همفکران
1400/03/29
17:45
گزارش بازار / غول ها سبز پوشیدند

شاخص کل بورس تهران جانی تازه گرفت. همزمان با پایان انتخابات و گمانه زنی ها مبنی بر پیروزی ابراهیم رئیسی شاخص کل روند صعودی گرفت و بعد از اعلام پیروزی قطعی او، با شیب بیشتری رشد کرد. شاخص کل ۱۴ هزار واحد معادل ۱.۲۵ درصد افزایش پیدا کند و به یک میلیون ۱۶۱ هزار واحد برسد. با این حساب بازدهی یک ساله شاخص به منفی ۶ درصد رسید. اما شاخص هم وزن روز پر فراز و نشیبی داشت و با تلاش فراوان توانست با رنگ سبز بازار را تمام کند. این شاخص هفته را صعودی آغاز کرد ولی کمی که گذشت تغییر روند داد و منفی شد. همزمان با اعلام پیروزی رئیسی دوباره و با زحمت فراوان تغییر جهت داد و روز را با ۲۰۶ واحد معادل ۰.۰۶ درصد رشد به آخر رساند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران جانی تازه گرفت. همزمان با پایان انتخابات و گمانه زنی ها مبنی بر پیروزی ابراهیم رئیسی شاخص کل روند صعودی گرفت و بعد از اعلام پیروزی قطعی او، با شیب بیشتری رشد کرد. شاخص کل ۱۴ هزار واحد معادل ۱.۲۵ درصد افزایش پیدا کند و به یک میلیون ۱۶۱ هزار واحد برسد. با این حساب بازدهی یک ساله شاخص به منفی ۶ درصد رسید. اما شاخص هم وزن روز پر فراز و نشیبی داشت و با تلاش فراوان توانست با رنگ سبز بازار را تمام کند. این شاخص هفته را صعودی آغاز کرد ولی کمی که گذشت تغییر روند داد و منفی شد. همزمان با اعلام پیروزی رئیسی دوباره و با زحمت فراوان تغییر جهت داد و روز را با ۲۰۶ واحد معادل ۰.۰۶ درصد رشد به آخر رساند. نمادهای فارس ، شستا و فولاد بیشترین اثر مثبت و فملی، خودرو و پاکشو بیشترین اثر منفی را در بازار باقی گذاشتند. شستا پس از انتشار خبر افزایش سرمایه در کانال آوای آگاه یک گام بلند برداشت و صف خرید شد.



در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس امروز تغییر روند داد ولی در نهایت توانست با رشد ۱۹ واحدی معادل ۰.۱ درصد به ۱۷ هزار ۳۱۳ واحد برسد. در فرابورس مارون ، ذوب و کوثر بیشترین تاثیر مثبت و غصینو ، کگهر و فرابورس بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.



ارزش معاملات خرد ۳۶۵۹۰ میلیارد ریال و خروج پول حقیقی ۱۹۰ میلیارد ریال شد.




صندوق های دولتی



دارایکم ۲.۷۷ درصد رشد و به ۱۲۶۹۳۰ ریال رسید در حالی که ارزش ذاتی این صندوق ۱۶۷۴۱۸ ریال برآورد می شود. باز هم حقیقی ها کنترل نماد را با مشارکت ۹۹ درصدی در خرید و فروش در دست داشتند.



پالایش روز خوبی را پشت سر گذاشت و توانست با ۰.۷۹ درصد رشد به ۷۲۸۹۰ ریال برسد. ارزش ذاتی این صندوق پایین تر از قیمت پایانی و ۶۹۹۷۶ ریال براورد می شود. حقوقی ها در سمت خرید حدود ۳ درصد و در سمت فروش حدود ۱ درصد مشارکت کردند.



پر حجم ترین معاملات



چند روزی است خودرویی ها ، بانکی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می دهند. در بین نمادها نیز خودرو ، خساپا و خگستر بیش از همه معامله شدند.



خودرو معاملات متعادلی داشت. در این نماد ۵۶۳ میلیون سهم معامله شد که سهم حقیقی ها از عرضه ۹۸ درصد و از تقاضا ۸۹ درصد بود. همین موجب ورود ۱۰۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.



بیشترین ورود و خروج پول




محصولات شیمیایی و هلدینگ ها بیشترین پول حقیقی را به خود جذب کرده اند. البته حقیقی ها گوشه چشمی هم به محصولات فلزی داشتند. حقوقی ها نیز بیش از همه در گروه های فلزات اساسی ، خودرو و غذایی پول خرج کردند. در بین نمادها تاپیکو، شفن و وبملت بیشترین پول حقیقی و شپنا، فولاد و وملل بیشترین پول حقوقی را جذب کردند.



شپنا باور نمی کرد به صف خرید رسیده است. امروز روند این نماد صعودی بود. یکبار ساعت ۱۱ به صف خرید رسید اما افزایش عرضه ها صف را از بین برد و تا آخرین دقایق که دوباره صف خرید ناپایداری شکل گرفت فروشندگان صف را باور نکردند. حقیقی ها با مشارکت ۶۳ درصدی در سمت خرید و ۷۳ درصدی در سمت فروش موجب خروج ۲۷۲ میلیارد ریال پول حقیقی شدند.



تاپیکو روز را در بازه منفی آغاز کردد و ظرف دو ساعت به صف خرید رسید. در این راه حقیقی ها با خرید ۹۴ درصد از سهام معامله شده و فروش ۱۶ درصدی کمک شایانی کردند و ۳۵۸ میلیارد ریال پول وارد نماد کردند.





نمادهای مشکوک



مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه کالا، دجابر و نمرینو و در بازه ۳۰ روزه خکمک، کالا و فرابورس بودند.



کالا شرکت های بورسی حال و روز خوبی ندارند. شرکت بورس کالا هم از قاعده مستثنی نیست. این نماد که گویا بازارگردان هم ندارد مدتها در صف فروش اسیر بود طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۷۱ هزار سهم رسیده بود. امروز حقیقی ها کولاک کردند و بعد از چند ماه نماد را از صف نجات دادند. از ۱۵ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها تنها ۱.۱ درصد در سمت تقاضا بود و بقیه معاملات بر عهده حقیقی ها قرار داشت.



بیشترین و کمترین بازدهی روزانه



در بین صنایع بورسی بیشترین رشد به چند رشته ای صنعتی با ۲.۵۵ درصد، فرآورده های نفتی با ۲.۴۲ درصد و سایر واسطه گری ها با ۲.۲۱ درصد تعلق داشت. در عوض صنایع محصولات کامپیوتری، محصولات چوبی و منسوجات با ۳.۸ درصد کاهش بیشترین افت را داشتند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به نوری با ۵ درصد و سپس به ولکار، وتجارت و فتوسا با ۴.۹۹ درصد رشد رسید. در مقابل خکمک ۳۰.۲ درصد ریزش داشت و دجابر و دسانکو با ۹.۹ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را داشتند.



نوری خریداران حقیقی دارد. از ۳ میلیون سهم معامله شده امروز سهم حقیقی ها ۹۴ درصد در سمت تقاضا و ۲۴ درصد در سمت عرضه بود این نماد تمام روز را در صف خرید طی کرد و ۱۰ میلیون تقاضا را برای فردا نگه داشت. در پایان روز ۱۷۴ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد.



خکمک برای برگزاری مجمع از ۲۴ خرداد متوقف بود و امروز بدون انتشار اطلاعیه از سمت ناظر بازار بازگشایی شد. حجم عرضه ها باعث شد نماد حتی با ۳۱ درصد افت باز هم در صف فروش قرار بگیرد. تمام معاملات امروز توسط حقیقی ها انجام شد و حقوقی ها صرفا تماشاچی بودند.



تا لحظه تنظیم این گزارش



دلار دست از تلاش برای صعود کشید و با افت ۲.۸۷ درصدی تا ۲۳ هزار ۷۳۰ تومان اصلاح کرد.



سکه طرح جدید تحت تاثیر افت دلار و انس طلا ۴.۵۸ درصد اصلاح کرد و هم اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۳۰۸ هزار تومان در حال خرید و فروش است.



انس طلا ن سرمایه گذاران خود را نقره داغ کرد. در ۶ روز گذشته انس ۶.۶ درصد اصلاح کرد. به نظر می رسد اکنون با رسیدن به ۱۷۷۲ دلار به ثبات رسیده است. تغییرات انس از صبح تا کنون ۰.۰۱ درصد بوده است.


انتهای خبر

0
0