بااقتصاد
1400/07/10
14:00
رشد ۲.۵ درصدی شاخص کل در هفته دوم معاملاتی مهرماه/ دستورالعمل جدید محاسبه خوراک محرکی برای خرید سهام پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ابلاغ دستورالعمل جدید محاسبه نرخ خوراک و فراورده‌های پالایشی از سوی وزارت نفت، رشد قیمت برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی همراه با انتشار گزارش عملکرد مطلوب برخی از پتروشیمی‌های داخلی، حقیقی‌های بازارهای سهام تهران را مجاب کرد تا از صف‌های فروش خارج شوند و با خرید بیش‌تر سهم‌های پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، به‌اصطلاح سبدشان را اصلاح کنند، توصیه‌ای که بسیاری از تحلیلگران بورس در هفته‌های اخیر و طی روند اصلاحی بازار، به سهامداران خرد می‌کردند.

بازگشت سریع شاخص بورس به مسیر صعودی


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات امروز، شنبه ۱۰ مهرماه در بازارهای سهام تهران، شاخص کل در یک مسیر سریع صعودی، حدود ۳۶۵۰۰ واحد رشد کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی رسید. در همین‌راستا شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۴ هزار واحد ارتقا یافت و در رقم ۲۱ هزار و ۴۲۸ واحد تثبیت شد. ۳۹۶ واحد سبزرنگ، پایان کار شاخص کل فرابورس در نخستین روز معاملاتی مثبت از هفته دوم مهرماه بود و شاخص این بازار هم به رقم ۲۱ هزار و ۳۰۰ واحدی ارتقا یافت.


فارس؛ پیشتاز پتروشیمی‌ها در شاخص‌سازی مثبت


با افزایش حجم تقاضا برای نمادهای بزرگ بورس تهران، فارس، فولاد، کچاد، کگل، پارسان، پارس و وغدیر بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند و حدود ۱۵ هزار واحد بر شاخص افزودند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز نمادهای آریا بپاس، زاگرس، هرمز، ذوب، فرابورس و مارون نقش‌آفرینان اصلی در رشد ۳۹۶ واحدی شاخص این بازار بودند. بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی سهام در بورس تهران به نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و شبندر اختصاص یافت و فجهان، مدیریت و دی در فرابورس بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام را به خود اختصاص دادند.


معاملات مثبت و منفی ۶۱۹ نماد شرکتی


درپی دادوستدهای مثبت بورس امروز، معامله‌گران روی ۶۱۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۱۶۸ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۱۱۳ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


تابلو بورس تهران امروز رشد بیش از ۲.۵ درصدی شاخص کل را ثبت کرد. در پایان وقت بازار، جابجایی سهام روی ۳۴۸ نماد شرکتی انجام شد که برای ۲۲۳ سهم، معادل ۶۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۱۶ سهم، معادل ۳۳ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۷ نماد به ارزش ۴۳۷ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۵ نماد را در صف فروش ۶۶ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز با رشد ۱.۶۳ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۰ نماد معامله شده در این بازارها، ۸۴ سهم، معادل ۶۰ درصد در مدار مثبت و ۵۵سهم، معادل ۳۹ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۲۸ نماد، معادل ۲۰ درصد، صف خریدی به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۶ نماد (۴ درصد) صف فروشی به ارزش ۴.۷ هزار میلیارد تومان شکل گرفت.


در بازار پایه از ۱۳۲ نماد دادوستد شده،برای ۵۵ سهم، معادل ۴۲ درصد، مثبت و ۶۹ سهم، معادل ۵۲ درصد دامنه منفی قم خورد. خریداران در این بازار برای ۳۷ نماد، صف خرید ۹۶ میلیارد تومانی ایجاد کردند و فروشندگان نیز ۴۷ نماد را در صف فروش ۱۷۷ میلیارد تومانی گذاشتند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۲۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۷۳۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی، ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۱۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقوقی به حقیقی‌ها انجام شد.


در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای کچاد، شپدیس و پارسان اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، فسبزوار و میدکو متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ۸۶۲ ، ۶۰۱ و ۵۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۳.۴۸۲.۸۰ (۳۶۴۹۷.۹۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۴.۸۲۵.۸۰ (۴۰۳۱.۲۱افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۲۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، فولاد، کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۰۱.۶۴ (۳۹۶.۷۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰.۲۰۰ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0