همفکران
1400/05/16
14:23
گزارش بازار / بازار روی ریل تعادل

شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰.۱۲ درصد معادل ۱۷۰۰ واحد رشد کرد و به یک میلیون ۴۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل روز را پر امید آغاز کرد و در ده دقیقه ۱۱ هزار واحد رشد کرد. اما نتوانست این روند را تا پایان حفظ کند و نزولی شد؛ چنانکه به مرور ۱۰ هزار واحد را پس داد. شاخص کل هم وزن نیز یک ساعت اول بازار را صعودی بود اما بعد آهسته آهسته افت قیمت داشت، ولی توانست روز را با رنگ سبز تمام کند و ۰.۲۵ درصد معادل ۹۹۳ واحد رشد کند. به نظر می رسد شاخص هم وزن برای رسیدن به ۴۱۲ هزار واحد کار سختی در پیش نداشته باشد


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰.۱۲ درصد معادل ۱۷۰۰ واحد رشد کرد و به یک میلیون ۴۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل روز را پر امید آغاز کرد و در ده دقیقه ۱۱ هزار واحد رشد کرد. اما نتوانست این روند را تا پایان حفظ کند و نزولی شد؛ چنانکه به مرور ۱۰ هزار واحد را پس داد. شاخص کل هم وزن نیز یک ساعت اول بازار را صعودی بود اما بعد آهسته آهسته افت قیمت داشت، ولی توانست روز را با رنگ سبز تمام کند و ۰.۲۵ درصد معادل ۹۹۳ واحد رشد کند. به نظر می رسد شاخص هم وزن برای رسیدن به ۴۱۲ هزار واحد کار سختی در پیش نداشته باشد. فارس، وبملت و وتجارت بیش از دیگر نمادها در رشد شاخص نقش داشتند. هر سه در طول روز صف خرید را تجربه کردند اما این صف ها ناپایدار بود. پارسان، فخوز و فملی نیز بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند. این نمادها نیز معاملات متعادلی داشتند و کارشان به صف فروش نکشید.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس هنوز از محدوده مقاومت خود به طور کامل خارج نشده است اما امروز با ۰.۲۳ درصد معادل ۴۷ واحد رشد به ۲۰ هزار و ۲۴۱ واحد رسید. در فرابورس کگهر، مارون و فرابورس بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس، غصینو و شگویا بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد با افت ۱۰ درصدی نسبت به چهارشنبه ۶۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین امروز ۲۳۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار ماند.



صندوق های دولتی


دارایکم روز خوبی داشت و همزمان با رشد ارزش ذاتی و رسیدن به ۱۸۰۸۹۴ ریال قیمت پایانی هم ۵.۳۵ درصد بالا رفت. حقوقی ها که چند روزی است در این نماد فعال شده اند امروز ۱۰ درصد در سمت تقاضا و ۳ درصد در سمت عرضه مشارکت کردند، که موجب ورود ۱۶ میلیارد تومان پول حقوقی به صندوق شد.


پالایش امروز مجمع داشت اما چون مختص به سهامداران ممتاز بود، نماد متوقف نشده است. تا این لحظه خبری از مجمع به بیرون درز نکرده و پیگیری های ما هم نتیجه نداشته است. پالایشی یکم در محدوده صفر تابلو نوسان کرد و ارزش ذاتی آن به ۷۹۷۴۱ ریال رسید. حقوقی ها حضور کم رنگ و خنثی داشتند و فقط ۳ درصد در هر دو سمت عرضه و تقاضا مشارکت کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


پر حجم ترین معاملات امروز در گروه های سرمایه گذاری، شیمیایی و انبوه سازان انجام شد و نمادهای خساپا، وبملت و خودرو بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.


خساپا در تمام مدت روز سبز رنگ بود و روند متعادلی داشت. حقوقی ها حضور کم رنگی داشتند و از ۶۹۱ میلیون سهم معامله شده حدود ۶ درصد را خریداری کردند و فروختند در نتیجه تنها ۱۹۳ میلیون تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. این ماد هنوز نتوانسته است از روند نزولی خارج شود در صورتی که موفق به اینکار شود می تواند در مرحله اول تا ۱۹۵۰ ریال صعود کند و در غیر اینصورت ۱۶۷۳ ریال حمایت خوبی خواهد بود.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیشتر در گروه های بانک ها، اطلاعات و ارتباطات و زراعت به دنبال خرید سهم بودند و حقوقی ها در فلزات اساسی، فراورده های نفتی و محصولات شیمیایی پول خرج کردند. نمادهای فارس، وبملت و های وب موفق شدند بیشترین پول حقیقی را جذب کنند و شپنا، تاپیکو و میدکو بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند. این در حالی است که گروه بانک ها در روزهای گذشته شاهد خروج سنگین پول حقیقی بود و تاپیکو روز چهارشنبه نماد محبوب حقیقی ها نام گرفته بود.


فارس اولین روز هفته را در صف خرید آغاز کرد اما همزمان با تغییر جهت شاخص کل صف عرضه شد و قیمت کمی پایین آمد. حدود ساعت ۱۱ افزایش تقاضا موجب شد دوباره به سمت صف خرید حرکت کند اما نتوانست و ناکام ماند. از ۲۶۸ میلیون سهم معامله شده ۳۵ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۴۸ درصد نیز عرضه شد. حقیقی ها ۴۵ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند و فارس را در صدر لیست خرید خود قرار دادند. فارس هفته پیش رشد ۱۸ درصدی داشت و انتظار می رود در ین هفته کمی استراحت کند.


شپنا در لیست فروش حقیقی ها بود. از ۱۲۸ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۸۱ درصد را عرضه و تنها ۴۹ درصد را خریداری کردند و ۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از سهم خارج شد. روند معاملات شپنا متعادل بود و به دلیل حمایت حقوقی ها در محدوده صفر تابلو نوسان کرد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادها وحافظ، دحاوی و سدبیر بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ روزه وحافظ، سدبیر و غپونه مشکوک ترین نمادها بودند.


سدبیر امروز از مجمع عمومی عادی سالانه خود برگشت روز عجیبی را تجربه کرد. این نماد از بهمن ۹۹ در صف فروش قفل بود و حجم معاملات آن به شدت کاهش پیدا کرده بود. در اولین دقایق بازگشایی سهم در صف فروش قرار داشت، اما ناگهان خریداران پیدا شدند و سهم را تا صف خرید مشایعت کردند. حقیقی ها از ۸ میلیون سهم معامله شده ۹۶ درصد را فروختند و خریداری کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به نام ورازی با ۱۰.۴۶ درصد، ولتجار با ۹.۶۴ درصد و سحرخیز با ۷.۵۱ درصد رشد ثبت شد. در مقابل وحافظ با ۲۵.۷۳ درصد بدترین عملکرد روزانه را داشت و در رتبه های بعدی غگلستا با ۵ درصد و فپنتا با ۴.۹۲ درصد افت قرار گرفتند.


ورازی برای دومین بار بازگشایی شد و این بار هم جهش قیمتی داشت. حقوقی ها هیچ دخالتی در معاملات نداشتند ۱۰۰ درصد خریدها و فروش ها بر عهده حقیقی ها بود.


وحافظ برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده که برای افزایش ۳۰۹ درصدی تشکیل شده بود متوقف بود. امروز که از مجمع برگشت با فروشندگانی مواجه شد که از دی ماه پارسال فرصت خروج پیدا نکرده بودند و حاضر بودند ۲۵ درصد زیر قیمت سهم خود را بفروشند. دو کد حقوقی تلاش کردند از سهم حمایت کنند و ۴۶ درصد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهم معامله شده را خریداری کردند و ۶۶۳ میلیون تومان به نماد پول حقوقی تزریق شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در واکنش به اخبار دو روز گذشته شنبه را کاهشی شروع کرد اما در میانه روز تغییر روند داد و بالا رفت. هم اکنون هر دلار با ۰.۰۵ درصد رشد نسبت به پنجشنبه با قیمت ۲۵ هزار و ۶۳۰ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید روز خاصی را تجربه می کند. در شروع معاملات قیمت سکه بیش از ۳ درصد افت داشت و وارد کانال ۱۰ میلیون تومان شد؛ اما خیلی زود واکنش نشان داد و دوباره به کانال ۱۱ میلیون تومان برگشت. هم اکنون هر سکه ۱۱ میلیون و تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا دیروز با از دست دادن ۲.۳۲ درصد از ارزش خود افت شدیدی کرد و وارد کانال ۱۷۰۰ دلار شد. در آخرین دقیق معاملاتی دیروز ارزش هر انس به ۱۷۶۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0