فارس نیوز
1401/05/18
14:03
افزایش ۳۰۰۰ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۳۰۱۹ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا نوسانی قرار گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش ۳۰۱۹ واحد به رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۲ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۸۰۱ واحد به رقم ۳۹۰ هزار و ۹۴۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که شامل ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس است، به رقم ۵ میلیون و ۴۸۵ هزار میلیارد تومان بالغ شد.


معامله گران امروز بیش از ۵.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۵۰۳۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.


امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۲۱ صدم درصد افزایش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن نیز ۲۱ صدم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۳۴ صدم درصد تقویت شد، شاخص بازار اول بورس ۴۶ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۸ صدم درصد کاهش یافت.


امروز نماد فولاد مبارکه، سایپا و بانک ملت، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و برعکس نمادهای هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت بندرعباس، گل گهر و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند. در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ۱۰۰ واحد رشد به رقم ۱۹ هزار و ۱۵۰ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم در فرابورس ایران یک میلیون و ۵۶ هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه فرابورس هم ۳۴۰ هزار میلیارد تومان شد. معامله گران امروز بیش از ۲.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۴۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان دادوستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز در بورس و فرابورس به بیش از ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان رسید.


امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، بانک دی و صباتامین، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، بهمن دیزل و برق عسلویه مپنا بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است.


به گزارش فارس، امروز خبری به نقل از رئیس سازمان بورس منتشر شده که قرار است شاخص جدیدی در کنار شاخص کل بورس برای ارزیابی بهتر بازار معرفی شود.


همچنین به گفته دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت تاکنون دو شرکت سرمایه‌پذیر عدالت از پذیرفتن نمایندگان سهامداران عدالت در مجمع خودداری کرده‌اند که خلاف قانون است و باید در همه مجامعی که سهام عدالت حضور دارد. نماینده سهامداران روش غیرمستقیم توسط کارگروه سه نفره معرفی شوند و حضور داشته باشند.


به هر حال برای تشویق مردم به ماندگاری در بازار سرمایه باید حقوق آنها رعایت شود، از جمله اینکه سود و سهام جایزه و حق‌تقدم‌های آنها به موقع اختصاص یابد و حقوق سهامداران عدالت از جمله حق برخورداری از حضور در مجامع به رسمیت شناخته شود.


انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ت ۴۳


انتهای خبر

0
0