اقتصاد آنلاین
1400/03/23
12:50
پیش بینی تقاضای بالای انرژی برای نیمه دوم۲۰۲۱

سه موسسه معتبر بین‌المللی که هر ماه گزارش خود از بازار نفت و پیش‌بینی خود از آینده را منتشر می‌کنند، در ماه جاری میلادی تغییری در برآوردشان از تقاضا برای ۲۰۲۱ ایجاد نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا به‌ترتیب میزان تقاضا برای سال جاری را به‌طور متوسط ۵۸/ ۹۶، ۴/ ۹۶ و ۷/ ۹۷ میلیون بشکه در روز می‌بینند. با این حال، نکته مهم این گزارش‌ها تاکید بر افزایش تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال و نیاز به باز کردن شیر عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان بود. آژانس معتقد است کمبود عرضه به صورت یک مشکل درنخواهد آمد؛ چراکه اوپک‌پلاس به اندازه کافی ظرفیت تولید ذخیره را دارد تا آن را تامین کند. خود اوپک هم تقاضا برای نفت اعضایش را به‌طور میانگین در نیمه دوم سال ۲۹میلیون بشکه در روز تخمین زده، در حالی که طبق همین گزارش تولید کلی این سازمان در ماه مه ۴۶/ ۲۵میلیون بشکه در روز برآورد


شده است. بنابراین اوپک و متحدانش حتی اگر طبق برنامه در جولای عرضه خود را افزایش دهند، به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از سطح مورد نیاز تولید خواهند داشت. عامل متغیر دیگر ایران است که در گزارش آژانس به آن اشاره شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: ایران می‌تواند در مدت کوتاهی پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها ۴/ ۱میلیون بشکه به تولیدش اضافه کند.


تکرار پیش‌بینی جهش تقاضا در نیمه دوم

اوپک در تازه‌ترین گزارش خود در پیش‌بینی ماه گذشته از میزان تقاضای سالانه و همچنین رشد آن در نیمه دوم سال تغییری ایجاد نکرد. بر این اساس، تقاضای سال ۲۰۲۱ با ۹۵/ ۵ میلیون بشکه رشد روزانه معادل ۶/ ۶ درصد به ۵۸/ ۹۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این پیش‌بینی برای ماه دوم پیاپی تغییری نکرد.


این سازمان معتقد است که با وجود نااطمینانی‌ها در مورد پاندمی کرونا، به دلیل رشد تقاضا در ایالات متحده و چین مصرف کلی جهان با سرعت زیادی ریکاوری خواهد شد و نیاز به عرضه بیشتر از سوی اعضای این گروه است.


پیش‌بینی این گروه به‌رغم ریکاوری کندتر از حد انتظار در نیمه اول سال مطرح شده و اوپک در مورد «نااطمینانی‌های قابل ملاحظه» مانند ظهور بالقوه انواع جهش‌یافته کرونا هشدار داد. اوپک در گزارش خود گفت: «ریکاوری جهانی اقتصاد به دلیل شیوع کووید-۱۹ در اعمال محدودیت‌های قرنطینه جدید در اقتصادهایی از جمله منطقه یورو، ژاپن و هند به تاخیر افتاده است.» این گزارش می‌افزاید: «به‌طور کلی، انتظار می‌رود ریکاوری رشد اقتصادی و به تبع آن تقاضای نفت در نیمه دوم سال قدرت بیشتری یابد.»


با وجود اینکه آمریکا احتمالا بیشترین نقش را در رشد تقاضای سال ۲۰۲۱ داشته باشد، اوپک گفته تقاضا در کشورهای سازمان همکاری‌های‌اقتصادی و توسعه (OECD) از سقوطی که در سال ۲۰۲۰ دچارش شدند، کاملا بازیابی نمی‌شود.


اوپک رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را بدون تغییر ۵/ ۵ درصد پیش‌بینی کرده که بر این فرض بنا شده که تاثیر پاندمی به صورت گسترده اوایل نیمه دوم سال جاری کنترل خواهد شد. در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: «تلاش‌های جاری برای واکسیناسیون، افزایش سهم مبتلایان بهبودیافته که ایمنی جمعی را بالا می‌برد و کاهش محدودیت‌های قرنطینه به خوش‌بینی‌ها در مورد اینکه پاندمی می‌تواند در ماه‌های آینده کنترل شود، می‌انجامد.»


اوپک ماه آوریل تصمیم گرفت به‌طور تدریجی محدودیت تولید خود از مه تا جولای را کاهش دهد و در جلسه اول ژوئن هم آن را تایید کرد. اما بیشتر کاهش تولید این گروه پس از جولای باقی خواهد ماند. آنها تاکنون ۴۰درصد از محدودیت تولیدی را که سال گذشته آغاز کردند به بازار بازگرداندند و اول جولای هم گرد هم جمع می‌شوند تا در مورد پس از آن تصمیم بگیرند.


به گفته اوپک، تلاش‌های این سازمان تا حد زیادی بازار را به سمت توازن مجدد پیش برده است. این گزارش نشان داد که تولید اوپک افزایش یافته است که منعکس‌کننده تصمیم به استخراج بیشتر و همین‌طور افزایش تولید ایران بود که از این توافق به دلیل تحریم‌های آمریکا معاف است. تولید اوپک در ماه مه ۳۹۰هزار بشکه در روز بالا رفت و به ۴۶/ ۲۵میلیون بشکه رسید. عربستان به اوپک گفت، تولیدش ۴۱۰هزار بشکه در این ماه افزایش یافته و روزانه به ۵۴/ ۸میلیون بشکه رسیده است که بیشتر از رقمی است که وزیر انرژی این کشور یکم ژوئن اعلام کرده بود.


همچنین، این گزارش تقاضای نفت این گروه را در سال جاری ۷/ ۲۷ میلیون بشکه در روز تخمین زده است. به لحاظ تئوری، این رقم اجازه افزایش تولید بیشتر را در سال جاری می‌دهد. با این حال، متوسط تقاضای نفت این سازمان در نیمه دوم سال ۲۹میلیون بشکه در روز برآورد شده است که زمینه را برای افزایش تولید آن هموار می‌کند. اما عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان پیش از این گفته بود می‌خواهد قبل از اینکه ائتلاف اوپک‌پلاس تولیدش را بالا ببرد، ظهور افزایش تقاضا را ببیند.


موجودی‌های نفت دنیا که در زمان پاندمی متورم شده بودند، با تلاش اوپک‌پلاس برای کاهش تولید، تقریبا به سطح نرمال بازگشته است. براساس این گزارش، در ماه آوریل، موجودی نفت در کشورهای توسعه‌یافته فقط ۳۴میلیون بشکه بیش از متوسط دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود.


تمرکز آژانس بر اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید خود که جمعه منتشر شد، میزان افزایش تقاضا در سال جاری و سال ۲۰۲۲ را به‌ترتیب ۴/ ۵ و ۱/ ۳ میلیون بشکه در روز دانست که بدون تغییر متوسط تقاضا را در سال ۲۰۲۱ به ۴/ ۹۶‌میلیون بشکه و در سال بعد به ۵/ ۹۹ می‌رساند. براساس این گزارش، تقاضا پایان سال ۲۰۲۲ به ۶/ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


به گفته آژانس، انتظار می‌رود تولید نفت در سال ۲۰۲۲ با نرخ بیشتری افزایش یابد. این موضوع به اوپک‌پلاس اجازه خواهد داد تولیدش را به نسبت آنچه برای جولای ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده، ۴/ ۱میلیون بشکه در روز افزایش دهد تا بتواند با رشد تقاضا هماهنگ شود.


آژانس تنها چند هفته پس از اینکه گفت تولید نفت در بلندمدت باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین برود، گفته اوپک‌پلاس باید شیر تولید را برای اینکه بازار جهانی نفت به اندازه کافی تامین شود، باز کند.


این نهاد بین‌المللی تاکید کرده رشد تقاضا و سیاست‌های کوتاه‌مدت کشورها با درخواست آژانس برای پایان دادن به تامین مالی نفت، گاز و زغال‌سنگ در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد، در تضاد است. به گزارش آژانس «در سال ۲۰۲۲ فضایی برای گروه ۲۴عضوی اوپک‌پلاس به رهبری عربستان و روسیه جهت رشد ۴/ ۱میلیون بشکه در روز بیش از هدف جولای ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ وجود خواهد داشت.»


قیمت نفت روز چهارشنبه نزدیک سطح ۷۳دلار بر بشکه معامله شد و هفته مثبت دیگری را برای سومین بار متوالی رقم زد.


آژانس با وجود این عنوان کرده که بعید است بازیابی تقاضا مشکلی ایجاد کند و پیش‌بینی کرده اوپک‌پلاس هنوز پس از جولای ۹/ ۶میلیون بشکه ظرفیت تولید خالی اما موثر خواهد داشت و مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی می‌تواند عرضه نفتش را از یوغ تحریم‌ها برهاند.


آژانس در این مورد گفت: «اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شوند، ۴/ ۱میلیون بشکه تولید نفت اضافی می‌تواند در مدت نسبتا کوتاهی به بازار بازگردد.»


افزایش برآورد قیمت نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در مورد تقاضا نظرش نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. این اداره آمریکایی معتقد است تقاضای نفت در سال جاری به طور متوسط ۷/ ۹۷‌میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۴/ ۵میلیون بشکه بیش از سطح سال ۲۰۲۰ خواهد بود. تقاضا همچنین در سال ۲۰۲۲، ۶/ ۳میلیون بشکه افزایش خواهد یافت تا به‌طور متوسط به ۳/ ۱۰۱میلیون بشکه روزانه برسد.


به گفته EIA، در ماه مه ۲/ ۹۶میلیون بشکه نفت و سوخت‌های مایع در جهان به‌طور روزانه مصرف شده است که ۹/ ۱۱میلیون بشکه در روز بیش از سطح ماه مه سال قبل و ۷/ ۳ میلیون بشکه کمتر از مه ۲۰۱۹ بود.


این نهاد دولتی معتقد است قیمت نفت برنت بیش از آن چیزی خواهد بود که ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود. قیمت برنت از نظر EIA به‌طور متوسط ۱۹/ ۶۵دلار در هر بشکه طی سال جاری خواهد بود که رشدی چشمگیر نسبت به ۲۶/ ۶۲میلیون بشکه روزانه ماه گذشته پیدا کرده است. همچنین سال بعد قیمت برنت ۴۹/ ۶۰دلار بر بشکه برآورد شده که تغییری جزئی با ۷۴/ ۶۰دلار پیش‌بینی‌شده در گزارش ماه قبل دارد. قیمت برنت در ماه مه ۶۸دلار بر بشکه بود که نشان‌دهنده رشد چهاردلاری نسبت به سطح آوریل بود.


این سازمان همچنین گفته تولید نفت در ماه‌های پیش رو برای هماهنگ‌شدن با افزایش مصرف جهانی بالا خواهد رفت.


انتهای خبر

0
0