تحلیل کاربردی هلالات
1399/11/26
14:59
#دامنه_نوسان به نظر من هم اگر دامنه نوسان 5درصد بود، سهم ها در منفی کامل صف فروش بودند به جای منفی 2درصد! وقتی مبنای معاملات ارزش باشد، منفی 2درص...

#دامنه_نوسان



به نظر من هم اگر دامنه نوسان ۵درصد بود، سهم ها در منفی کامل صف فروش بودند به جای منفی ۲درصد!



وقتی مبنای معاملات ارزش باشد، منفی ۲درصد با منفی ۵درصد تفاوت دارد اما وقتی مبنای معاملات، جو بازار باشد، دامنه نوسان را منفی ۲۰درصد هم که بگذارند، همه تا منفی ۲۰درصد رنج میزنند.



این مساله نشان می دهد که زمانی می توانیم به نقطه تعادل برسیم که راه سهام شرکت ها از همدیگر جدا شود و هر شرکت بر اساس ارزش خود معامله شود.



وقتی قیمت سهام بر اساس مختصات آن شرکت خاص تعیین نمی شود و تابعی از لیدرهای بازار است، طبعا روند معاملاتی لیدرها، روند بازار را تعیین خواهد کرد.



هر معامله گری نیاز به یک خط کش و وسیله اندازه گیری دارد. اگر شخصی نتواند ارزش سهام را بررسی کند، اگر به ابزار تحلیل مجهز نباشد، طبعا خط کش خود را بر اساس کلیت بازار قرار می دهد و عیار سهام را بر اساس نوسانات لیدرها ارزیابی می کند که کدام سهم را خوب میخرند و کدام را نمی خرند.



حالا آیا راهکاری برای جدا کردن و کندن فعالان بازار ازین شرایط وجود دارد؟



پاسخ ساده است. خیر



بازار ما نیازمند زمان است تا فعالان جدید آن به ابزارهای تحلیلی مجهز شوند. برچسب زدن ها به اتمام برسد. اظهارنظر ها بر اساس پرتفو شخصی نباشد و معاملات حقوقی ها از کد شخصی آن ها جدا شود.



آن زمان راه سهم ها از همدیگر جدا می شود و این رفتار توده وار به انتها می رسد ولی تا آن زمان فاصله زیادی مانده و باید از هر روشی برای جلوگیری از رفتار توده وار استفاده کرد. شاید برخی روش ها علمی به نظر نرسد اما این واکنشی است به دخالت های غیر علمی قبلی که منجر به عدم تعادل شده است. البته می دانیم که بازار به مرور زمان به عقلانیت می رسد اما باید به سطح تاب آوری فعالان بازار خصوصا جدید الورودها نیز توجه داشت.

انتهای خبر

0
0