همفکران
1400/11/27
10:22
چالش‌های بازار

به گزارش همفکران، بازار سرمایه این هفته را در فضای بیم و امید به سر برد و قدرت چندانی در معاملات دیده نمی‌شد؛ اما از منظر کارشناسان علت این وضعیت بازار چیست؟

به گزارش همفکران، بازار سرمایه این هفته را در فضای بیم و امید به سر برد و قدرت چندانی در معاملات دیده نمی‌شد؛ اما از منظر کارشناسان علت این وضعیت بازار چیست؟


ریسک‌های بازار


فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه، در مورد چالش‌های مهمی که بازار سرمایه در این روزها با آن درگیر است توضیح داد: تغییرات مکرر در وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه اولین ریسکی است که می‌تواند تا حدود زیادی همه تصمیمات خریدوفروش را تحت‌الشعاع قرار دهد. اخیرا بحث خوراک پتروشیمی و گاز سوخت صنایع مطرح‌شده بود که با تعدیل نسبی سعی شد ضرب آن گرفته شود اما مجددا اخبار مربوط به توافق برجامی با پیش‌بینی کاهش نرخ ارز به گوش رسید که این دو عامل باعث شده است بازار وضعیتی رکودی داشته باشد.


تقابل مثبت‌اندیشان و بدبینان


حامد فقرایی کارشناس بازار سرمایه، جو بازار را در مقابله دو تفکر مثبت و منفی دانست و گفت: آینده بازار درگرو توافقات برجام است و تا زمانی که این مجهول برای بازار تعیین تکلیف نشده است، نمی‌توان آینده شاخص را پیش‌بینی کرد.


بورس زیر فشار خزانه خالی


شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس، گفت: باید بپذیریم فشارهایی که بر معاملات بازار سرمایه وارد شده است، ناشی از خالی بودن خزانه دولت است که این اتفاق تحت تاثیر اقدامات دولت سیزدهم رخ نداده است، برای رفع این مشکل راهکارهای مختلفی از سوی مسولان دنبال شده است تا بتوانند اقدام به رفع این مشکل کنند.


گمشده‌های بازار


حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار را این‌گونه تحلیل کرد: اثرات تمام اخبار منفی همچون افزایش نرخ خوراک و انرژی، با تا حدودی تلطیف شد و تلاش‌ها برای کاهش ریسک‌های موجود ادامه دارد ولی گویا همچنان بازار دو حلقه مفقوده شفافیت و اعتماد را پیدا نکرده است.


وضعیت بازار طبیعی است


سید امیر اعتمادی مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر، وضعیت بازار را طبیعی خواند و گفت: تا زمانی که فضاهای اقتصادی و سیاست خارجی برای بازار مشخص نشود، افت‌وخیزهای بازار طبیعی است.


سکون جریان نقدینگی


حمید میرمعینی از کارشناسان بازار سرمایه، بازار را مبتلابه عارضه بلاتکلیفی دانست و گفت: بازار با تردید نسبت به آینده سودآوری شرکت‌ها و بازارهای موازی مواجه است.


کاهش طرف تقاضا


علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه، به افت‌وخیزهای اخیر بازار سهام اشاره کرد و افزود: مشکلی که اکنون در بازار وجود دارد، وجود ضعف در سمت تقاضا در بازار است، این در حالی است که سمت عرضه همیشه فعال است و تعدادی فروشنده تحت هر شرایطی در بازار وجود دارند؛ این مساله باعث شده تا بازار با افت همراه شود و قیمت سهم‌ها بیش از گذشته کاهش یابد.


اعتماد را به بازار بازگردانید


هاشم ذوالفقاری سرپرست تحلیل کارگزاری دانایان عنوان کرد که دوره واکنش‌های شدید به عوامل موثر در بازار رو به اتمام است، اما هنوز اعتماد به بازار بازنگشته و باید باثبات در سیاست‌گذاری این اعتماد را بازگرداند.


انتهای خبر

0
0