آکادمی هلاکوئی
1400/03/31
16:18
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ دوشنبه، ۳۱ خرداد

امروز در بازار سهام مواردی از جمله ،…

ا مروز در بازار سهام مواردی از جمله ، افزایش ادغام و تملک در اروپا، واکنش مثبت اوراق قرضه فرانسوی به آخرین نتایج انتخابات ، ادامه صعود نفت خام با توجه به حفظ ابهامات در عرضه ایران ، تلاش سهام برای بهبود از یک هفته دشوار و سقوط بیت کوین به ۳۲,۰۰۰ ،مورد توجه قرار می گیرد.



آنچه که پیش از شروع بازار در روز دوشنبه باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:



۱. نوسانات ادغام و تملک در اروپا


در پی نرخ بهره پایین ، نزدیکی سهام به سقف های قیمتی شان و رشد برخی از کسب و کار از زمان شیوع کرونا ،میزان ادغام و تملک جهانی در حال افزایش است. ایالات متحده تاکنون توجهات بازر های مالی را به خود جلب کرده است ، اما به نظر می رسد اروپا در کانون توجهات بعدی است.


در اوایل ماه جاری ، پلتفرم Refinitiv ، ارائه دهنده داده های مالی جهانی ، نشان داد که فعالیتهای ادغام و تملک جهانی برای سومین ماه متوالی در ماه مه(اردیبهشت) به بالاترین سطح خود رسید ، در حالی که ارزش کل معاملات در انتظار و بسته شده، از ژانویه (دی۱۳۹۹) تا مه به رکورد تاریخی ۲.۴ تریلیون دلار رسیده است.


به نظر می رسد این معاملات با پیشرفت سال ادامه داشته باشد ، شرکت خرده فروشی


موریسونس(LON: MRW) ، چهارمین فروشگاه بزرگ بریتانیایی ، در آخر هفته پیشنهاد نقدی ۵.۵ میلیارد پوندی (۷.۶ میلیارد دلار) شرکت سهام خصوصی ایالات متحده Clayton, Dubilier & Rice را رد کرد


هیئت مدیره این شرکت عنوان کرد که این پیشنهاد “به طور قابل توجهی شرکت موریسونس و چشم انداز آینده آن را دست کم گرفته است”


آخر هفته ، شرکت سرمایه گذار میلیاردر ویلیام آکمن (William Ackman)، شرکت Pershing Square Tontine Holdings قراردادی را برای خرید ۱۰٪ از شرکت موسیقی یونیورسال با حدود ۴ میلیارد دلار امضا کرد.


شرکت موسیقی یونیورسال باهمکاری شرکت فرانسوی Vivendi (OTC: VIVHY) بخش‌های تجاری خود را به تجارت‌های جداگانه تقسیم کرد و انتظار می رود تا اواخر سپتامبر(اوایل مهر) در بورس یورونکست آمستردام لیست شود.


علاوه بر این ، سی‌ان‌ایچ اینداستریال (NYSE: CNHI) ، ابرشرکت صنایع سنگین ایتالیایی-آمریکایی روز دوشنبه عنوان کرد که با شرکت Raven (NASDAQ: RAVN) Industries Inc به توافق رسیده است تا در طی آن ، این شرکت را به ارزش شرکت ۲.۱ میلیارد دلار خریداری کند.


ماه گذشته ، کمپانی جان لینگ، شرکت ساخت‌وساز بریتانیایی ، در معامله ای به ارزش دو میلیارد پوند (۲.۸ میلیارد دلار) توافق کرد که توسط گروه سهام خصوصی KKR خریداری شود.



۲. بازیابی سهام پس از هفته ای دشوار


سهام ایالات متحده پس از فروش هفته گذشته در پی تغییر رفتار ناگهانی فدرال رزرو، امروز دوشنبه بالاتر باز شد.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، معاملات آتی داو جونز ، S&P ۵۰۰ و Nasdaq ۱۰۰ به ترتیب ۰.۶ درصد ، ۰.۵ درصد و ۰.۶ درصد صعود کردند.


هفته گذشته وال استریت پس از اقدامات اعضای کمیته فدرال بازار باز برای افزایش نرخ بهره زودتر از آنچه پیش از این انتظار میرفت، نزول کرد. جیم بولارد رئیس فدرال سنت لوئیس اظهار داشت که در واقع اواخر سال ۲۰۲۲(۱۴۰۲) شاهد افزایش نرخ بهره خواهیم بود.


سه شاخص اصلی بازار طی هفته گذشته ، blue-chip میانگین صنعتی داو جونز ، Nasdaq Composite و S&P ۵۰۰ به ترتیب ۳.۵ درصد ، ۱.۹ درصد و ۰.۲ درصد کاهش یافتند.


روز سه شنبه اظهارات جروم اچ. پاول، رئیس فدرال رزرو مورد بررسی قرار خواهند داد. رئیس فدرال رزرو در مورد برنامه های وام اضطراری فدرال رزرو و سیاست های فعلی بانک درمقابل بحران ویروس کرونا ، گواهی خواهد داد .



۳. جهش اوراق قرضه فرانسه پس از رکورد مشارکت پایین در انتخابات فرانسه


تصمیم هفته گذشته فدرال رزرو برای اتخاذ موضع ناگهانی خود به دلیل افزایش نرخ تورم ایالات متحده منجر به کاهش بازدهی اوراق قرضه بلند مدت در سراسر جهان شد ، اما اوراق قرضه در فرانسه پس از نتایج انتخابات منطقه ای آخر هفته افزایش یافتند .


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، اوراق ۱۰ ساله OAT فرانسه پس از کاهش به ۰.۱۳٪ ، ۰.۱۴۵٪ افزایش یافت.


نتایج اولیه مرحله اول انتخابات منطقه ای در فرانسه از پیشتازی حزب راستگرای “جمهوریخواهان” و نامزدهای مورد حمایت آن حکایت دارد.


حزب راست افراطی “اتحاد ملی” به رهبری مارین لوپن که بنا به نظرسنجی ها بخت زیادی برای پیروزی در چند منطقه داشت در جایگاه دوم قرار گرفته است. رهبران حزب «اتحاد ملی» دلیل کسب نتیجه ضعیف تر از پیش بینی ها را عدم شرکت بسیاری از رای دهندگان در انتخابات دانسته اند.


در جریان رای گیری روز یکشنبه تنها حدود ۳۲ درصد از واجدان شرایط شرکت در انتخابات به پای صندوق های رای رفتند. به این ترتیب رکورد عدم مشارکت در انتخابات منطقه ای فرانسه شکسته شد.


شماری از نامزدهای احتمالی حزب راستگرای «جمهوریخواهان» در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در مرحله اول انتخابات منطقه ای در جایگاه نخست قرار گرفته اند. زاویه برتران و والری پکرس، دو تن از وزرای پیشین نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق هستند که در دو منطقه او دو فرانس و ایل دو فرانس در صدر قرار گرفته اند.


با این وجود نتایج حزب آقای مکرون بدتر از انتظارات بوده و در هیچ منطقه‌ای اکثریت را به دست نیاورد، که نشان از عدم حمایت منطقه‌ها از سیاست‌های این حزب است.


با نتایج این انتخابات، آقای مکرون بدون شک برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۲) با چالشی جدی روبرو خواهد بود.


انتخابات منطقه‌ای فرانسه به علت شیوع ویروس کرونا ۳ ماه به تعویق افتاد و قرار است دور دوم آن در ۲۷ ژوئن (۶ تیر) برگزار شود.



۴. بیت کوین و چین


بیت کوین ، بزرگترین رمزارز بازار بر حسب ارزش بازاری ، بار دیگر تحت فشار قرار گرفت و با برخورد مداوم دولت چین با استخراج ارز دیجیتال ، روبرو است.


در ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، با افت ۶ درصدی در۳۳۱۶۱ دلار معامله می شود و از رکورد تاریخی خود در ۶۵۰۰۰ دلار در آوریل(فروردین) هر هفته دورتر می شود.


اقدامات سرکوبگرانه دولت چین در رابطه با استخراج بیت‌کوین به یون‌نان، چهارمین استان بزرگ چین از لحاظ استخراج بیت‌کوین هم رسید. مقامات استانی یون‌نان با صدور اطلاعیه‌ای دستور تحقیق در مورد ادعای استفاده غیرقانونی از نیروی برق برای استخراج بیت‌کوین را دادند. بر اساس گزارش روزنامه‌های استان، اداره انرژی قصد دارد برق کسانی را که بیت‌کوین استخراج می‌کنند قطع کند. همچنین مقامات چینی قصد دارند هرگونه استخراج بیت‌‌کوین در این استان را متوقف کنند.


علاوه بر این ، بانک کشاورزی چین (OTC: ACGBF) ، سومین بانک بزرگ کشور ، روز دوشنبه اعلام کرد که برای پیروی از قوانین بانک مرکزی ، مشتریان خود را از هر گونه خدمات ارز دیجیتال منع می کند.


طبق گفته های Alyssa Wisein ، تحلیلگر CoinQuora ،بیت کوین درحال حاضر روند نزولی را دنبال می کند و احتمالا به زیر ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش ییابد.



۵- رشد نفت خام پس از انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران


قیمت نفت خام روز دوشنبه با توقف مذاکرات هسته ای ایران افزایش یافت و درپی آن از سرگیری صادرات نفت خام از ایران به بازار جهانی را به تاخیر افتاد.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ،هر بشکه نفت خام ایالات متحده با ۰.۶ درصد رشد در ۷۱.۷۲ دلار معامله می شود ، نفت برنت نیز با ۰.۶ درصد رشد به به ۷۳.۹۴ دلار افزایش یافت.


هر دو معیار امسال ، بیش از ۴۰٪ از سال گذشته ،سود کردند ، زیرا برنامه های موفقیت آمیز واکسیناسیون منجر به این شده است که بسیاری از کشورهای پرمصرف انرژی در جهان ، قبل از فصل تابستان ، اقتصاد خود را مجددا بازگشایی کنند.


هفته گذشته ، برنت بالاترین قیمت خود را از آوریل ۲۰۱۹(فروردین ۱۳۹۸) و نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز بالاترین قیمت خود را از اکتبر ۲۰۱۸(مهر۱۳۹۶) به ثبت رساندند.


به تعویق افتادن مذاکرات تهران و قدرت های غربی و به ویژه ایالات متحده ، در مورد احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران ، به رشد نفت خام کمک کرد.


این توافق می تواند برای مدتی به تاخیر بیافتد زیرا رئیسی در لیست تحریم های ایالات متحده به دلیل نقض حقوق بشر قرار دارد و تهران اصرار دارد که در صورت احیای پیمان هسته ای تمامی تحریم ها مستلزم است که بردارد.


رویترز نوشت: ایران می تواند به سرعت میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده خود را در صورت توافق با آمریکا بر سر برنامه هسته ای اش صادر کند و این مقدار نفت را در مکانی برای آغاز صادرات ذخیره کرده است.


این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد.




منبع: investing

انتهای خبر

0
0