ارز دیجیتال
1399/11/18
14:22
توسعه‌دهندگان ایاس و ترون در حال ترک کردن پروژه‌های خود هستند

گزارشی جدید حاکی از آن است که توسعه‌دهندگانی که پیش‌تر روی بلاک چین‌های لایه اول کار می‌کردند، رفته‌رفته در حال ترک پروژه‌های خود و مهاجرت به‌سمت حوزه دیفای هستند. این توسعه‌دهندگان بیشتر روی...

گزارشی جدید حاکی از آن است که توسعه‌دهندگانی که پیش‌تر روی بلاک چین‌های لایه اول کار می‌کردند، رفته‌رفته در حال ترک پروژه‌های خود و مهاجرت به‌سمت حوزه دیفای هستند. این توسعه‌دهندگان بیشتر روی پروژه‌های ایاس و ترون مشغول بودند.


به گزارش کوین تلگراف، مهندسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به تدریج تمرکز خود را از بلاک چین‌های لایه اول که زمانی به « قاتلان اتریوم » مشهور بودند، به‌سمت پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تغییر می‌دهند. این گزارش از رشد روزافزون این حوزه به‌عنوان عامل این اتفاق یاد می‌کند.


گزارشی با عنوان «گرایش‌های توسعه بلاک چین» که از سوی شرکت سرمایه‌گذاری اوتلایر ونچرز (Outlier Ventures) منتشر شده است، نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان تمرکز خود را از رقبای اتریوم برمی‌دارند.


یافته‌های این گزارش تایید می‌کند که در ۱۲ ماه گذشته، اتریوم توسعه‌یافته‌ترین پروتکل بلاک چین بوده و کاردانو و بیت کوین در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در رتبه چهارم نیز پروژه ذخیره غیرمتمرکز فایل کوین (Filecoin) قرار دارد که در سال اول فعالیت خود است.


براساس این گزارش، در حالی که برخی پلتفرم‌های جدید مثل پولکادات، کازموس (Cosmos) و آوالانچ (Avalanche) شاهد رشد فعالیت توسعه‌دهندگان هستند، بسیاری از رقبای سنتی اتریوم از لحاظ توسعه‌های محوری در حال افول هستند.


قاتلان اتریوم، ترون (Tron)، EOS، کومودو (Komodo) و Qtum شاهد کاهش در معیارهای توسعه محوری هستند.


این گزارش همچنین تصریح کرد که پلتفرم‌های دیفای مبتنی بر اتریوم در سال ۲۰۲۰ به شکلی طوفانی این فضا را تسخیر کردند و شاهد رشد در فعالیت توسعه‌دهندگان بوده‌اند؛ آوی (Aave) و بالانسر (Balancer) بیشترین رشد را داشته‌اند.


گذشته از این دو مورد، فعال‌ترین پروژه‌ها عبارتند از میکر (Maker)، جنوسیس (Gnosis) و سینتتیکس (Synthetix). همچنین، دو پروتکل دیفای که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند، از لحاظ فعالیت توسعه‌دهندگان رشد بالایی داشتند.


سوشی‌سواپ (SushiSwap) و یرن فایننس (Yearn Finance) که هر دو در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شدند، به سرعت به سمت فعالیت توسعه‌ای و اندازه اکثر دیگر پروتکل‌های دیفای و فراتر از آن رشد کردند.


در اوج رشد دیفای در اواسط ۲۰۲۰، تحقیقات سانتیمنت (Santiment) نشان داد که میکر، سینتتیکس، بند پروتکل (Band Protocol) و آگور (Augur) از لحاظ فعالیت توسعه‌ای پلتفرم‌های برتر دیفای بودند.


دیفای تنها بخشی نبود که رشد کرد. توکن‌های غیرمثلی (NFT) و پروژه‌های متاورس (Metaverse) مثل جهان‌های مجازی، اشیاء قیمتی، بازی و هنرهای رمزنگاری‌شده نیز شاهد رشد استقبال در کلیت بازار بودند.


گزارش آوتلایر ونچرز همچنین نشان داد که فعالیت توسعه‌ای دیسنترالند (Decentraland) در سطحی مشابه فناوری‌های بلاک چین عمده مثل استلار (Stellar) و الگورند (Algorand) و حتی بیشتر از برخی از مشهورترین پروتکل‌های دیفای مانند یونی‌سواپ و کامپاند (Compound) بوده است.


پژوهشگران برای تولید این داده‌ها، مخزن‌های گیت‌هاب (Github) را که محل ارسال به‌روزرسانی کدها، ارتقاها و پروتکل‌ها توسط توسعه‌دهندگان است، تحلیل کردند.


با این وجود، اتریوم به طور کلی همچنان در جایگاه برتر قرار دارد. فعالیت توسعه‌ای اتریوم نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود کاردانو، ۱۴ درصد بیشتر و از لحاظ کامیت‌ها، تقریبا دو برابر بیت کوین است.


انتهای خبر

0
0