اقتصاد آنلاین
1400/03/06
15:32
بورس تهران در زیر ذره بین / مهم ترین اخبار بورسی هفته

سبزپوشی شاخص در دو روز پایانی هفته کمی از شدت افت بازار کاست اما در مجموع شاخص کل بورس تهران با افت ۴۵هزار واحدی مواجه شد و ۳.۹درصد افت کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«فتوسا» و «شتوکا» و تنها صنعت با بازدهی مثبت گروه «منسوجات» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با افت ۱۸درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد دو روز سبز و سه روز سرخ بود. در روز ابتدایی هفته، شاخص کل کار خود را با ۲۷هزار واحد افت شروع کرد و سه روز ابتدایی هفته با افت‌هایی قابل توجه همراه شد. اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب با رشدهای ۱۰هزار و سه هزار واحدی مواجه شد و با سبزپوشی به کار خود پایان داد.


وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۴۵هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۵۴هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۹هزار واحد سقوط کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۳.۵درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز سبز و سه روز قرمز را تجربه کرد و در مجموع ۲۰۸واحد معادل ۱.۲درصد افت کرد.


پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «فتوسا» با ۲۷.۳درصد، نماد «نمرینو» با ۲۲.۵درصد و نماد «فگستر» با ۱۶.۵درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «شتوکا» با ۶۶.۶درصد، «خفنر» با ۵۰.۲درصد و «فزرین» با ۴۴درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.


ارزش معاملات

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۱۴۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۱۸درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با دو هزار و ۵۵۹میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۴خرداد ماه و کمترین ارزش معاملات با هزار و ۸۹۶میلیارد تومان متعلق به روز یکشنبه بود.


وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» تعلق داشت به طوری که هزار و ۶۷۱میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات هزار و ۴۰۴میلیارد تومانی دوم شد و «فرآورده‌های نفتی» با هزار و ۱۶۳میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.


در این هفته تنها گروهی که با دل خوش بازار را ترک کرد گروه «منسوجات» با ۶.۴درصد رشد بود و بقیه گروه‌ها با افت قیمت مواجه شدند. کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «خرده فروشی» با منفی ۹.۶درصد، «خودرو و ساخت قطعات» با منفی ۶.۳درصد و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با منفی ۶.۳درصد به ثبت رسیدند.


تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که گذشت باز هم تغییر مالکیت به نفع حقوقی اما شدت آن نزولی بود. در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود دو هزار و ۴۹۶میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» با هفت میلیارد تومان و گروه‌های «لاستیک و پلاستیک» با ۶میلیارد تومان و «منسوجات» با یک میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۶۴۲میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با ۲۵۰میلیارد تومان و «محصولات شیمیایی» با ۲۱۷میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.


بیشترین ورود پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وپاسار»، «وملل» و «برکت» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک پاسارگاد ۱۸۷میلیارد تومان و اعتباری ملل ۱۶۷میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «سفارس»، «درازک» و «پکرمان» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری سیمان فارس و خوزستان ۱۰میلیارد تومان و دارویی رازک ۹میلیارد تومان افزایش یافت.


اخبار مهم هفته

ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملات

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹میلیون و ۸۸۲هزار تومان و ۱۸میلیون و ۶۱۶هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵میلیون و ۹۲۹هزار تومان رسیده است.


بازگشایی خونین بانک ملت

«وبملت» از ۱۸اردیبهشت، به علت افشا اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و تعلیق این نماد به علت عدم رعایت ضوابط افشا دو مرتبه تمدید شد. بازگشایی این نماد در روز ۲خرداد به علت ورود سفارش فروش با حجم‌های نامتعارف از سوی برخی سهامداران به روز بعد موکول شد. به این ترتیب بازگشایی این نماد روز دوشنبه، ۳خرداد در دقایق پایانی بازار انجام شد و سهام بانک ملت را با سقوط ۲۰درصدی مواجه کرد. همچنین این نماد در آن روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت(۵۱۰۸واحد).


احتمال واریز ۳۵۰۰میلیارد تومان از صندوق توسعه به بورس در دو هفته آینده

محمد ابراهیم آقابابایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بانک مرکزی باید ۲۰۰ میلیون دلار بفروشد و معادل ریالی آن را به حساب صندوق تثبیت واریز کند. انتظار داریم بانک مرکزی در دو هفته آینده ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به صندوق واریز کند.


وی گفت: در آذر ماه سال گذشته هزار میلیارد تومان واریز شده که در چهار ماه این هزار میلیارد تومان را ۸ بار خرید و فروش کردیم و به ۸ برابر رسانده‌ایم اما و این ارقام نسبت به وسعت بازار بسیار ناچیز است .


وی افزود: متناسب با ارزش بازار گروه‌ها خرید را انجام می‌دهیم و گروهی که ارزش بازار آن بیشتر باشد ما هم پول بیشتری به آن اختصاص دادیم و می‌دهیم.


عرضه اولیه غکوروش انجام شد

عرضه اولیه شرکت صنعت غذایی کوروش با نماد غکوروش در روز چهارشنبه و با قیمت ۲۹,۹۵۰ریال انجام شد. بیش از ۲میلیون و ۳۵۶هزار کد معاملاتی در این عرضه اولیه شرکت کردند که به هر کدام ۷۴سهم معادل ۲,۲۱۶,۳۰۰ریال تخصیص یافت.


عرضه سهام فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری به زودی در بورس

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: عرضه سهام شرکت شهروند در جهت اصلاح ساختار این فروشگاه صورت خواهد گرفت و تلاش داریم دیگر شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران از جمله روزنامه همشهری در بورس عرضه شود.


وی تصریح کرد: سهام شرکت شهروند آماده عرضه در بورس است. این کار، شفافیت این فروشگاه را بیشتر خواهد کرد و در آینده سهام روزنامه همشهری نیز در بورس عرضه خواهد شد.


وی افزود: فروشگاه شهروند، در حال حاضر ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت دارد.


دلیل محدودیت سه روزه معاملات چند کارگزاری اعلام شد

مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در روشنگری چرایی محدودسازی برخی کارگزاری‌ها در بازه زمانی سه روز، دو نکته را به استحضار می‌رساند:


منشا ارسال پیامک به کارگزاری‌های یاد شده، دستگاه اجرای احکام انضباطی و مرجع رسیدگی به پرونده‌های تخلفاتی بوده و هیچگونه ارتباطی با تصمیم نهاد ناظر و شرایط بازار نداشته و ندارد.


شایسته است اشخاص حقیقی، حقوقی و کارگزاری‌ها در صورت احراز تخلفات در پیشگاه قانون تمکین کرده و از طرح مباحث انحرافی، حاشیه‌سازی و تشویش اذهان عمومی بپرهیزند.


عرضه خودرو در بورس به صحن مجلس می‌‌رود

روح‌الله ایزدخواه، رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده و در صف بررسی در صحن مجلس است.


وی افزود: بخش‌های مربوط به تولید در طرح ساماندهی صنعت خودرو هنوز بررسی نشده است و باید بعد از این روی آن کار کنیم. فعلا تمرکز کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه خودرو روی تنظیم بازار و قیمت‌گذاری است و این مسئله در اولویت کمیسیون قرار گرفته بود.


وی تشریح کرد: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.


بازار آتی ارز با هماهنگی بانک مرکزی در بورس کالای ایران تشکیل شود

پژوهشکده پولی و بانکی در گزارش جدید خود به الزومات تشکیل بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نرخ ارز در ایران پرداخته که در این گزارش، بورس کالای ایران با توجه به تجربه و چهارچوب مقرراتی مشخص در رابطه با تشکیل بازار مشتقات بر روی سایر دارایی های پایه (مانند سکه بهار آزادی یا زعفران) به عنوان بستر تشکیل بازار رسمی معاملات آتی ارز معرفی شده است.


در این گزارش آمده است که به نظر می رسد زیرساخت‌های راه اندازی بازار آتی ارز تا حدی در بورس کالا فراهم باشد و در صورت هماهنگی میان بانک مرکزی و ارکان بازار سرمایه می تواند امید داشت تا معاملات آتی ارز از این طریق به شکل شفاف تر عملیاتی شود.


قرارداد آتی ارز، تعهدی دو طرفه است که بر اساس آن مقدار مشخصی از یک پول پایه (پول خارجی) به نرخ معاوضه مشخص در تاریخ سررسید مشخص، با پول دیگر (معمولا پول داخلی)، معاوضه می شود.


انتهای خبر

0
0