سنا
1399/11/11
11:00
یک هفته با صنایع بورسی

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، با رشد ۲ درصدی شاخص کل همراه شد تا بعد از ۴ هفته نزول متوالی، شاهد افزایش ارتفاع نماگر اصلی بازار سهام باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، این روند صعودی اما همه نمادها را در بر نگرفت و عمدتا شرکت‌های شاخص‌ساز و با ارزش بالا بودند که با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل کوچکترها از روند صعودی جا ماندند. شاهد این مدعا افت ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن که نشان از اثرگذاری یکسان نمادها دارند، در هفته منتهی به ۸ بهمن‌ماه بود. در این میان نگاهی به وضعیت صنایع ۳۸ گانه بورسی حکایت از رشد میانگین قیمت سهام در ۱۲ گروه در مقابل کاهش شاخص ۲۶ صنعت بورسی دارد.


بزرگان برنده شدند


همانطور که اشاره شد در هفته گذشته این عمدتا گروه‌های بزرگ بودند که در مسیر صعود قیمتی قرار گرفتند. از این رو بیشترین رشد هفتگی بورس تهران با افزایش ۱۴.۳ درصدی از آن گروه فرآورده‌های نفتی شد. این گروه که ۴ زیرمجموعه آن در پرتفوی صندوق پالایشی یکم قرار دارد، هفته‌ای صعودی را تجربه کرد و ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری «پالایش» نیز در این هفته با رشد بیش از ۴۰ درصدی به ۹ هزار تومان رسید که با توجه به NAV هفته هزار تومانی این صندوق گویای حباب بیش از ۲۸ درصدی است.


گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» دیگر گروهی بود که در صدر پربازده‌ترین صنایع هفته گذشته قرار گرفت. این گروه در هفته منتهی به ۸ بهمن‌ماه با صعود ۱۰.۳ درصدی همراه شد. خرده‌فروشی نیز شاهد رشد ۱۰.۱ درصد تک سهم خود یعنی «افق» بود.


بازندگان هفته مثبت بورس


در میان گروه‌های کامودیتی‌محور اما پس از گروه فرآورده‌های نفتی، گروه کانه‌های فلزی بود که با رشد ۵.۸ درصدی در مجموع معاملات هفتگی خود همراه شد. فلزی‌ها نیز در هفته مورد بررسی شاهد رشد ۵.۲ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روندی مشابه را تجربه کرد و با رشد ۴.۳ درصدی همراه شد. پتروشیمی‌ها نیز از صعود قیمت جانماندند و معاملات هفته منتهی به ۸ بهمن ماه را با رشد ۱.۱ درصدی پشت سر گذاشتند.


در آنسوی بازار گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم قعرنشین شدند. در این راستا بیشترین افت قیمت سهام در هفته‌ای که گذشت از آن گروه انتشار و چاپ شد. این گروه با تک نماد «چافست» معاملات هفتگی را با رشد ۱۱.۹ درصدی به پایان رساند. گروه محصولات چوبی نیز عملکردی مشابه را ثبت کرد و با تک سهم «چفیبر» افت ۱۱.۷ درصدی را تجربه کرد. دیگر تک نماد بورسی یعنی صنعت اطلاعات و ارتباطات نیز این هفته کاهش قیمتی ۹.۵ درصدی را به سهامداران شرکت های‌وب تحمیل کرد.




انتهای خبر

0
0