مبین تحلیل
1400/07/02
15:02
#بررسی_بازار_اوراق_بهادر_ایران_از_دیدگاه_تئوری_های_مالی ❇️ آنالیزحاشیه سود ناخالص 🔹🔸در بخش قبلی گفته شد حاشیه سود ناخالص ، نسبت سود ناخالص بر د...

#بررسی_بازار_اوراق_بهادر_ایران_از_دیدگاه_تئوری_های_مالی



❇️ آنالیزحاشیه سود ناخالص



🔹🔸در بخش قبلی گفته شد حاشیه سود ناخالص ، نسبت سود ناخالص بر درآمد حاصل از فروش محصولات اصلی (تفاوت درآمد فروش با بهای تمام شده ) شرکت گفته می شود .



🔸بدیهی است همواره این نسبت کمتر از یک می باشد. همچنین گفته شد تغییرات روند این نسبت عامل اصلی تاثیر گذار بر آینده شرکت می باشد.



🔸پر واضح است که تحلیل گران بنیادی بیشترین تمرکز خود را به آنالیز این نسبت می گذارند .


شناسایی عوامل تاثیر گذار بر حاشیه سود ناخالص به دوبخش درآمد فروش و بهای تمام شده محصول فروش رفته بر می گردد.



🔸در بخش فروش رشد حاصل از مقدار فروش که خود می تواند بخاطر رشد تولید حاصل از بهره‌برداری طرح های توسعه یا افزایش ظرفیت تولید و همچنین فروش از انبار می تواند باشد که معمولا تحلیل گر با مطالعه ظرفیت واقعی ،مهندسی و اسمی تقریبا قادر به تخمین مقدار فروش با انحراف کم می باشد



🔸دومین عامل مهم در بخش درآمد فروش مربوط به نوسانات نرخ فروش محصول می باشد که با توجه به عدم ثبات موجود در اقتصاد بیشترین نوسانات را در تخمین به خود اختصاص داده است که عمدتا تحت تاثیر تورم، نرخ ارز و نرخ های جهانی قرار می گیرد .



🔸تورم و نوسانات ارزی را با مطالعه ساختار اقتصاد داخلی به صورتی که با توجه به میزان نقدینگی موجود در سیستم بانکی و میزان عرضه و تقاضای ارز تقریبا تا حدی می توان جهت حرکت و شیب تورم و دلار را پیش بینی نمود اما با توجه به دستوری بودن اغلب متغییر ها که در کوتاه مدت سرکوب می شوند تخمین مقدار دقیق آن امکان پذیر نمی باشد .



🔸عامل دوم تاثیر گذار در بخش نوسانات ارزی نرخ های جهانی می باشد .با توجه بر اینکه عمده محصولات فروش رفته شرکت ها سهامی بزرگ کشور در ابتدای زنجیره تولید محصولات می باشند که به آن کامودیتی (مواد اولیه ) گفته می شود برای تخمین این نرخ ها نیاز به بررسی وضعیت اقتصاد در مقیاس جهانی می باشد به صورت که در وهله اول آنالیز سه اقتصاد برتر جهانی یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا و چین بعنوان متقاضیان اصلی مواد اولیه بسیار مهم می باشد.



🔸اغلب رشد جهانی تحت تاثیر صنایع این چند کشور قرار می گیرد .بعنوان مثال اغلب برای تعیین جهت و شیب قیمت شمش فولاد به صنعت ساختمان سازی و تقاضای در بخش خودروسازی این کشور توجه می شود .



🔸سیاست های فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره بعنوان هزینه سرمایه شرکت ها بر قیمت ها جهانی موثر می باشد و در آخر اعتصابات کارگری معادن و ناآرامی های سیاسی نیز بر قیمت ها جهانی موثر می باشد که برای تخمین روند قیمت های جهانی موثر می باشد.



این بخش ادامه دارد

انتهای خبر

0
0