بااقتصاد
1400/02/18
14:34
تردید شاخص کل برای ادامه مسیر صعودی با ۴۷۰۰ واحد سقوط/ خریدارانی که زیر سایه سنگین فروشندگان بورس محو شدند

گزارش بازار/ شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ معاملات امروز بازارهای سهام تهران، زیر تاثیر خبرهای مثبت سیاسی و همچنین صعود ۵ هزار واحدی شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، از تایم پیش‌گشایش تا نخستین ساعت از وقت بازار، مثبت بود و بیش از ۳۶۰۰ واحد صعود کرد اما تقاضای کم حجم خریداران زیر فشار سنگین فروشندگان، تاب نیاورد و سقوط ۴۷۰۰ واحدی در کارنامه نخستین روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت ثبت شد. سایر شاخص‌های بازار سهام تهران نیز ریزش کردند.

فملی و وپاسار، مثبت‌سازان صبحگاهی شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، روند معاملات بازار سرمایه در فاز مثبت و با سبزپوشی برخی نمادها از گروه فلزات اساسی و بانکی آغاز شد و شاخص کل در همان یک ساعت ابتدای معاملات بیش از ۳۶۷۰ واحد رشد کرد. فملی، وپاسار و فولاد در صدر مثبت‌سازان صبحگاهی شاخص کل بودند.


تاثیر نرخ جهانی ۱۰ هزار دلاری مس در بورس تهران


رشد تقاضا در گروه فلزات اساسی به‌ویژه فملی متاثر از دو عامل خارجی و داخلی عبور مس از مرز ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار در بازارهای جهانی و عرضه اوراق اختیار فروش تبعی برای فملی و فولاد در بورس تهران بود.


۱۳ نمادی که اختیار فروش تبعی گرفتند


بر اساس این گزارش، مدیریت بازار بورس امروز برای ۱۳ نماد بزرگ و شاخص‌ساز فارس، فملی، فولاد، وبصادر، وبملت، وتجارت، شپنا، شتران، شبندر، اخابر، خساپا، خودرو و همراه، اوراق اختیار فروش تبعی عرضه کرد. بر همین اساس، بازارگردان فولاد و فملی برای این دو سهم بزرگ در بورس تهران، به ترتیب ۷۹ و ۸۰ میلیون سهم اوراق اختیار فروش تبعی عرضه کردند.


سقوط ۶۰ پله‌ای شاخص کل فرابورس


در مقابل سبزپوشان امروز بورس تهران، نمادهای شستا، فارس، شپنا، شتران و شبندر سرخ‌پوش و در مدار منفی معامله شدند و با ریزش ۴۷۶۴ واحدی، شاخص کل را به عدد یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحدی تنزل دادند. در فرابورس نیز دماوند به روال هفته‌های اخیر به‌عنوان تک‌نماد سبز صدرنشین بود و معاملات کگهر، آریا، ذوب، شگویا، ارفع و صبا در فاز کاملا منفی به پایان رسید. شاخص کل فرابورس هم حدود ۶۰ واحد سقوط کرد و در پله ۱۷ هزار و ۳۶۵ واحد ایستاد.


وجوه اشتراک معاملات روزانه بازار سهام در ماه‌های اخیر


بجز تراکم حجم در صف‌های فروش، کاهش شدید ارزش معاملات و نقدشوندگی و سقوط شاخص، یکی دیگر از وجوه اشتراک بازار سهام امروز با روزهای گذشته افت بیش از ۹۰ درصدی نمادها بود و ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به چهارشنبه گذشته با کاهش مواجه شد.


امروز ارزش صف‌های خرید در بازار سهام تهران نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته، بیش از ۵۵ درصد کاهش یافت و به رقم ناچیز ۲۹ میلیارد تومان رسید. در همین حال، ارزش صف‌های فروش نیز ۲ درصد افزایش یافت و روی رقم ۴ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان تثبیت شد.


شستا در میان کنار فملی و وپاسار و در جمع پرتراکنش‌ها


در میان معاملات بورس تهران، نمادهای فملی، شستا، وپاسار جزو پرتراکنش‌های امروز لقب گرفتند و در فرابورس نیز وسپهر، آریا و دماوند در ردیف اول تا سوم پرتراکنش‌ها ایستادند. امروز هم حقیقی‌ها در صف پر حجم فروش قرار گرفتند و بیش از ۳۱۴ میلیارد تومان سهم را به حقوقی‌ها انتقال دادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام امروز ۸ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان با ۳.۵ میلیارد برگ سهم، رقم خورد که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه گذشته، ۱۱ درصد کاهش یافت. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این رقم اندک، حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۳ میلیارد سهم بود و فرابورس نیز با ارزش معاملاتی ۵.۵ میلیارد تومان، حدود ۵۰۰ میلیون سهم را انتقال داد.


ارزش معاملات خرد در بازارهای سهام تهران نیز با کاهش ۸ درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، حدود ۲۱۱۵ میلیارد تومان ثبت شد. خالص تغییر مالکیت بورس تهران نیز ۳۱۴ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی به ارزش ۱۳۳۹ میلیارد تومان رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۷,۰۷۲.۷۰ (۴۷۶۴.۰۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۰۱۸.۵۰ (۸۳۶.۸۳-)


ارزش معاملات: ۲.۶۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: شستا، فارس و شپنا


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فملی، وپاسار و دعبید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۳۶۵.۴۰ (۵۹.۷۷-)


ارزش معاملات: ۵,۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: کگهر، آریا، و ذوب


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0