همفکران
1401/03/24
16:49
گزارش بازار/ درجا زدن، در بازاری خنثی

شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۲۶۰۰ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح محدوده ۱ میلیون و ۵۷۴ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی نتوانست روند صعودی روز گذشته را ادامه دهد و علیرغم نوسانات بسیار تنها توانست سبز پوش بماند و رشد محدودی را رقم بزند. شاخص هموزن نیز به موجب...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۲۶۰۰ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح محدوده ۱ میلیون و ۵۷۴ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی نتوانست روند صعودی روز گذشته را ادامه دهد و علیرغم نوسانات بسیار تنها توانست سبز پوش بماند و رشد محدودی را رقم بزند.


شاخص هموزن نیز به موجب عقب نشینی خریداران در شرکت های کوچک روزی متعادل و همراه با نوسانات منفی را پشت سر گذاشت. این شاخص با رشد محدود ۷۰۰ واحدی توانست سبزپوش بماند.


میدکو، فخوز و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. میدکو با رشد ۱.۵ درصدی قیمت به خط پایان رسید و دو نماد دیگر بالغ بر ۳ درصد رشد قیمتی را رقم زدند. فملی، شبریز و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی در مرز صفر معاملاتی سرخپوش به کارش پایان داد. شبریز ۵- خورد و شستا با افت ۲ درصدی مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای بپاس و فغدیر و دماوند، ۵۹ واحد افزایش یافت و تا سطح ۲۱ هزار و ۴۸۱ واحد پیش رفت. کگهر و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۳۱۳ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


کره جنوبی در حال مذاکره با ایران و ایالات متحده برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده تهران است


پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت: کشورش در حال مذاکره با ایران و ایالات متحده برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده تهران است.


به گزارش بی بی سی؛ پارک ابراز امیدواری کرد که با موفقیت در مذاکرات احیای برجام، «موانع پیش راه توافق» برای آزادسازی دارایی های ایران برداشته شود.


پارک که به واشنگتن سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود صحبت می‌کرد.


او همچنین خواستار ادامه مذاکرات برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای شد.


حدود ۷ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا در حساب‌هایی در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است.


وزیر کار رسما استعفا کرد


حجت عبدالملکی وزیر کار با ارائه نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور رسما استعفای خود را اعلام کرد.


نتیجه ساماندهی ارز ترجیحی رونق بازار سرمایه خواهد بود.


رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی:


اگر تاکنون نظام تامین مالی صحیح در بازار سرمایه و رونق تولید در کشور ما شکل نگرفته، به دلیل مشکل پرداخت یارانه به واردات و در نتیجه آن نابودی بهره‌وری تولید، ناشی از رانت و انحصار بوده است. تبدیل ارز ترجیحی به یارانه نقدی آغاز ایجاد شفافیت اقتصادی و رشد تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی خواهد بود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز نیروگاهی ها و فلزات اساسی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از نفتی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. نمادهای میدکو و شفنح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبملت و حکشتی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اگرچه انتظار می رفت روند صعودی بازار دیروز، طی روز جاری نیز تداوم یابد اما برخلاف انتظارات، بازار امروز منفی به آغاز بکار کرد و توجه خریداران تنها به چند تک نماد معطوف شده بود. پس از گذشت یکساعت نشانه هایی از بهبود تقاضا هویدا شد و خودرویی ها استارت رنج کشی های مثبت را زدند. این موج تقاضا خیلی به صنایع دیگر سرایت نکرد و در نهایت هم با عقب نشینی مجدد خریداران، معاملات امروز به پایان رسید.


به طوری که در گروه خودرو شاهد عقب نشینی خگستر از صف خرید و رشد ۳ درصدی قیمت آن بودیم. خساپا تا یک قدمی سقف قیمتی هم پیش رفت اما در نهایت به بسته شدن در صفر تابلو اکتفا کرد و ایران خودرو در محدوده ۲۱۰ تومان باقی ماند. خزامیا پرتقاضاترین نماد این صنعت بود که با صف خرید آمد و با صف هم بست.


بانک ملت ۱.۵+ خورد و به ۳۸۱ تومان رسید. وبصادر معاملاتی منفی داشت و با افت ۲.۵ درصدی مواجه شد. در وتجارت حدود ۱۰۵ میلیون برگه سهم جا به جا شد و در نهایت سهم با افت ۱.۳ درصدی ۱۸۱ تومان شد. سامان پرتقاضا بود و با رشد حداکثری روز را به پایان برد.


فلزات اساسی ها هم با عقب نشینی خریداران مواجه شدند. فملی و فولاد حوالی صفر تابلو درجا زدند. فاسمین در قیمت ۲۲۸۱ تومان متوقف شد. در این میان فخوز و کمنگنز با برتری تقاضا دنبال شدند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


پالایشی ها علیرغم ادامه رشد نفت، امروز روندی منفی را سپری کردند. شپنا ۲ درصد افت قیمتی داشت و ۷۱۹ تومان شد. شبریز با برتری فروشندگان مواجه بود و با افت ۵ درصدی به ۲۲۴۵ تومان رسید. در شتران ۱۰۰ میلیون برگه سهم جا به جا شد و در نهایت با افت ۱.۵ درصدی در قیمت ۵۶۳ تومان متوقف شد.


در یکساعت پایانی شاهد افزایش تقاضا در صنعت نیروگاه و یوتیلیتی بودیم به طووی که این موج تقاضا عمده نمادهای این گروه را به سمت سقف قیمتی بالا برد. بمپنا، بپیوند، بزاگرس و بگیلان از جمله نمادهایی بودند با صف خرید به کارشان پایان دادند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وزمین، حرهشا و فخوز و در بازه ۳۰ روزه نمادهای میدکو، فخوز و پشاهن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سپ با ۳.۶۳ درصد، وتوکا با ۳.۵۵ درصد و تنوین با ۳.۴۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سدشت با ۳.۵۹ درصد، ددام با ۳.۳۳ درصد و فجام با ۲.۹۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل کاهش ۴۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۲۸ درصد افت داشت و به ۱۵ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۹ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۲۳ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0