کوین ایران
1400/10/29
19:52
تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال (۲۸ دی) – آغاز روند صعودی بازار

در حالی که وضعیت ذخیره کوین‌ها به ثبات رسیده و بازار مشتقات همچنان داغ است، وضعیت نزولی بازار همچنان به دنبال کاهش سود انباشت‌کنندگان است. بازار بیت کوین پس از یک دوره ...

در حالی که وضعیت ذخیره کوین‌ها به ثبات رسیده و بازار مشتقات همچنان داغ است، وضعیت نزولی بازار همچنان به دنبال کاهش سود انباشت‌کنندگان است. بازار بیت کوین پس از یک دوره سقوط ناشی از نگرانی‌های مربوط به آغاز یک روند نزولی در هفته دوم ژانویه، در هفته گذشته روندی آرام‌تر را پیش گرفت. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بیت کوین در حال بررسی و تحلیل شرایط جدید هستند. ورود یک موج تورمی به حوزه‌های اقتصاد کلان و تصمیمات جنگ طلبانه فدرال رزرو (Federal Reserve)، مسائل مهم اقتصاد کلان بازار محسوب می‌شوند. تغییرات مذکور وضعیت کوتاه‌مدت بازار بیت کوین را متزلزل ساخته و پیش‌بینی‌های میان‌مدت را دشوار کرده است.


قیمت بیت کوین در هفته گذشته کار خود را با ۴۱۷۱۸ دلار آغاز کرد و بدون حمایت سطح ۴۰ هزار دلار، با یک اصلاح قیمت به ۳۹۸۲۱ دلار رسید. اما پس از آن حمایت ۴۰ هزار دلاری فعال شد و با افزایش حجم خرید و فروش، قیمت تا ۴۴۲۵۲ دلار افزایش یافت.


در تحلیل آنچین این هفته قصد داریم روند خنثی و نا‌مشخص بازار بیت کوین را بررسی کنیم و علت اقدامات و تلاش‌های سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بیت کوین را در راستای احیای جایگاه‌شان در بازار، از منظر موارد زیر ارزیابی کنیم:


میزان سود انباشت‌کنندگان بیت کوین تا سطوح تاریخی آن کاهش یافته است و می‌توان واکنش سرمایه‌گذاران به این وضعیت جدید را در شاخص‌های آنچین مشاهده کرد. بررسی رفتار خریداران کوتاه‌مدت و بلندمدت در راستای خرج کردن کوین‌ها می‌تواند از انتخاب‌های آینده این خریداران و تغییر سیاست‌گذاری آن‌ها از میان‌مدت به بلندمدت، خبر دهد. بررسی فعالیت معامله‌گران بازار مشتقات و به طور کلی نقش معامله‌گران کوتاه‌مدت در حرکات قیمتی بازار بیت کوین نیز نقش موثری در حرکات آتی قیمت بازی می‌کند.

تحلیل آن چین هفتگی

ارزیابی واکنش سرمایه‌گذاران به سطوح کلیدی در شاخص میزان کوین‌های در بازه زیان

بیت کوین در حال حاضر با قیمتی ۳۵ درصد پایین‌تر از قله قیمتی نوامبر ۲۰۲۱، معامله می‌شود. با کاهش بیشتر قیمت، حجم عظیمی از ذخیره بیت کوین سرمایه‌گذاران در بازه زیان قرار می‌گیرد. در حال حاضر در حدود ۵.۷ میلیون بیت کوین در بازه زیان قرار گرفته است (چیزی در حدود ۳۰ درصد کل ذخیره در گردش بیت کوین).


در حالی که فروشند‌گان (Short Trader) با افزایش فشار فروش سعی در افزایش سود خود دارند، خریداران و سرمایه‌گذاران از سطوح کلیدی و تاریخی حمایت می‌کنند و اجازه نخواهند داد قیمت کاهش یابد. این سطح کلیدی در شاخص درصد کوین‌های در بازه سود، مشخص خواهد شد. به عبارتی سرمایه‌گذاران از منظر تاریخی اجازه نخواهند داد درصد کوین‌های در بازه سود از سطح مشخصی کمتر شود. در سال‌های اخیر دو بار این اتفاق رخ داده است:


می ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۰: بازار در این دوره پس از یک کاهش شدید که حاصل پیدایش و گسترش ویروس کرونا بود، در وضعیتی خنثی و آرام قرار گرفت. می ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۱: بازار در این دوره پس از یک کاهش اهرمی شدید، شروع یک انباشت گسترده توسط سرمایه‌گذاران را تجربه کرد. حال، واکنش به این سطح کلیدی می‌تواند ما را در پیش‌بینی وضعیت میان‌مدت بازار راهنمایی کند. کاهش بیشتر قیمت ممکن است صاحبان کوین‌های در بازه زیان را در نهایت تسلیم کند، در حالی که شروع یک روند صعودی می‌تواند برای بسیاری از سرمایه‌گذاران انگیزه‌بخش باشد و کوین‌های بسیاری را از محدوده زیان خارج کند.


تحلیل آن چین

ارزیابی شاخص حجم مبادلات در بازه سود

ما می‌توانیم با بررسی اینکه سرمایه‌گذاران در چه بازه‌هایی از قیمت، کوین‌های خود را خرج کردند، یک پیش‌بینی کلی راجع‌به رفتار اعضای بازار بیت کوین داشته باشیم. از طرفی ارزیابی حجم مبادلات کوین‌های در بازه سود، می‌تواند حجم کوین‌هایی را که در قیمت‌های پایین‌تر خریداری شده‌اند مشخص کند. از این طریق می‌توان وضعیت کلان و روان‌شناختی بازار بیت کوین را مورد بررسی قرار داد و عملکرد آتی سرمایه‌گذاران را بهتر و روشن‌تر پیش‌بینی کرد.


اگر حجم مبادلات در بازه سود بیشتر از ۶۵ درصد باشد به این معناست که بخش عمده کوین‌های خرج‌شده، در بازه سود فروخته شده‌اند. این وضعیت معمولا در یک روند صعودی قدرتمند اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاران در این وضعیت از روند روبه‌رشد بازار کسب سود می‌کنند. اگر حجم مبادلات در بازه سود کمتر از ۴۰ درصد باشد به این معناست که مبادلات انجام شده تحت تسلط کوین‌هایی است که در قیمت‌های بالاتر خریداری شده‌اند. این وضعیت معمولا در روندهای نزولی بازار و مخصوصا در مقاطعی که سرمایه‌گذاران تسلیم روند نزولی شده و کوین‌های خود را خرج می‌کنند، اتفاق می‌افتد. در هفته‌ای که گذشت کمتر از ۴۰ درصد حجم مبادلات انجام‌شده در بازه سود قرار گرفته بود. از منظر تاریخی این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خریداران تسلیم روند بازار شده و کوین‌های خود را در بازه ضرر خرج کنند. در نمونه‌های پیشین بعد از این دوره یک روند صعودی شکل گرفته است.


تحلیل آن چین

ارزیابی شاخص سود تحقق‌یافته در تحلیل آن‌چین

پایین‌ترین سطوح سوددهی کوین‌‌های خرج‌شده نیز یکی از شواهدی است که میزان تغییرات سوددهی بیت کوین را نشان می‌دهد. این معیار را می‌توان از طریق شاخص سود تحقق‌یافته کوین‌های خرج‌شده برحسب دلار، ارزیابی کرد. با توجه به این نمودار صاحبان بیت کوین تمایلی به خرج کردن کوین‌های خود نشان نمی‌دهند و سود تحقق‌یافته، پایین‌تر از یک میلیارد دلار در روز است. با توجه به تلاطم قیمت در هفته‌های گذشته و اصلاح‌های پی در پی قیمت، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران بیت کوین در انتظار شکل‌گیری یک روند صعودی مطمئن هستند تا کوین‌های خود را با قیمت بالاتری خرج کنند.


شاخص سود تحقق‌یافته وابسته به قیمت است و اگر قیمت روندی افزایشی را پیش بگیرد، شاخص نیز از سطح یک میلیارد دلار در روز عبور خواهد کرد. افزایش میزان شاخص سود تحقق‌یافته نشان‌دهنده افزایش میزان تقاضا نیز هست و ممکن است در هفته‌های پیش رو شاهد آغاز چنین روندی باشیم.


تحلیل آن چین

ارزیابی زیان تحقق‌یافته در تحلیل آن‌چین

از طرفی میزان زیان تحقق‌یافته از کوین‌های خرج‌شده افزایش یافته است. این امر نشان می‌دهد که انباشت‌کنندگانی که در ماه‌های اکتبر و نوامبر اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند، اکنون کوین‌های خود را با زیان واگذار می‌کنند.


در حال حاضر میزان زیان تحقق‌یافته، به طور متوسط روزی ۷۵۰ میلیون دلار است. این میزان یادآورد می تا جولای ۲۰۲۱ است که خریداران تسلیم روند کاهشی قیمت شدند و کوین‌های خود را با ضرر خرج کردند. چنین وضعیتی نشان‌دهنده ناآرامی بازار است، چرا که خریداران حاضر به ریسک صبر کردن برای برگشت روند صعودی نیستند، اما از طرفی حجم تقاضای بازار که باعث خرج شدن این کوین‌ها شده است نیز قابل تامل است.


می‌توان گفت که تثبیت دوره‌های طولانی زیان تحقق‌یافته ناشی از رفتار خریداران و انباشت‌‌کنندگان بازار است، خریدارانی که در این دوره وارد بازار شده و کوین‌های خرج شده را جمع‌آوری می‌کنند. از طرفی کاهش میزان زیان تحقق‌یافته نیز نشانه‌ای مثبت برای خریداران و انباشت‌کنندگان این دوره است. چرا که با کاهش فشار فروش، روند افزایش قیمت و شکل‌گیری بازار صعودی آغاز خواهد شد.


تحلیل آنچین

ارزیابی شاخص شیب ۲۸ روزه ( MRG ) در تحلیل آن چین

می‌توان معمای حرکات قیمتی پیش روی بازار بیت کوین را که از ارزیابی سود و زیان تحقق‌یافته قابل مشاهده نیست، از طریق شاخص شیب ۲۸ روزه بازار (MRG) مشاهده کرد. این شاخص از مقایسه ارزش اسمی بازار با ارزش واقعی آن حاصل می‌شود.


مقدار مثبت این شاخص نشان‌دهنده یک وضعیت صعودی در بازار است و می‌توان حرکت رو به رشدی را در بازار‌های نقدی مشاهده کرد. مقدار منفی این شاخص نشان‌دهنده یک وضعیت نزولی در بازار است و قیمت در جهت نزولی حرکت می‌کند. مقادیر بسیار بزرگ این شاخص نشان‌دهنده دوره‌های خرید یا فروش گسترده و افراطی است که حاکی از ورود حجم بزرگی از سرمایه به بازار، یا خروج آن، از بازار است. با توجه به مطالب گفته شده، نمودار زیر نشان می‌دهد که قیمت حال حاضر بازار در حال نزدیک شدن به نقطه تعادل است. به عبارتی در این نقطه ارزش اسمی بازار با جریان سرمایه‌ها به تعادل خواهد رسید و یک روند صعودی بلندمدت را نوید می‌دهد. تثبیت شاخص در بالای سطح صفر نشانه‌ای بر آغاز روند صعودی است و در مقابل کاهش میزان شاخص و تثبیت در زیر سطح صفر، روند نزولی موجود را شتاب می‌دهد.


تحلیل آنچین

ارزیابی شاخص ارزش واقعی ذخیره کوین‌ها در تحلیل آن‌چین

می‌توانیم برای ارزیابی بیشتر وضعیت بازار به نحوه خرج شدن کوین‌ها توسط خریداران کوتاه‌مدت و بلندمدت بپردازیم. برای تمرکز روی تغییر رفتار خرج‌کنندگان بیت کوین باید روند تغییرات ذخیره کوین‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. شاخص زیر روند تغییر ارزش واقعی سرمایه خریداران کوتاه‌مدت و بلندمدت را به شکل روزانه نمایش می‌دهد و از طریق تفسیر آن می‌توان نتایج زیر را به‌دست آورد:


مقادیر منفی این شاخص (قرمز) نشان می‌دهد که ارزش واقعی ذخیره کوین‌های خریداران کوتاه‌مدت بیشتر از ارزش واقعی ذخیره کوین‌های خریداران بلندمدت است. این اتفاق در روندهای صعودی بازار رخ می‌دهد، چرا که در این دوره‌ها خریداران بلندمدت کوین‌های خود را بین خریداران جدید توزیع می‌کنند. مقادیر مثبت این شاخص (سبز) نشان می‌دهد که ارزش واقعی ذخیره کوین‌های خریداران بلندمدت بیشتر از ارزش واقعی این کوین‌ها در نزد خریداران کوتاه‌مدت است. این شرایط در زمانی رخ می‌دهد که روند بازار نزولی است و خریداران کوتاه‌مدت فعالیت کمتری دارند و در همین راستا روند انباشت کوین‌ها توسط خریداران بلندمدت افزایش می‌یابد. مقدار شاخص در حال حاضر نزدیک به صفر و در حال عبور به بالای سطح صفر است. همانطور که اشاره شد در چنین شرایطی خریداران بلندمدت روند توزیع کوین‌های خود را کاهش می‌دهند، بازار به یک تعادل جدید دست پیدا خواهد کرد و احتمال شروع دوره انباشت وجود خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشید که براساس شواهد تاریخی، رسیدن بازار به یک نقطه تعادل جدید و شروع یک روند تثبیت‌شده و قدرتمند، معمولا چندین ماه زمان لازم دارد.


تحلیل آنچین

میانگین توزیع کوین‌ها توسط خریداران بلندمدت، یک روند انتقالی از خریداران بلندمدت به کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد. در این شرایط حجم ذخیره کوین‌های خریداران کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. در سال گذشته شاهد چنین وضعیتی در بازار بیت کوین بوده‌ایم.


در حال حاضر حدود ۳ میلیون کوین در اختیار خریداران کوتاه‌مدت است. این میزان از منظر تاریخی حد پایینی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که بازار همچنان تحت سلطه خریداران بلندمدت است. این وضعیت ناشی از رخداد کاهش شدید معاملات اهرمی در ماه می ۲۰۲۱ است. سطح پایین ذخیره کوین‌های خریداران کوتاه‌مدت، معمولا در روند‌های نزولی اتفاق می‌افتد. چرا که در چنین شرایطی کوین‌های قدیمی‌تر خرج نشده باقی می‌مانند و کوین‌های جدید‌تر به مرور توسط خریدارانی که معتقد به افزایش قیمت هستند انباشت خواهد شد.


تحلیل آنچین

ارزیابی کوین‌های جدید در شاخص ارزش واقعی

در این قسمت می‌خواهیم به مسئله ارزش واقعی ذخیره کوین‌ها برگردیم و به بررسی شاخص امواج ارزش واقعی کوین‌های انباشت‌کنندگان بپردازیم. این شاخص براساس قدمت و قیمت پایه کوین‌ها، وضعیت بازار را توضیح می‌دهد. نمودار زیر براساس کوین‌هایی به قدمت کمتر از ۳ ماه مرتب شده تا بر نقش خریداران کوتاه‌مدت تاکید کند.


میزان پایین این شاخص نشانه‌ای بر روند نزولی بازار است که در آن کوین‌های قدیمی خرج‌نشده باقی می‌مانند و کوین‌های جدید‌تر توسط خریداران دیگر انباشت می‌شوند.


در حال حاضر ۴۰ درصد از ارزش واقعی بازار بیت کوین را کوین‌هایی با قدمت کمتر از سه ماه تشکیل می‌دهند. این کوین‌ها در نزدیکی قله تاریخی قیمت و در خلال روند اصلاح قیمت خریداری شده‌اند. دسته کوین‌هایی با قدمت ۱ تا ۳ ماه در طول زمان وارد دسته کوین‌های قدیمی‌تر خواهند شد و با کاهش حجم سکه‌های جدید مواجه خواهیم شد. ادامه روند نزولی قیمت می‌تواند باعث خرج شدن کوین‌‌های قدیمی‌تر شود و موجب افزایش حجم دسته کوین‌های جدید شود. این وضعیت نیز در پی افزایش تقاضا و نقدینگی حاصل خواهد شد.


تحلیل آنچین

ارزیابی وضعیت آینده بازار مشتقات در تحلیل آنچین

هرچند سود بالقوهٔ دارندگان بیت کوین در هفته‌های گذشته کاهش یافته اما همچنان وضعیت ذخیره کوین‌های خریداران میان‌مدت و بلندمدت مطلوب است و بازار معاملات آتی آماده شروع یک نوسان کوتاه‌مدت است. در حال حاضر معاملات بهره باز پرپچوال، حجم ۲۵۰ هزار بیت کوین را به خود اختصاص داده است.


از آپریل ۲۰۲۱ روند افزایش فعالیت معامله‌گران بازار مشتقات همزمان با شکل‌گیری حرکات بزرگ قیمتی، رخ داده است. علاوه‌براین با شروع نوسانات قیمت، خطر فشار کوتاه‌مدت و بلندمدت معامله‌گران بازار مشتقات افزایش خواهد یافت که معمولا با رخداد گسترده کاهش اهرم‌ها به پایان می‌رسد.


تحلیل آنچین

در کنار حجم بالای معاملات بهره باز، نرخ سرمایه‌گذاری در این معاملات طی هفته گذشته به ناحیه منفی رسید. این امر نشان‌دهنده آن است که فروشندگان (Short Trader) به دنبال افزایش اهرم‌ها هستند. از آنجایی که در حال حاضر قیمت بازارهای پرپچوال پایین‌تر از قیمت بازارهای نقدی است، احتمال افزایش معاملات فروش در نزدیکی قیمت حال حاضر وجود خواهد داشت.


تحلیل آنچین

ارزیابی حجم معاملات آتی در تحلیل آنچین

علاوه بر تعداد بالای معاملات بهره باز تسویه نشده و نرخ منفی سرمایه‌گذاری در این معاملات، حجم این معاملات نیز رو به کاهش است و در حال حاضر به ۳۰ میلیارد دلار در روز رسیده است. این میزان درست مشابه حجم معاملات آتی در دسامبر ۲۰۲۰ است. بنابراین حجم معاملات آتی در حال حاضر یک کاهش عمیق نسبت به بازار صعودی سال ۲۰۲۱ با میزان ۷۰ میلیارد دلار در روز را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی (حجم پایین معاملات)، کاهش اهرم‌ها می‌تواند تاثیر شدیدی بر روند قیمت بگذارد.


تحلیل آنچین

ارزیابی اعتبار رمز‌ارزی در مقتبل اعتبار نقدی در معاملات مارجینی بازار مشتقات

از آنجایی که معاملات بهره باز در انتظار یک حرکت بزرگ قیمتی هستند و نرخ سرمایه‌گذاری کاهش یافته است و حجم قراردادهای آتی نیز رو به کاهش است، معاملات مارجینی مبتنی بر رمز ارز (Crypto-Margined) همچنان نسبت به معاملات مارجینی مبتنی بر پول نقد (Cash-Margined)، روندی کاهشی را در پیش گرفته است.


قراردادهای مارجینی مبتنی بر رمز ارز تنها ۴۰ درصد کل معاملات مارجینی را تشکیل می‌دهند. این روند از ماه می ۲۰۲۱ آغاز شد. در همین حال قراردادهای مارجینی نقدی روندی افزایشی دارند و بیش از پیش موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بخشی از این کاهش بر اساس کاهش اعتبار مارجینی رمز ارزها در صرافی‌های Binance، Bybit، Houbi و OKEx است.


تحلیل آنچین

جمع‌بندی تحلیل آن‌چین رمز ارزها

به طور خلاصه می‌توان گفت که بازار در حال گذار به یک نقطه تعادل جدید است و حرکات قیمتی اخیر در راستای روند کاهشی نیز، این موضوع را تایید می‌کند. در حال حاضر همچنان فروشندگان به بازار تسلط دارند و از نوسان‌های کاهشی کسب سود می‌کنند، اما شاخص‌های تحلیل آن‌چین نشان می‌دهد که علائم آغاز یک روند صعودی بلندمدت به آرامی ظاهر شده است. اگرچه بازار مشتقات همچنان به فعالیت خود در راستای کاهشی ادامه می‌دهد اما باید به خطر کاهش ناگهانی اهرم‌ها و تغییر روند حرکات قیمتی، نیز توجه داشت.


منبع


انتهای خبر

0
0