند تا پایان هفته خوبی برای فعالان رقم زده باشد. بازدهی هفتگی فرابورس ۱.۹ درصد بود.


رشد این هفته بازار را می توان به دو دلیل عمده ربط داد. یکی مشخص شدن نتیجه انتخابات و دیگری رشد قیمت دلار. روز چهارشنبه رئیس جمهور خبر مراحل پایانی مذاکرات برجامی داد، اما این خبر روی بازار تاثیر منفی باقی نگذاشت. در این مدت هر روز از تعداد صف ها فروش کاسته می شود. طوریکه روز چهارشنبه تنها ۱۷۰ نماد در صف فروش بودند.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در هفت روز گذشته دارا یکم با ۱۲.۵۲ درصد رشد صدر نشین بهترین بازدهی بین صندوق ها است. رتبه های بعدی فراز داریک با ۷.۶۶ درصد و پالایشی یکم با ۷.۴۷ درصد قرار دارند. اما بدترین عملکرد در هفت روز گذشته به صندوق مبتنی برسکه طلا کیان با ۲.۵۲ درصد، تجربه ایرانیان با ۲.۴۶ درصد و صندوق مبتنی بر سکه طلای مفید رسید.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



بعد از دو هفته صدر نشینی خودرویی ها نوبت به گروه فنی مهندسی رسید تا با بازدهی ۸.۳۴ درصدی بیشترین رشد را به نام خود بزند. بعد از این گروه چند رشته ای صنعتی و استخراج نفت به ترتیب با ۶.۵۰ و ۶.۱۱ درصد رشد قرار داشتند. به نظر می رسد خریداران این گروه ها به آینده برجام امیدوار شده اند. در پایین جدول محصولات چوبی با ۱۸.۵۹ و قند و شکر با ۱۵.۳۴ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران خود وارد آوردند. بعد از این دو وسایل ارتباطی با افت کم معادل ۴.۹۹ درصد قرار دارد. حضور دو گروه قندی و سیمانی در بین صنایع منفی کمی غیر منتظره بود. چرا که این دو هفته قبل خبرهای خوبی مبنی بر آزاد سازی تمام یا بخشی از محصولات خود منتشر کرده بودند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی و از بین ۲۲۱ نماد با بازدهی صفر یا مثبت بیشترین بازدهی در هفت روز گذشته به ولکار با ۳۰.۸۱ درصد، فگستر با ۲۸.۳۴ درصد و باران با ۲۵.۱۱ درصد تعلق داشت. در مجموع ۱۹۵ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. اما از بین ۴۲۰ نماد با بازدهی منفی بدترین عملکرد به سصفها با ۴۳.۴۸ درصد، قصفها با ۳۸.۴۴ و سخاش با ۳۶.۴۶ درصد بود.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار روز چهارشنبه به ۲۴ هزار ۱۸۴ تومان رسید به این ترتیب بازدهی هفت روز گذشته آن منفی ۰.۸۲ درصد می شود. بخش عمده کاهش ارزش دلار در روز شنبه اتفاق افتاد و رشد قیمت در طول هفته نتوانست آن را جبران کند.


سکه طرح جدید شنبه و یکشنبه بدی داشت و با وجود دو روز سبز بازدهی منفی ۴.۱۶ درصدی را برای خود ثبت کرد. افت ارزش سکه را باید با تغییرات قیمت انس و دلار تحلیل کرد. اکنون هر سکه با قیمت ۱۰ میلیون ۳۵۴ هزار تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا در هفت روز گذشته بازدهی منفی ۳.۰۷ درصدی داشت و هم اکنون با قیمت ۱۷۸۲ دلار معامله می شود.


بیت کوین روزهای تلخی را می گذراند. سه شنبه شب برای دقایقی حمایت مهم ۳۰ هزار دلاری را از دست داد و همه منتظر ریزش آن تا ۲۴ هزار دلار بودند. این رمز ارز هم اکنون ۳۴ هزار دلار ارزش دارد و بازدهی منفی ۱۲.۶۵ درصدی را برای هفت روز گذشته خود ثبت کرده است.



انتهای خبر

0
0