همفکران
1400/12/21
08:11
مثبت شدن تراز هفتگی نقدینگی حقیقی پس از ۲۴ هفته متوالی

در هفته سوم اسفند علاوه بر رشد نسبی ارزش معاملات خرد شاهد یک تحول مهم دیگر نیز در بازار بودیم. تراز نقدینگی حقیقی پس از ۲۴ هفته متوالی مثبت شد...


طی هفته سوم اسفند ارزش معاملات خرد به محدوده ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. به این معنا که معامله گران خرد بازار در هر روز به طور متوسط بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان داد و ستد در بازار انجام دادند که این مبلغ نسبت به میانگین روزانه هفته دوم اسفند ۶۶ درصد رشد را نشان می دهد.


شاخص کل پس از مدتها رشد مطلوبی را به ثبت رساند و با بیش از ۵ درصد افزایش از ارتفاع ۱،۲۸۱،۱۵۲ واحد به ۱،۳۴۸،۳۴۸ واحد رسید. شاخص هموزن نیز ۲،۶ درصد رشد کرد و از محدوده ۳۳۴ هزار واحد به بالاتر از ۳۴۲ هزار واحد رسید.


این هفته علاوه بر رشد نسبی ارزش معاملات خرد شاهد یک تحول مهم دیگر نیز در بازار بودیم. تراز نقدینگی حقیقی پس از ۲۴ هفته متوالی مثبت شد. در هفته سوم اسفند سهامداران حقیقی بازار حدود ۱۴۵ میلیارد تومان سرمایه وارد بازار کردند.



صنایع و شرکت های صدرنشین ورود پول حقیقی


عمده این مبلغ به صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی تزریق شد. صنایع خودرو و ساخت قطعات، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، واسطه گریهای مالی و پولی، زراعت و خدمات وابسته، هتل و رستوران، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و ساخت محصولات فلزی نیز این هفته نقدینگی حقیقی های بازار را به سمت خود کشاندند.



صنعت محصولات شیمیایی این هفته صدرنشین ورود پول حقیقی بود. پس از ۱۳ هفته پیاپی که شاهد خروج پول خرد از این صنعت بودیم در دو هفته اخیر حقیقی ها به این صنعت اقبال خوبی نشان دادند. به طوری که قدرت ورود پول به شرکت های شیمیایی در هفته سوم اسفند نسبت به هفته دوم ۱۰ برابر بیشتر شد.



صنعت فرآورده های نفتی از هفته پایانی مهر تا هفته قبل به مدت ۲۱ هفته پیاپی متحمل خروج سرمایه های خرد بود اما این هفته ورق برگشت و سهامداران حقیقی حدود ۱۴۳ میلیارد تومان سرمایه تازه نفس وارد این صنعت کردند.



فلزات اساسی که این هفته لقب سومین صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند در ۲۴ هفته گذشته به صورت متوالی شاهد خروج پول خرد بودند.



صنعت خودرو و قطعه ساز این هفته شاهد ورود حدود ۳۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی بود. در حالی که طی هفته دوم اسفند متحمل خروج حدود ۶۱ میلیارد تومانی سرمایه های خرد شده بود. البته در هفته اول اسفند نیز این صنعت با استقبال خوبی از سوی حقیقی ها همراه بود و تراز نقدینگی خرد در این صنعت مثبت شده بود اما این هفته قدرت ورود پول خرد به شرکت های خودرویی و قطعه ساز نسبت به هفته نخست اسفند بیش از ۵ برابر زیاد شد.



در هفته جاری صندوق سرمایه گذاری شاخصی آرام مفید با نماد آرام پذیره نویسی شد و حجم قابل توجهی از سرمایه های خرد را جذب کرد. این در حالی است که سایر صندوق های بازار عمدتا با خروج پول حقیقی مواجه بودند.


از بین سهم ها شپدیس، شتران، شبندر، خودرو، وبملت، فولاد، کچاد، تاپیکو و نوری با بیشترین اقبال از سوی حقیقی ها همراه شدند و بیشترین سرمایه های خرد را به خود جذب کردند.



صنایع و شرکتهای صدرنشین خروج پول حقیقی


صنعت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با اختلاف زیادی نسبت به سایر صنایع با بیشترین خروج پول از سوی حقیقی ها مواجه شد. پس از آن صنایع بیمه و صندوق بازنشستگی، مواد و محصولات دارویی، بانکها و موسسات اعتباری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، اوراق تامین مالی، استخراج کانه های فلزی، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی، ماشین آلات و دستگاه های برقی و سایر محصولات کانی غیرفلزی در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.


صندوق های سرمایه گذاری اعتماد، کمند، کیان، امین یکم، کارا، پالایش و پارند صدرنشین خروج پول حقیقی بودند. از بین سهم ها نیز بپاس، وخاور و فزر متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند.



صندوق های سرمایه گذاری که از هفته پایانی آبان به مدت ۱۵ هفته پیاپی میزبان سرمایه حقیقی ها بودند طی دو هفته گذشته به صورت متوالی شاهد خروج پول این دسته از سرمایه گذاران بازار هستند. ضمن این که شدت خروج پول خرد از صندوق ها این هفته ۱۶ برابر بیشتر از هفته گذشته بود.


انتهای خبر

0
0