سنا
1401/04/31
10:56
بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

بورس کوالالامپور، بورس اوراق بهادار مالزی است که به نام بورس مالزی شناخته می‌شود. این یکی از بزرگترین بورس‌ها در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا و کاملا خودکار است. سهام، صندوق های قابل معامله در بورس، دارایی‌های اسلامی فراساحلی و سایر اوراق بهادار در این بورس فهرست شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس مالزی اولین بورس بازار نوظهور است که شاخص زیست محیطی، اجتماعی و حکومت‌داری ESG را در سطح جهانی معرفی می‌کند. این بورس با ارزش بازار ۵.۰۶ میلیارد رینگت پیشتاز در بازار اوراق جهان اسلام و ابداع‌کننده ابزارهای مالی اسلامی در بازار مالی دنیا است.


بورس مالزی Bursa Malaysia ، این بورس که پیشتر با عنوان بورس اوراق بهادار کوالالامپور شناخته می‌شد، فعالیت خود را از سال ۱۹۳۰ آغاز کرده است. این بورس همزمان با انجمن کارگزاران سهام سنگاپور به عنوان یک سازمان رسمی اوراق بهادار در مالزی تاسیس شد؛ از سال ۱۹۶۰ که معاملات عمومی سهام آغاز شد از دو هیئت مدیره یکی در مالزی و دیگری در سنگاپور برخوردار بود. در سال ۱۹۶۵ با جدا شدن سنگاپور از مالزی، بازار بورس سهام به مالکیت مالزی کار خود را به طور مستقل آغاز کرد.


اقتصاد مالزی در ۲۰۲۱


مالزی با جمعیتی حدود ۳۳ میلیون نفر از قدرت‌های بزرگ اقتصادهای منطقه جنوب شرق آسیا است و براساس آمارهای جهانی سی و پنجمین اقتصاد جهان شمرده می‌شود.


بر اساس داده‌های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) مالزی در سال ۲۰۲۱ معادل ۰.۳۱ درصد از اقتصاد جهان را نشان می‌دهد. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان ۹۴ هزار میلیارد دلار بوده، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور، ۳۷۰ میلیارد دلار بوده است.



بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

براساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۲۱، اقتصاد مالزی با عبور از شوک ناشی از کرونا در سال ۲۰۲۰، موفق به ثبت بالاترین مازاد تجاری و عملکردی مطلوب در تجارت خارجی خود شد. براین اساس تجارت خارجی مالزی برای اولین بار از مرز ۲ تریلیون رینگیت (حدود ۴۷۵ میلیارد دلار) فراتر رفت و سریع ترین رشد را از سال ۱۹۹۴ به ثبت رساند. ارزش صادرات مالزی با ۲۶ درصد افزایش به رکورد ۱.۲ تریلیون رینگیت در سال ۲۰۲۱ رسید. مهمترین محصولات صادراتی مالزی عبارت است از:


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

مهمترین بازار صادرات مالزی در سال گذشته،عبارتند از: چین با ۱۹۲.۰۵ میلیارد رینگیت، سنگاپور با ۱۷۳.۳۹ میلیارد رینگیت، و آمریکا با ۱۴۲.۲۴ میلیارد رینگیت. همچنین، مهمترین شرکای وارداتی این کشور عبارت بودند از چین با ۲۲۹.۰۲ میلیارد رینگیت، سنگاپور با ۹۳.۷۲ میلیارد رینگیت، و تایوان با ۷۵.۲۰ میلیارد رینگیت.


گاهشمار بورس مالزی


*۱۹۳۰: تاسیس نخستین سازمان رسمی تجارت اوراق بهادار در مالزی با عنوان بورس اوراق بهادار کوالالامپور


*۱۹۳۷: ثبت انجمن کارگزاران به نام بورس مالایا


*۱۹۶۰: تاسیس بورس اوراق بهادار مالایا و آغاز به‌کار معاملات عمومی سهام؛ در این دوره، سیستم هیئت مدیره دارای اتاق‌های معاملاتی در سنگاپور و کوالالامپور بود که با خطوط تلفن مستقیم به هم متصل می‌شدند


*۱۹۶۴: تاسیس بورس اوراق بهادار مالزی


*۱۹۶۵: جدا شدن بورس مالزی از سنگاپور


*۱۹۷۶: تشکیل بورس کوالالامپور به عنوان یک شرکت با ضمانت محدود و به عهده گرفتن عملیات «بورس کوالالامپور برهاد»


*۱۹۸۰: راه‌اندازی قرارداد آتی نفت خام پالم FCPO به منظور ارائه آنچه که به عنوان معیار قیمت جهانی نفت خام درنظر گرفته شده برای معامله گران در صنایع روغن خوراکی فیزیکی، انرژی بیودیزل و بازارهای معاملات آتی کالا


*۱۹۸۶: راه‌اندازی شاخص KLSE Composite


*۱۹۸۹: جایگزینی سیستم مسیریابی و اجرای سفارش‌های کامپیوتری SCORE برای سیستم اعتراض باز


*۱۹۹۰: راه‌اندازی شرکت سپرده گذاری مرکزی مالزی Sdn Bhd برای پیاده سازی و راه اندازی سیستم سپرده گذاری مرکزی CDS پس از معرفی سیستم تحویل و تسویه ثابت FDSS برای سیستم تسویه و تسویه کارآمدتر


*۱۹۹۴: تغییر نام به بورس کوالالامپور


*۱۹۹۷: معرفی فهرست اوراق بهادار مطابق با شریعت توسط شورای مشورتی شریعت SAC کمیسیون اوراق بهادار مالزی SC ؛ اوراق بهادار منطبق با شرع، اوراق بهاداری هستند که در برابر مجموعه‌ای مشخص و دقیق منطبق با اصول شریعت غربالگری می شوند.


*۱۹۹۹: راه‌اندازی شاخص شریعت کوالالامپور KLSI برای پاسخگویی به تقاضاهای سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطابق با شریعت بودند؛ این شاخص به عنوان یک معیار برای ردیابی عملکرد اوراق بهادار مطابق با شریعت عمل می‌کند.


*۲۰۰۲: راه‌اندازی بازار MESDAQ در شاخص KLSE


*۲۰۰۴: تغییر نام بورس مالزی به «بورسا مالزی برهاد» Bursa Malaysia Berhad در پی یک اقدام غیرمتعارف‌سازی با هدف ارتقای موقعیت رقابتی و پاسخگویی به روندهای جهانی در بخش مبادلات از طریق مشتری‌مداری و بازار محور بودن بورس


*۲۰۰۵: قرار گرفتن بورسا مالزی در هیئت مدیره اصلی بورس اوراق بهادار مالزی برهاد


*۲۰۰۹: مشارکت با بورس کالای شیکاگو CME با هدف بهبود دسترسی به عرضه‌های مشتقات در سطح جهانی؛ CME دارای ۲۵ درصد سهام بورسا مالزی مشتقات برهاد است، در حالی که ۷۵ درصد باقی مانده در اختیار بورسا مالزی برهاد است.


*۲۰۰۹: راه‌اندازی «بورسا سوق السیله»؛ یک پلتفرم تجارت الکترونیکی کالا مبتنی بر شریعت؛ این پلتفرم، اولین پلتفرم تجارت کالایی منطبق با شریعت سرتاسر جهان، برای تسهیل تامین مالی اسلامی و معاملات سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا تحت اصول شریعت مرابحه، تواروق و موسومه طراحی شده است.


*۲۰۱۱: راه‌اندازی آسه آن ASEAN ؛ همکاری بین بورسا مالزی، بورس هانوی، بورس اوراق بهادار هوچیمین، بورس اندونزی، بورس اوراق بهادار فیلیپین، بورس سنگاپور و بورس تایلند با ماموریت ایجاد یک بازار سرمایه بهم پیوسته ASEAN از طریق متقابل نزدیک‌تر


*۲۰۱۲: تشکیل گروه FTSE : راه‌اندازی پیوند تجاری آسه آن؛ پیوند بورس مالزی و سنگاپور و تایلند و راه‌اندازی "شاخص شرعی FTSE Bursa Malaysia Small Cap Shariah" ؛ معیاری برای سرمایه‌گذاری‌های مطابق با شریعت در شرکت‌های با سرمایه کوچک در بازار سهام مالزی


*۲۰۱۳: نقطه عطف تاریخی برای بازار سرمایه مالزی: راه‌اندازی اوراق قرضه و صکوک قابل معامله در بورس ETBS با اولین انتشار توسط DanaInfra Nasional Berhad در بورس؛ این اقدام یک طبقه دارایی جدید در بورس ایجاد کرد تا مالزی را به عنوان صکوک پیشرو در جهان تقویت کند.


*۲۰۱۴: راه‌اندازی نخستین بازار مجازی به نام BURSAMKTPLC ؛ این بازار با هدف دسترسی منحصر به فرد کاربر به اطلاعات غنی بازار، بینش و ایده های تجاری با هدف افزایش سواد مالی آنها، راه اندازی شد.


*۲۰۱۵: امضای تعهد داوطلبانه بورس‌های اوراق بهادار پایدار SSE برای ارتقای عملکرد پایدار و شفافیت در بازارهای سرمایه؛ این تعهدنامه بر حمایت از ابتکار پایداری SSE بر تعهد بورس ملی برای باقی ماندن یکی از رقابتی‌ترین بازارهای جهان با ادغام بهترین شیوه‌های جهانی در بازار محلی تاکید می‌کند. براین اساس، چارچوب جدید گزارش‌دهی پایداری معرفی شد که شامل اصلاحاتی در الزامات فهرست‌بندی است که صادرکنندگان فهرست‌شده را ملزم می‌کند در گزارش سالانه خود بیانیه پایداری صادر کنند.


*۲۰۱۶: ایجاد شاخص FTSE۴Good ASEAN ۵ با همکاری انجمن مبادلات کشورهای جنوب شرقی آسیا ( ASEAN )؛ این معیار جدید شامل شرکت‌هایی است که در پنج بورس ASEAN از بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور فهرست شده‌اند: سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند


*۲۰۱۶: به صدا در آوردن زنگ برابری جنسیتی توسط بورسا مالزی به همراه ۳۴ بورس دیگر در سراسر جهان؛ این سی و چهار بورس به ابتکار بورس های پایدار ( SSE )، پیمان جهانی سازمان ملل متحد، IFC ، زنان سازمان ملل متحد، زنان در ETF ها و فدراسیون جهانی بورس ها پیوستند تا «زنگ را برای برابری جنسیتی به صدا درآوریم» را برجسته کنند. هدف از این اقدام، توانمندسازی اقتصادی زنان و همچنین ایجاد فرصت‌هایی برای بخش خصوصی برای پیشبرد برابری جنسیتی و توسعه پایدار است.


*۲۰۱۶: راه‌اندازی نخستین پلتفرم سرمایه‌گذاری سراسری شریعت در جهان اسلام؛ این پلتفرم به سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری و تجارت محصولات مطابق با شریعت را از طریق یک پلتفرم منطبق با شریعت می‌دهد.


*۲۰۱۷: راه‌اندازی پلتفرم شتابدهنده کارآفرین پیشرو LEAP ؛ یک پلتفرم جایگزین برای SME ها برای افزایش سرمایه و اولین در نوع خود در ASEAN


*۲۰۱۷: راه‌اندازی چارچوب معاملات توافقی خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی ISSBNT ؛ نخستین جایگزین مطابق با شریعت در جهان برای استقراض و وام دادن اوراق بهادار؛ ISSBNT برای فعال کردن فعالیت‌های پوشش ریسک و مدیریت ریسک توسط شرکت کنندگان نهادی بازار سرمایه که وجوه اسلامی قابل توجهی را مدیریت می‌کنند، توسعه یافته است.


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

ساختار کلی بورس مالزی


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

۵ مرحله پیش از آغاز معاملات عبارتند از:


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

نکته مهم: زمان تخمینی برای افتتاح حساب: ۲-۵ روز کاری (با ارائه کامل مدارک) است. همچنین، روند و مدت درخواست از یک کارگزار به کارگزار دیگر متفاوت است. بسته به اسناد ارائه شده ممکن است باز شدن برخی حساب‌ها بیشتر طول بکشد.


سفارش‌های اینترنتی


این حالت الکترونیکی ارتباط از طریق اینترنت به مشتری این امکان را میدهد که پس از سنجیدن موقعیت بازار، به‌طور مستقیم سفارشات خود را کلید بزند. مشتری سفارشات خود را کنترل می کند و برای اجرای آن به کارگزار وابسته نیست. پس از تصمیم گیری درباره موقعیت معاملاتی (خرید یا فروش)، مشتری این امکان را دارد که سفارشات خود را وارد کند، اصلاح کند، لغو کند و وضعیت سفارش را به راحتی بررسی کند.


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

سفارش‌های صوتی


این یک حالت ارتباط کلامی بین مشتری و کارگزار او برای مشاوره معاملاتی و اجرای سفارش است. اگرچه این حالت تعامل بین دو طرف را فراهم می‌کند، فرآیند اجرای سفارش به شدت به در دسترس بودن کارگزار برای گرفتن تماس و زمان انتظاری که ممکن است در صورت فعال بودن خط تلفن از بین برود بستگی دارد. مشتری باید به صورت شفاهی درباره تمامی موارد مربوط به سفارشات خود که شامل ورود سفارش، تغییر سفارش، خروج سفارش و استعلام وضعیت سفارش (خواه تکمیل یا تا حدی پر شده) باشد، ارتباط برقرار کند.


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

قوانین حاکم بر بورس مالزی


قوانین حاکم بر بازار بورس مالزی در شش قانون خلاصه می‌شود، این قوانین به ترتیب عبارتند از: قانون بازار سرمایه و خدمات (۲۰۰۷)، قانون صنعت اوراق بهادار یا قانون سپرده‌گذاری مرکزی (۱۹۹۱)، قانون کمیسیون اوراق بهادار (۱۹۹۳)، قوانین شرکت‌ها (۱۹۶۵)، قوانین شرکت‌های دریایی (۱۹۹۰) و قوانین شرکت های مالی و خدماتی لابوان Labuan (۲۰۱۰)


بورس مالزی براساس این قوانین که به تصویب مجلس این کشور رسیده است، اداره می‌شود.


نهاد ناظر بازار سرمایه مالزی


کمیسیون اوراق بهادار مالزی به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه مالزی در اول مارس ۱۹۹۳ تاسیس شد. این نهاد مسئول قانون‌گذاری و توسعه بازار سرمایه مالزی است که به‌طور مستقیم بر فعالیت‌های موسسات و افراد ذکر شده در قانون بازار سرمایه نظارت می‌کند.


در بیانیه رسالت کمیسیون اوراق بهادار مالزی آورده شده است که هدف این کمیسیون، ارتقاء و نگهداری عادلانه، کارا، امن و شفاف بازار اوراق بهادار و بازار آتی و همچنین تسهیل توسعه بازار سرمایه رقابتی و نوآورانه است.


برخی از وظایف محوری کمیسیون اوراق بهادار مالزی عبارتند از :


• نظارت بر بورس‌ها و شرکت‌های تسویه وجوه و سپرده‌گذاری مرکزی


• مسئول مجوز انتشار اوراق قرضه


• مسئول قانونگذاری درباره قراردادهای اوراق بهادار و آتی


• مسئول قانونگذاری درباره ادغام و تحصیل شرکت‌ها


• مسئول قانونگذاری درباره صندوق‌ها


• صادرکننده مجوز و ناظر تمام افراد بازار سرمایه


• اطمینان از رفتار مناسب نهادهای و افراد بازار سرمایه


بورس سوق السیلاء Bursa Suq Al-Sila (BSAS)


BSAS یک پلتفرم معاملاتی کالایی است که به‌طور ویژه به تسهیل مدیریت نقدینگی اسلامی و تامین مالی توسط موسسات مالی اسلامی اختصاص داده شده است. BSAS که به عنوان یک پروژه ملی آغاز شده، همکاری بانک نگارا مالزی (BNM) ، کمیسیون اوراق بهادار مالزی (SC) ، بورس مالزی برهاد (بورسا مالزی) و بازیگران صنعت را در حمایت از ابتکار مرکز مالی اسلامی بین‌المللی مالزی (MIFC) به نمایش می‌گذارد.


BSAS یک پلتفرم کاملا الکترونیکی است که به بازیگران صنایع در مالزی و همچنین در سراسر دنیا، راهی برای انجام معاملات چند کالایی و چند ارزی از سراسر جهان را ارائه می‌دهد .


این پلتفرم، قدرت مالزی را هم در امور مالی اسلامی و هم در صنعت نفت خام پالم تقویت می‌کند؛ به بیانی دیگر، BSAS یک پیشنهاد نوآورانه است که بازارهای مالی و سرمایه اسلامی جهانی را با بازار کالا ادغام می‌کند .


تمامی مشاغل و فعالیت‌های BSAS توسط Bursa Malaysia Islamic Services Sdn مدیریت می‌شود. BMIS ، یک شرکت تابعه کاملا متعلق به بورسا مالزی است که از مقررات، شفاف و کاملا مطابق با شریعت برخوردار است .


BSAS در تمامی روزهای هفته (از یکشنبه تا شنبه) در ساعات ۰۰:۳۰ بامداد تا ۱۱.۴۰ شب فعالیت دارد.


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

روزها و ساعات کاری بورس مالزی


معاملات عادی یا روزهای کاری بورس مالزی در روزهای هفته، دوشنبه تا جمعه است.


ساعات معالاتی این بورس به دو بخش اول (۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰) و بخش دوم (۱۴:۳۰ تا ۱۷:۰۰) تقسیم می‌شود.


بورس مالزی در تعطیلات رسمی ملی معامله نمی‌کند؛ این روزها عبارتند از: روز کریسمس (۲۵ دسامبر)، سال نو (اول ژانویه)، روز فدرال ( اول فوریه )، روز کارگر (اول می)، فستیوال برداشت ( ۳۰ یا ۳۱ می)، اول محرم، زادروز حضرت محمد، تایپوسام، شب نوی سال چینی (۳۱ ژانویه)، روز سال نوی چینی (اول فوریه)، هاری ریا پواسا (ماه می)، زادروز یانگ دیپرتوان آگونگ (۶ ژانویه)، روز ملی (۲۲ اگوست)، دیپاوالی (۲۲ اکتبر)، نزول قرآن (ماه رمضان)، عید قربان (هاری رایا حاجی)، روز وساک (۱۵ می) و روز مالزی (۱۶ سپتامبر)


بورس مالزی؛ بورسی پیشتاز در بازار اوراق بهادار جهان اسلام

محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0