رمزارز نیوز
1401/06/15
12:00
آیا قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است؟

تحلیلگران بازار با بررسی چند شاخص درون زنجیره‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود… مطالعه مطلب ...

تحلیلگران بازار با بررسی چند شاخص درون زنجیره‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. شاخص‌های مورد تجزیه و تحلیل عبارتند از: روبان‌های هش (Hash Ribbons)، جریان نهفتگی تعدیل‌شده (Adjusted Dormancy Flow)، شاخص پوئل (Puell Multiple) و ضرر تحقق‌یافته (Realized Losses).


روبان‌های هش

به گزارش سایت بی‌این‌کریپتو، روبان‌های هش، شاخص‌هایی بر اساس هش ریت بیت کوین هستند. آنها با این فرض کار می‌کنند که وقتی ماینرها تسلیم می‌شوند، بیت کوین به پایین‌ترین سطح قیمتی خود می‌رسد. در این شرایط، هزینه‌های ماینینگ آنها بیشتر از پاداشی است که از استخراج دریافت می‌کنند.


روبان‌های هش با نسبت بین دو میانگین متحرک ساده (SMA) هش ریت ایجاد می‌شوند: (SMA) ۳۰ و ۶۰ روزه. تقاطع صعودی بین این دو میانگین به عنوان یک سیگنال خرید در نظر گرفته می‌شود. هر چه مدت زمانی که (SMA) ۶۰ روزه قبل از تقاطع صعودی (قرمز) کمتر از (SMA) ۳۰ روزه بوده، بیشتر باشد، سیگنال خرید قوی‌تر است.


شاخص روبان‌های هش برای بیت کوین. از لحاظ تاریخی، این شاخص در پیش‌بینی کف بازار بسیار دقیق بوده است. به استثنای تقاطع فعلی، ۱۳ تقاطع صعودی قبلی وجود دارد که همه آنها حداقل به یک حرکت صعودی کوتاه‌مدت منجر شده‌اند. علاوه بر این، تقاطع‌های ژانویه ۲۰۱۲، ژانویه ۲۰۱۵، ژانویه ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ (دایره‌های سیاه)، به کف مطلق منتهی شده بودند.


تقاطع صعودی فعلی در ۲۱ آگوست رخ داد. با این حال، پس از این تقاطع، قیمت بیت کوین کاهش یافته است. اگر حرکت صعودی به زودی رخ ندهد، اولین بار در تاریخ خواهد بود که چنین تلاقی با افزایش قابل‌توجهی همراه نمی‌شود.


جریان نهفتگی تعدیل‌شده

جریان نهفتگی تعدیل‌شده، نسبت بین ارزش بازار و جریان نهفتگی سالانه است که تعداد روزهای بدون انتقال کوین و حجم خرج کردن آنها را اندازه‌گیری می‌کند.


از لحاظ تاریخی، سطوح کمتر از ۲۵۰ هزار به عنوان منطقه اشباع فروش و پایین‌ترین چرخه بازار در نظر گرفته می‌شوند. در این شرایط، ارزش بازار نسبت به تعداد کوین‌های قدیمی که در حال خرج شدن هستند، پایین است.


تا کنون، بیت کوین پنج بار به این محدوده رسیده است. چهار مورد اول (دایره‌های سیاه)، کف مطلق را نشان دادند و پس از آنها، افزایش قیمت بسیار قابل‌توجهی رخ داد. با این حال، پنجمین مورد (دایره قرمز) که در ابتدای سال ۲۰۲۲ رخ داد، تنها به یک حرکت صعودی کوچک منجر شد و پس از آن، افت بسیار شدیدی را به دنبال داشت.


شاخص جریان نهفتگی تعدیل‌شده برای بیت کوین. پس از آن، جریان نهفتگی تعدیل‌شده در ماه ژوئن به پایین‌ترین مقدار تاریخ در ۱۲۶ هزار رسید که این شاخص را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است.


شاخص پوئل

شاخص پوئل، شاخصی است که سلامت ماینرهای بیت کوین را ارزیابی می‌کند. این شاخص با تقسیم ارزش عرضه روزانه بیت کوین (به دلار) بر میانگین متحرک ۳۶۵ روزه این ارزش، به دست می‌آید و تصویری از چرخه بازار از منظر سودآوری ماینرها را ارائه می‌کند.


از لحاظ تاریخی، مقادیر بین ۰٫۵-۰٫۳ (سبز) پایین‌ترین چرخه بازار را مشخص می‌کنند، در حالی که مقادیر بین ۱۰-۴ (قرمز) با اوج‌ها مرتبط هستند.


شاخص پوئل برای بیت کوین. این شاخص تاکنون پنج بار به پایین‌ترین سطح رسیده است. چهار دایره اول (دایره‌های سیاه) کف چرخه بازار بوده‌اند. باید دید که پنجمین مورد (دایره قرمز) نیز با ثبت کف قیمتی همراه خواهد بود یا خیر. البته لازم به ذکر است که سیگنال پنجم هنوز باطل نشده و این امکان وجود دارد که شاخص پوئل میزان موفقیت ۱۰۰ درصدی خود را حفظ کند.


ضرر تحقق‌یافته

در نهایت، @TheRealPlanC، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال، نموداری از شاخص ضرر تحقق‌یافته بیت کوین را منتشر کرده است.


شاخص ضرر تحقق‌یافته برای بیت کوین. از لحاظ تاریخی، این شاخص دو بار (دسامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۲۰) از امتیاز Z برابر با ۴ بالاتر رفته بود. این شاخص در ماه ژوئن امسال به بالاترین حد امتیاز Z در ۵، رسید. اگرچه این شاخص اکنون به میانگین خود برگشته، اما حرکت صعودی آن هنوز مشاهده نشده است.


جالب اینجاست که این مقدار در همان زمانی به دست آمد که شاخص‌های پوئل و جریان نهفتگی تعدیل‌شده به پایین‌ترین حد خود رسیدند و روبان‌های هش نیز سیگنال خرید دادند. بنابراین، این چهار شاخص عمدتا با هم مطابقت دارند.


اگر حرکت صعودی قابل‌توجهی از کف‌های ماه ژوئن انجام شود، صحت این شاخص‌ها و احتمال رسیدن به کف مطلق تایید می‌شود.


انتهای خبر

0
0