بااقتصاد
1401/05/12
10:17
طرح اصلاح قانون بانک مرکزی تا پایان مرداد به صحن مجلس می‌رود

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح اصلاح قانون بانک مرکزی که در حال حاضر در حال بررسی در کمیسیون اقتصادی است تا پایان ماه جاری برای رسیدگی به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، به نقل از خبرگزاری ایبنا، محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این طرح مراحل پایانی کار خود را در کمیسیون طی می‌کند و تا پایان ماه جاری برای رسیدگی به صحن مجلس ارسال خواهد شد.


وی افزود: طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی ۱۲ سال است که در مجلس و در دوره‌های مختلف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اما به دلیل مخالفت‌های رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و به طور کل دولت‌های قبل رسیدگی به این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در این ۱۲ سال متوقف شده و پیشرفتی نداشته است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در دولت جدید رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با ۹۹ درصد این طرح موافق هستند و تنها موضوعی که مورد اختلاف کمیسیون و دولت در طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی است نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی است.


صفایی خاطرنشان کرد: در طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی استقلال این بانک از دولت بیشتر شده و بدون تصمیم هیئت امنا یا هیئت مدیره بانک مرکزی امکان استقراض دولت از این بانک وجود ندارد.


وی افزود: در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون دیگر دولت‌ها نخواهند توانست به اختیار و با دستور خود از بانک مرکزی استقراض کنند و با برداشت از منابع ارزی بانک مرکزی کشور زمینه ایجاد تورم در جامعه فراهم شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که در صورت همراهی دولت در جریان تصویب طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی کار تصویب آن تا پایان سال در صحن مجلس به پایان برسد.


انتهای خبر

0
0