سینا سلیمانی
1399/09/07
14:45
🎯در صورتی که این شیوه نامه جدید فولاد تصویب و اجرا شود چه تغییری در نرخ فولادسازان ایجاد میشود؟ ✍🏽نرخ شمش فولادی در حال حاضر به ۴۷۵ دلار رسیده است...

🎯در صورتی که این شیوه نامه جدید فولاد تصویب و اجرا شود چه تغییری در نرخ فولادسازان ایجاد میشود؟



✍🏽نرخ شمش فولادی در حال حاضر به ۴۷۵ دلار رسیده است.


در حالت عادی ، با نرخ شمش ۴۷۵ دلاری ، قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا با دلار ۲۵۰۰۰ تومانی سامانه نیما ، در سطح ۱۱.۲۸ میلیون تومان بر هر تن خواهد بود.



✍🏽با نحوه محاسبه ای که در طرح جدید آمده است مبنای محاسبه قیمت پایه شمش، ۸۰٪ از نرخ هفته پایانی ماه گذشته قرار میگیرد.


به بیان ساده تر ، قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا با دلار ۲۵۰۰۰ تومانی سامانه نیما به ۸.۲ میلیون تومان خواهد رسید !



یعنی ۲۷٪ دیسکانت آن هم در شرایطی که روند قیمت ها در بازارهای جهانی صعودی است !!



✍🏽بنابراین بر اساس این شیوه نامه جدید ، علاوه بر تخفیف ۶۵ دلاری ( مابه التفاوت قیمت روز و قیمت آخرین هفته ماه گذشته ) ، ۸۲ دلار نیز به دلیل تغییر ضریب محاسبه از ۹۵٪ به ۸۰٪ از نرخ فوب به خریداران داده خواهد شد!



به عبارت ساده تر ، با شیوه نامه جدید ، سهامداران شرکت های فولادی ۱۴۲ دلار در هر تن به مدت یکماه از جیب خود به خریداران در بورس کالا پرداخت خواهند کرد.



✍🏽نرخ فروش فولادسازان در ماه گذشته ( مهرماه ) حدود ۱۰ میلیون تومان بر هر تن بوده و در عرضه های اخیر بورس کالا این نرخ به حدود ۸.۹ میلیون تومان رسیده است. ( به دلیل کاهش نرخ دلار )



بنابراین نرخ پایه جدید تفاوت چندانی با نرخ های فعلی ای که در بورس کالا معامله می شود ندارد.



✍🏽زمانی که قیمت های جهانی افزایشی است ، با تخفیف ۳ میلیون تومانی بر هر تن فولاد ، تقاضا افزایشی خواهد شد و احتمالا رقابت بر عرضه محصولات شکل میگیرد.


اما فولادسازان کشور از روند افزایش قیمت های جهانی بی بهره میمانند و با تاخیر یکماهه افزایش قیمت را در نرخ های خود ثبت خواهند کرد.


اما در این بازه یکماهه ، نوردکاران و سایر خریداران محصولات فولادی ، از موهبت شمش فولادی ارزان با ۲۷٪ تخفیف استفاده کرده و محصولات خود را با دلار آزاد در بازار میفروشند!

انتهای خبر

0
0