بااقتصاد
1400/01/15
15:56
بورس بی‌بهار تهران در فروردین۱۴۰۰/ ثبت معاملات مثبت تنها برای ۱۵ نماد بورسی و فرابورسی!/ سهامداران حقیقی؛ فروشنده‌های صرف

گزارش بازار/ روز یکشنبه ۱۵ فروردین ریزش‌های پیاپی و مداوم شاخص بورس در نیمه دوم سال ۹۹، بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه را به شروع سبز بورس در بهار ۱۴۰۰ امیدوار کرده بود اما با گذشت ۶ روز کاری در بازار سرمایه، شاخص‌های سهام بورس تهران همچنان در حال ریزش هستند و خیال سبز شدن، ندارند. صف‌های عریض و طویل فروش سهم‌ها و سهامداران حقیقی که در حال گریز از بازار هستند، گواه این مدعاست.

سقوط شاخص کل فرابورس به کانال ۱۷هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، بازار سهام بازهم شاهد ادامه روند خروج سهام‌داران حقیقی از بورس و رشد صف‌های فروش سهام بود. این دو مولفه، به مشخصه اصلی و البته منفی بازار تبدیل شده‌اند و عوامل اصلی کاهش ارزش و حجم معاملات نیز به حساب می‌آیند.


در چنین روزی، شاخص کل بورس تهران، ۱۳۴۰۰ واحد سقوط کرد و همراه با ریزش ۱۲۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن و افت ۹۵ واحدی شاخص کل فرابورس، یک روز کاملا منفی را رقم زدند. به‌این ترتیب و با این حجم از ریزش‌ها، شاخص کل به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن هم روی عدد ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز از کانال ۱۸ هزار واحدی سقوط کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۹۰۷ واحد رسید.


منفی‌سازان بزرگ بورس تهران و فرابورس


امروز منفی‌سازان بزرگ بورس تهران، بازهم شرکت‌های بزرگ بودند که با پیشتازی فولاد، فملی و فارس بیش از ۱۳هزار واحد شاخص کل را به زیر کشیدند. این سه نماد بزرگ، حدود ۴۰۰۰ واحد منفی بر ریزش‌های شاخص افزودند و شستا، کگل، کچاد و شپنا در رده‌های بعدی قرار گرفتند.


در فرابورس نیز آریا، بپاس و زاگرس مانند دیروز، صدرنشین منفی‌سازان این بازار بودند و به همراه نمادهای بزرگ دیگر مانند صبا، هرمز، ومهان و شگویا تاثیر منفی بیش‌تری روی شاخص کل گذاشتند.


نمادهای پرتراکنش بازار سهام


در بازار سراسر منفی امروز، نمادهای برکت، اپال، شستا، رانفور، حکشتی، سیتا و بوعلی پرتراکنش‌های بورس تهران لقب گرفتند و رافزا، آریا، بگیلان، بپیوند، ثباغ، غفارس و غگیلا هم نمادهای پراکنش فرابورس شدند. نمای پایانی تابلو بورس تهران برای ۷۰ درصد از نمادهای بازار، به رنگ قرمز و منفی رقم خورد و با کاهش قیمت مواجه شدند.


کاهش چشمگیر معاملات خرد


بر اساس این گزارش، امروز معاملات خرد در بورس تهران با کاهش چشمگیر به رقم ناچیز ۱۲۳۱ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد در بازار فرابورس هم از رقم ۵۹۴ میلیارد تومان فراتر نرفت. این افت محسوس در ارزش و حجم کل معاملات بازار سهام نیز مشهود بود.


حقیقی‌ها فروشنده صرف شده‌اند


در این میان، حقوقی‌ها با خالص خرید ۴۹۲ میلیارد تومان سهام از حقیقی‌ها، کمابیش بر میزان سهام‌شان می‌افزایند درحالی‌که حقیقی‌ها تمایلی به خرید ندارند و فروشنده صرف شده‌اند! امروز برای سهامداران خرد در هیچ یک از صنایع خالص خرید مثبتی به ثبت نرسید و حقوقی‌ها یکه‌تاز خرید سهام بودند.


تنها ۱۵ نماد بورسی و فرابورسی مثبت معامله شدند!


همچنین امروز ۳۳۷ نماد در بورس تهران مورد معامله قرار گرفت که تنها قیمت پایانی ۱۲ سهم (۳.۵ درصد) مثبت رقم خورد و بیش از ۲۱۴ سهم (۶۳.۵ درصد) در مدار منفی معامله شدند. صف خرید نمادهای در این بازار نیز به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و تنها ۳ نماد (۰.۹ درصد) صف خرید به ارزش ۷.۵ میلیارد تومان شکل دادند. در مقابل، تعداد نمادهایی که در صف فروش ایستادند پرحجم و پشت‌به‌پشت بود و بیش از ۲۹۷ نماد بورسی (۸۸ درصد) صف فروش به ارزش ۲۶۸۷ میلیارد تومان ایجاد کردند.


در بازار فرابورس نیز وضعیت مشابهی ایجاد شد و در جریان معاملات ۱۳۲ نماد، قیمت پایانی ۱۱ سهم (۸.۳ درصد) مثبت و ۱۰۱ سهم (۷۶.۵ درصد) منفی رقم خورد. همچنین ۴ نماد فرابورسی (۳ درصد) توانستند در صف خرید با ارزش ناچیز ۸۹ میلیارد تومانی بایستند درحالی‌که ۱۱۴ نماد (۸۶ درصد) این بازار وارد صف فروش با ارزش ۸۸۰ میلیارد تومان شدند.


دامنه نوسان نامتقارن؛ پاشنه آشیل معاملات بورس


گرچه بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، اعمال دامنه نوسان نامتقارن را یکی از عوامل اصلی ریزش‌ها می‌دانند و انتقاداتی به آن دارند اما مدیران سازمان بورس همچنان از اعمال این دستورالعمل دفاع می‌کنند، چنانچه یکی از کانال‌های منتسب به رییس سازمان بورس، تداوم روند منفی بازار را نبود قدرت پول (کاهش ارزش پول) می‌داند و در دفاع از دامنه نامتقارن می‌گوید که اگر این روش اجرا نمی‌شد، شاخص کل به زیر یک میلیون واحد سقوط می‌کرد!


بررسی وضعیت بورس در نشست مشترک دولت و مجلس


درهمین‌حال، جعفر قادری، نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی وضعیت و چشم‌انداز بازار سرمایه در جلسه امروز (یکشنبه) این کمیسیون خبر داد که با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود.


خودرو، نمادی که ظرفیت تغییر روند بورس را دارد؟


یکی از خبرهای مهمی که می‌تواند تا حدودی بر روند معاملات بازار سهام در روز دوشنبه، فردا، تاثیر مثبت بگذارد، خبر قطعی شدن افزایش قیمت خودرو در سه ماهه نخست امسال است. به گفته رضا شیوا، رییس شورای رقابت، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه‌ها با محاسبه تورم ۱۴درصدی زمستان ۹۹ به همراه نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، تعیین خواهد شد.


با اعلام این خبر، احتمال استقبال سهامداران از سهام خودرویی‌ها در معاملات فردا افزایش می‌یابد و در صورت معاملات مثبت در اینم گروه و با توجه به لیدر بودن نمادهای بزرگی مانند خودرو و تاثیرگذاری مثبت بر کل بازار، انتظار صعود شاخص دور از دسترس نخواهد بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازار سهام با محاسبه فروش اوراق دولتی، به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رقم خورد. سهم ارزش معاملات بورس تهران با ۱.۵ میلیارد تومان سهم، کمتر از ۲هزار میلیارد تومان بود و فرابورس نیز با جابجایی ۰.۸ میلیارد تومان سهم، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان(با فروش اوراق دولتی) را ثبت کرد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۶۹,۵۳۳.۷۶ (۱۳۴۱۴.۵۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۹.۹۱۶.۰۸ (۱۲۰۳.۸۲-)


ارزش معاملات: ۱,۹۶۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۹۰۷.۵۸ (۹۵.۷۲-)


ارزش معاملات: ۱۴,۹۸۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۰.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0