همفکران
1400/07/26
15:17
گزارش بازار / دوپینگ در نیمه دوم

شاخص کل بورس تهران دو شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۰ را با ۸۵۳ واحد رشد معادل ۰.۰۶ درصد به پایان رساند و از ارتفاع یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد تکان نخورد. امروز روند شاخص خیلی پر هیجان بود، در ابتدا بازار نزولی روز را شروع کرد و نزدیک به ۶ هزار واحد را از دست داد اما بعد از یک ساعت تغییر روند داد و با گام­های آهسته شروع به صعود کرد این روند حدود ساعت ۱۱ آرام تر شد و همه فکر می‌کردند دوباره بازار نزولی شود. ۲۰ دقیقه آخر ورق برگت و حجم عرضه­ها توانست رنگ شاخص را سبز کند. شاخص هم وزن اصلا خوش شانس نبود، این شاخص یک افت با سرعت داشت و بعد با شیب کمتری به کاهش خود ادامه داد. در آخرین دقایق بازار کمی مورد توجه قرار گرفت و چند واحد بالا آمد. در نهایت این شاخص ۱.۰۹ درصد معادل ۴۳۰۰ واحد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دو شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۰ را با ۸۵۳ واحد رشد معادل ۰.۰۶ درصد به پایان رساند و از ارتفاع یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد تکان نخورد. امروز روند شاخص خیلی پر هیجان بود، در ابتدا بازار نزولی روز را شروع کرد و نزدیک به ۶ هزار واحد را از دست داد اما بعد از یک ساعت تغییر روند داد و با گام­های آهسته شروع به صعود کرد این روند حدود ساعت ۱۱ آرام تر شد و همه فکر می‌کردند دوباره بازار نزولی شود. ۲۰ دقیقه آخر ورق برگت و حجم عرضه­ها توانست رنگ شاخص را سبز کند. شاخص هم وزن اصلا خوش شانس نبود، این شاخص یک افت با سرعت داشت و بعد با شیب کمتری به کاهش خود ادامه داد. در آخرین دقایق بازار کمی مورد توجه قرار گرفت و چند واحد بالا آمد. در نهایت این شاخص ۱.۰۹ درصد معادل ۴۳۰۰ واحد را از دست داد. فملی، شاراک و کچاد پررنگ‌ترین نمادهای سبز بازار بودند ولی فقط شاراک صف خرید را تجربه کرد. شپنا، پارس و کالا نیز بیشترین تاثیر منفی را داشتند، اما فقط کالا به صف فروش رفت.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس افت ۱۰۷ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد داشت و به ۲۰ هزار ۳۰۶ واحد رسید این شاخص تمام روز نزولی بود تنها در دقایق آخر کمی تقویت شد. زاگرس، آریا و کگهر بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند و فرابورس، فجهان و دماوند بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با خروج ۷۱۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به پایان رسید. ارزش معاملات خرد نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

نمایندگان مجلس مشکل بزرگ کمبود خودرو خارجی را در کشور برطرف کردند! علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو، آقای وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند اما نیاز به فرصتی دارند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنند. همچنین اعضای کمیسیون مصر هستند که این طرح برای تنظیم بازار است و عملا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه برای رفع بخشی که کمبود داریم، ممکن است ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه باشد تا بازار تنظیم شود.

پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی قیمت رسمی خودرو، بهزاد رحیمی، نماینده مجلس: تفاوت قیمت بین خودروی ثبت نامی و بازار آزاد به جیب واسطه ها می‌رود. با این وجود به نظرم بهتر این است که قیمت خودروی مقداری بالا رود و از طرف دیگر عرضه خودرو زیاد شود تا پول به جیب خودروساز رود. در نتیجه هم خودروساز انگیزه بیشتری برای تولید و عرضه دارد و هم واسطه‌ها حذف می‌شوند.


ملکوتی‌خواه قائم مقام شستا: در مورد اینکه سود سهامداران چگونه پرداخت شود، هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است. این اظهار نظر در حالی انجام شده است که فردا مجمع عمومی شستا برگزار می­شود و این شرکت یکی از تاثیر گذارترین نمادهای بازار است.


صندوق‌های دولتی

دارایکم روز را در بازه منفی آغاز کرد و با سختی زیاد خود را به بالای صفر رساند اما قیمت پایانی ۰.۷۳ درصد کاهش پیدا کرد و ۱۱۸۳۱۰ ریال شد. ارزش ذاتی صندوق کمی بالا رفت به ۱۶۱۰۷۲ ریال رسید. امروز حقوقی­ها بیشتر فروشنده بودند در نتیجه بیش از ۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم.

پالایشی یکم هم مانند دارایکم بیشتر روز را در بازه منفی سپری کرد و فقط بعد از ۱۲ توانست رنگ سبز را ببیند. قیمت پایانی با ۰.۵۴ درصد کاهش به ۷۲۰۹۰ ریال رسید و ارزش ذاتی صندوق کمی نسبت به دیروز تقویت شد و به ۹۸۰۹۲ ریال رسید. خرید حقوقی­ها تقریبا صفر بود اما فروش آن‌ها ۳ درصد از حجم امروز را تشکیل می­داد و موجب ورود ۶.۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس

گروه‌های خودرویی، بانک‌ها و سرمایه گذاری­ها بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. نمادهای خساپا، خودرو و کمند نیز بیش از همه خرید و فروش شدند.


خساپا روز را در بازه منفی شروع کرد و به سمت صف فروش می­رفت اما قبل از تغییر روند بازار، شروع به رشد کرد و خود را به بازه مثبت رساند. از ۲۹۴ میلیون سهم معامله شده ۲۸ درصد توسط حقوقی­ها خریداری و ۹۸ درصد توسط حقیقی­ها عرضه شد تا شاهد ورود ۱۲ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. خساپا هم مثل خودرو به محدوده حمایتی خود رسیده است. آخرین بار در خرداد ماه از همین جا شروع به رشد کرد و ۵۱ درصد بالا رفت.


بیشترین ورود و خروج پول


صندوق­های قابل معامله امروز هم با اختلاف زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند، دو گروه هتل و رستوران و عمده فروشی نیز دیگر صنایع مورد توجه حقیقی­ها بودند. حقوقی­ها هم بیشتر در گروه فراورده­های نفتی، سرمایه گذاری و بانک­ها مشغول خرید سهم بودند. کروی، شاراک و شفن بیشترین ورود پول حقیقی و آریان، شبندر و شپنا بیشترین ورود پول حقوقی را داشتند.


کروی در صف خرید باز شد ولی بلافاصله افت قیمت داشت. در طول روز دو بار به سقف قیمتی حمله کرد که یکبار ناکام ماند و دیگری همزمان شد با پایان بازار. این نماد یکی از نمادهای مشکوک امروز است و حجم معاملات آن ۲۵ میلیون سهم است که ۵۶ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۸۶ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد. در نتیجه این مبادلات حقیقی­ها ۳۱ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد کردند. به نظر می­رسد کروی به محدوده مقاومتی نزدیک شده است و احتمالا در روزهای آینده به آن واکنش نشان دهد.


آریان روز پر نوسانی داشت. این نماد از صفر تابلو شروع به کار کرد و تا صف خرید هم رفت اما کمی بعد صف عرضه شد و قیمت دوباره تا نزدیکی صفر تابلو کاهش پیدا کرد. حقوقی­ها ۷۸ درصد از ۱۳۱ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و ۴۴ درصد را عرضه کردند تا شاهد ورود ۸۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. p/e آریان ۲۰.۲۸ اعلام شده است که بیش از دو باربر میانگین بازار محسوب می­شود. آریان از اردیبهشت روند صعودی خود را آغاز کرده است و به تازگی از مقاومت مهمی عبور کرده و تنها یک گام دیگر برای رسیدن به سقف قیمتی خود در تیر ۱۳۹۹ دارد.




نمادهای مشکوک

سایرا، کروی و فسرب در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه مشکوک­ترین نمادها بودند.


سایرا از اسفند ۹۹ روز سبز نداشته است و دائم در صف فروش است و با توجه به حجم معاملات پایین تغییر قیمت زیادی هم تجربه نکرده. امروز ۸۲۱ هزار سهم در این نماد داد و ستد شد که تمام آن توسط حقیقی­ها خرید و فروش شد. ۱۰ کد حقیقی در سمت عرضه حضور داشتند و ۲۶ کد در سمت تقاضا سفارش گذاشتند. p/e این نماد منفی ۹۱.۳۳ است که نشان از زیان بزرگ آن در صورت­های ملی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز بیشترین بازدهی به نمادهای وایران و غپآذر با ۵ درصد رشد رسید. این دو دیروز هم با رشد ۵ درصدی از پر بازده­ترین­ها بودند. ثزاگرس و تکشا نیز با ۵ درصد افت بدترین عملکرد امروز را به نام خود زدند.


وایران امروز هم صف خرید داشت و در سقف قیمتی معامله شد. از ۴ میلیون سهم خرید و فروش شده ۳۵ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد نصیب کدهای حقیقی شد. در نتیجه شاهد ورود ۶۸۹ میلیون تومان پول حقیقی به نماد بودیم. p/e این نماد نزدیک ۴۶ است در حالی که میانگین گروه واسطه‌گری مالی ۱۱ است و میانگین کل بازار هم کمتر از ۱۰ شده است.


تکشا از صبح در صف فروش بود اما به نظر می­رسد منتظر فرصتی برای خود نمایی است. دو کد حقوقی در سمت تقاضا ۵۳ درصد از ۴۱۵ هزار سهم معامله شده را خریدند و ۸۸۶ میلیون تومان پول حقوقی به نماد تزریق کردند. حقیقی‌ها در سمت مقابل ۱۰۰ درصد عرضه­ها را برعهده داشتند. p/e تکشا ۱۴.۳۴ است که بالاتر از میانگین گروه ماشین آلات و میانگین بازار محسوب می‌شود. این نماد از نیمه مردادماه تا کنون ۵۵ درصد رشد کرده است و بعضی تحلیلگران امیدوارند بتواند از روند نزولی خارج شود.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار در جا زد و نسبت به روز قبل تغییر چندانی نداشت. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۷ هزار ۱۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید امروز ۱.۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد به ۱۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان رسید. سکه به محدوده مهمی رسیده است و احتمالا به زودی شاهد واکنش آن باشیم اما بعید نیست در آینده نزدیک وارد کانال ۱۱۲۰۰ هزار تومان شود.


انس طلا اولین روزکاری خود در این هفته را با ۰.۲۸ درصد کاهش شروع کرد و به ۱۷۶۱ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0