بورس پرس
1400/10/28
11:12
سقوط شاخص به کانال ۱.۲ میلیونی در اوج انفعال سازمان بورس و طنز تلخ رضایی !

شاخص بازارسهام در ادامه ریزش ماه های اخیر به کانال ۱.۲ میلیونی سقوط کرد و در برابر طنز تلخ پیش بینی محسن رضایی از شاخص ۱.۷ میلیونی، انفعال سازمان بورس به اوج رسید !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت وخیم و بحرانی بازار سهام در حالی وارد هیجدهمین ماه شده که با وجود همه وعده ها و مصوبات و بسته های حمایتی دولت گذشته و جدید ، هیچ نشانه ایی از بهبود اوضاع نشده تا موج بی اعتمادی ، گلایه و اعتراض سهامداران زیان دیده تا ۸۰ درصدی هم ادامه دار باشد.


براساس این گزارش، در میانه معاملات امروز بازار سهام ، شاخص با ریزش بیش از ۲۳ هزار واحد دیگر به راحتی خط حمایت ۱.۳ میلیونی را از دست و به کانال ۱.۲ میلیون وئاحدی سقوط کرد. این ریزش ناشی از تداوم افت قیمت سهام اکثر شرکت ها مخصوصا" بزرگان شاخص سازی چون فولادمبارکه ، ملی مس ، سرمایه گذاری غدیر ، پتروشیمی پدریس ، بانک ملت و دیگر شرکت های بزرگ و متوسط بود .


سقوط شاخص به این کانال منفی در شرایطی رخ داد که از نظر فعالان بازار سرمایه ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سپس دیگر وزیران اقتصادی دولت فعلی و قبلی، مقصر اصلی این شرایط اسف بار بازار سرمایه هستند که با وجود همه برنامه ها و مصوبات و وعده ها ، هنوز نتوانسته راهکاری برای درمان بی اعتمادی سهامداران ارایه دهند.


از سوی دیگر نه تنها خبری از پیش بینی و وعده محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی مبنی بر شاخص ۱.۷ میلیون واحدی نشده و قول آبان ماه وی مبنی بر آینده بسیار خوب بورس به سهامداران ، عملی نشده ، بلکه روز به روز سرمایه های بیشتری در بازار سهام ، ذوب و بخار می شود.


جواد عشقی هم که از ۲۱ مهر ششمین رئیس سازمان بورس شده و در روزهای آغارین ریاست، وعده ها و برنامه هایی برای بهبود اوضاع داده بود و حتی از متغیرهای کلان بازار و سودآوری شرکت ها ابراز رضایت کرده بود، طی هفته های اخیر نه تنها نتوانسته اقدامی انجام دهد بلکه انتشار فیلمی از مواضع وی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر سود ۳.۲ ملیون نفر از ۶.۷ میلیون سهامدار وارد شده سال گذشته ، موجب گلایه هایی متعددی از وی شده است.


انفعال روابط عمومی سازمان بورس هم از زمان حضور محمدهادی سلیمی زاده از نیمه آبان که نتوانسته فعالیت های رسانه ای موثری به نمایش بگذارد در روزهای اخیر به اوج رسیده و حتی در برابر انتشار این فیلم و مواضع عشقی و درخواست برخی فعالان منبی بر تعطیلی بورس ، توضیحی نداده و موضع گیری نکرده است !


آن هم در شرایطی که عشقی در جلسه علنی ۱۸ آبان مجلس اعلام کرده بود: با دغدغه نمایندگان و دید وزرای اقتصادی، قطعا بازار سرمایه شرایط مطلوبی را خواهد دید. برنامه ریزی های مناسبی برای بهبود وضعیت انجام شده است. سازمان به تنهایی نمی تواند کاری کند. کوچکترین تصمیم اقتصادی در دولت و مجلس به شکل نوسانات بورس نشان داده می شود. نمی توانید تصمیمی در مورد قیمت گذرای دستوری بگیرید و بگویید اثرگذار نیست . قیمت گذاری دستوری در برخی صنایع وجود دارد و بر اعتماد سهامداران موثر است .


با این اوصاف ، معلوم نیست روزهای سخت و فرسایشی بورس برای سهامداران و فعالان بازار ، چه زمانی و چگونه به پایان خواهد رسید اما آنچه مسلم است این دوره هم با همه چالش ها ، انتقادات ، اعتراضات و بدبینی ها تمام و دوره تازه ایی از حیات این بازار مهم شروع خواهد شد. روندی که در ۵۴ سال گذشته بورس ایران بارها و بارها تکرار شده است .


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0