فارس نیوز
1400/06/19
13:01
بورس در هفته‌ای که گذشت/ کاهش ۲۳ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه

بازار سهام در هفته گذشته روزهای نوسانی را پشت سر گذاشت تا در نهایت با افزایش شاخص کل بورس، سهامداران منتظر هفته‌های آینده بمانند. کاهش ارزش میانگین کل معاملات و کاهش ارزش میانگین معاملات خرد در این هفته برخی از اهالی بازار را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته گذشته نیز مانند هفته های گذشته روند صعودی خود را ادامه داد. اما در این هفته نکته ای که نسبت به هفته های گذشته توجه سهامداران و کارشناسان را به خود جلب کرد، پیشی گرفتن شاخص کل هموزن از شاخص کل بورس بود. البته نوسان بازار سرمایه در این هفته بیشتر از هفته های قبل بود که همین مساله نگرانی هایی را برای اهالی بورس ایجاد کرد.


در این هفته بازار سرمایه بر خلاف هفته های گذشته با روند ورود پول همراه بود. اما در همین هفته کاهش ارزش میانگین کل معاملات و کاهش ارزش میانگین معاملات خرد در بورس رخ داده است.


همه این علایم نشان می دهد بازار سرمایه همچنان در مقاومت شاخص کل و شاخص کل هموزن دست و پا می زند و برای خروج از این محدوده مقاومتی برخی سهامداران و شرکت های حقوقی تغییر رویه دهند.


رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل


در هفته گذشته شاخص کل بورس پایتخت رشد ۵ هزار واحدی را تجربه کرد. در حالی که شاخص کل در اولین روز هفته رشد ۲۰ هزار واحدی داشت؛ اما در پایان هفته نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل تنها ۵ هزار واحد بالاتر ایستاد.



شاخص کل در هفته گذشته در نهایت با رشد ۰.۴ درصدی بر روی عدد ۱ میلیون و ۵۲۶ هزار واحدی ایستاد. این مساله نشان می دهد هنوز شاخص کل بورس نتوانسته است، از مقاومت محدوده ۱ میلیون و ۵۳۰ تا ۵۴۰ هزار واحدی عبور کند.



رشد ۲.۳۶ درصدی شاخص کل هموزن


در هفته اخیر شاخص کل هموزن نیز رشد کرد که رشد آن بیش از شاخص کل بود. شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۰ هزار و ۷۲۳ واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم ۴۶۶ هزار و ۹۵ واحد رسید.



شاخص کل هموزن در هفته گذشته توانست بازدهی مثبت ۲.۳۶ درصدی را ثبت کند. رشد شاخص کل هموزن به دلیل استقبال سهامداران از سهم های کوچک بازار که طی هفته های گذشته رشد کمتری داشته اند، اتفاق افتاده است.



کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات


در هفته گذشته، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز چهارشنبه بود که ارزشی معادل ۱۴ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز یکشنبه محقق شد که به رقم ۲۶ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۱ هزار و ۲۹۱ تومان بود که نسبت به رقم ۲۳ هزار و ۱۳۶ میلیاردی هفته قبل از آن، افت ۷ درصدی داشته است.


ارزش میانگین معاملات خرد نیز در هفته دوم شهریور، ۹ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیاردی هفته پیش از آن، افت ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. بالاترین رقم هفته ۱۰ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم نیز به روز چهار‌شنبه برمی گردد که ۷ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بود.


کاهش ۸۸ درصدی صف‌های فروش و ۲۴ درصدی صف های خرید


میانگین ارزش صف های فروش در هفته اخیر ۷۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۵۹ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۸۸ درصدی داشته است. بالاترین میزان صف های فروش در روز سه شنبه با رقم ۱۲۶ میلیارد تومان بود ثبت شد و پایین ‌ترین رقم نیز در روز ‌‌‌شنبه که ۶ میلیارد تومان بوده است.


تغییر تصمیم حقیقی ها در بورس


میانگین ارزش صف های خرید در هفته اخیر ۷۰۱ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۲۲۷ میلیارد تومان یعنی ۲۴ درصد کمتر بود. بالاترین رقم هفته هزار و ۸۵ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز چهارشنبه بر می گردد که ۳۵۴ میلیارد تومان بود.


بازار سرمایه در سه روز ابتدایی هفته شاهد ورود پول حقیقی به میزان ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است. اما در ۲ روز پایانی هفته ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به میزان ۳۳۲ میلیارد تومان منفی شد. در مجموع کل هفته ۴۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. میانگین ورود پول حقیقی در هفته گذشته ۸۵ میلیارد تومان بود.



کارشناسان بازار سرمایه معتقدند شاخص کل و نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار سرمایه از نظر زمانی نیاز به اصلاح قیمتی و استراحت دارند تا بتوانند دوباره به سمت اعداد بالاتر حرکت کنند. در هفته های آینده نیز باید شاهد رشد بیشتر شاخص کل هموزن از شاخص کل بازار سرمایه باشیم.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0