دنیای اقتصاد
1399/12/05
13:27
👈 سرمقاله امروز: تنش‌های داخلی و سیاست خارجی ✍️ بر اساس الگوي نظري «تعامل سه جانبه پويا» كه پروفسور روح الله رمضاني در سال ١٩٦٦پيش رويمان گذاشت، ...

👈 سرمقاله امروز:



تنش‌های داخلی و سیاست خارجی



✍️ بر اساس الگوی نظری «تعامل سه جانبه پویا» که پروفسور روح الله رمضانی در سال ۱۹۶۶پیش رویمان گذاشت، می توان به سراغ تحولات امروز ایران رفت. آنچه مسلم است تفاوت های عینی و ساختاری میان این دو مقطع زمانی وجود دارد ولی آنچه ما را به کاربست این تئوری وا می دارد، این است که ایران همچنان در لیست کشورهای در حال توسعه قرار دارد و از همین رو نقش عوامل نهادی در تصمیم سازی های سیاست خارجی کم رنگ است و عوامل فردی یا کارگزاری نیز از پیچیدگی های لازم همچون کشورهای توسعه یافته برخوردار نیست.



✍️ پس با وجود گذشت ۱۱۳ سال از قرارداد ۱۹۰۷ می توان از این نظریه سود برد. بنابراین از دیالکتیک دو محیط داخلی و خارجی می توان سه سناریوی رقیب را استنتاج کرد. در سناریوی اول تصمیمات بر اساس موازنه ابزارها و اهداف به پیش می رود و برخی تمایلات غرب نیز فرایند عملیاتی سازی برجام را تسریع خواهد کرد؛



✍️ در سناریوی دوم پروسه عقلانیت در سیاست خارجی ایران ادامه می یابد ولی مدیریت تنش های داخلی باعث می شود گام نهایی بازگشت به برجام در دولت آینده انجام شود ولی در عین حال تنش زدایی و اعطای برخی امتیازات متقابل در همین دولت انجام شود.



✍️ ولی در سناریوی سوم از برایند تشدید تنش های داخلی و محیط خارجی (شامل قدرت های بزرگ و دولت های منطقه ای) سیاست خارجی از حالت موازنه ابزارها و اهداف خارج می شود و رویکردهای تهاجمی منجر به بروز ناواقع گرایی خواهد شد؛در اینصورت شاهد تصاعد تنش ها و محدودیت های بیشتر و اجماع بین المللی علیه ایران خواهیم بود.



✍️ بنابراین خطر امروز برون ریزی تنش های داخلی در سیاست خارجی، کنش ها و اقدامات در این حوزه است. از این حیث رویارویی اخیر دولت و مجلس بر سر چگونگی تعلیق پروتکل الحاقی و پخش مستندی تخریبی علیه وزیر خارجه می تواند منافع ملی را تهدید و خاطرات تلخ دهه اول قرن بیستم را زنده کند.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/p۱۶۴۲۵



انتهای خبر

0
0