بورس پرس
1401/02/21
00:00
افزایش ۹۶ درصدی سود صنعت بورسی با وجود محدودیت در تامین برق و گاز

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سهم ۱۸ درصدی گروه فلزات اساسی در بورس اعلام کرد: سود سال گذشته این صنعت با وجود محدودیت در تامین برق و گاز ۹۶ درصد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علی هاشمی با بیان اینکه صنعت فلزات اساسی شامل گروه‌های تولیدی آهن و فولاد، مس، سرب و روی، آلومینیوم و فرو آلیاژ‌ها با ارزشی بالغ بر ۱.۱ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد از کل ارزش بورس را در بر می‌گیرد به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: بزرگترین نماد این صنعت یعنی "فولاد" با ارزش ۸۳۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۳ درصد از کل ارزش بورس را دارا است. طی سال ۱۴۰۰ شاخص این صنعت ۶.۹۷ درصد بازدهی داشت.


این صنعت به علت مشکلات زیر ساختی در تامین برق و گاز تا بهمن ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با کاهش ۱۵ درصدی در تولیدات مواجه بود اما به لحاظ سودآوری به علت افزایش نرخ‌های جهانی در محصولات فلزی با افزایش ۹۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ روبرو بود. صنعت فلزات اساسی متشکل از گروه آهن و فولاد که مورد توجه بازار است و ۲۵ نماد از تولید سنگ آهن تا مقاطع فولادی را در بر می‌گیرد و در مقیاس جهانی ایران رتبه ۱۰ با نزدیک به ۲۹ میلیون تن تولید در سال ۲۰۲۱ را دارا است.


دیگر گروه تولیدی فلز مس با نماد "فملی" است که با تولید ۲۸۰ هزار تن کاتد و بیش از یک میلیون تن کنسانتره مس در ایران معادل ۷۰ درصد مس را تولید می‌کند و دیگری نماد "فباهنر" است. سومین گروه تولیدی روی و سرب است که زنجیره تولید از معدن تا کنسانتره، شمش و روی را تولید می‌کند. ایران با دارا بودن ۹ درصد از ذخایر سرب و روی دنیا در مسیر توسعه یافتگی از دیگر کشور‌ها عقب نمانده و سالانه ۲۰۰۸ تن روی تولید می‌کند. به طوری که نزدیک به ۴۰ هزار تن آن مصرف داخلی و مابقی صادر می‌شود. چهارمین گروه تولیدی در این صنعت فلز آلومینیوم است که از ۴ نماد تشکیل می‌شود.


از متغیر‌های اثرگذار بر صنعت فلزات اساسی می‌توان عوارض صادراتی فروش محصولات به جهت کنترل قیمت داخلی برای تامین نیاز تقاضای داخل و کاهش بهای تمام شده در بخش مسکن و خودروسازی را نام برد. افزایش هزینه‌های تامین انرژی شرکت‌ها که به علت یارانه دولتی نسبت به میزان جهانی پایین‌تر بوده، می‌تواند دستخوش تغییر و آزادسازی قیمت‌ها شود که یک تهدید برای این صنعت محسوب خواهد شد. تغییرات نرخ ارز که می‌تواند سود آوری شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند و نرخ جهانی کالا‌های اساسی که با توجه به بحران‌های سیاسی و اقتصادی هر گونه تغییر در عرضه و تقاضا سود آوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


ایران از مهمترین دارندگان مواد معدنی در جهان است و نزدیک به ۳۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده معدنی دارد. بعد از ذخایر نفت و گاز، بخش مهمی از آن را معادن فلزات آهنی و غیرآهنی تشکیل می‌دهد. ایران در جایگاه جهانی تولیدات فلزی در بخش فولاد سال ۲۰۲۱ با تولید نزدیک به ۲۹ میلیون تن معادل ۱.۵ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده و در جایگاه دهم قرار دارد. ایران با چشم انداز ۱۴۰۴ در نظر دارد تولیدات را به ۵۵ میلیون تن برساند.


صنعت مس نزدیک به ۴۰ میلیون تن ذخیره مس خالص دارد که بر حسب میزان تولیدات در رده دوازدهم جهان قرار دارد و به رقم طرح های توسعه و اکتشافات جدید می‌تواند این رتبه را ارتقا دهد. سرب و روی و آلومینیوم نیز در جایگاه چهاردهم و بیست و یکم جهان قرار دارد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0