همفکران
1400/12/23
15:49
گزارش بازار/ درجا زدن، در بازاری خنثی

شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت ۵۹۵ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را به درجا زدن سپری کرد. اگرچه استارت را مثبت زد و بیشتر روز را سبزپوش دنبال شد، ولی در نیم ساعت انتهایی به موجب افزایش نسبی عرضه ها، روندی نزولی گرفت و سرخپوش روز را به پایان برد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت ۵۹۵ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را به درجا زدن سپری کرد. اگرچه استارت را مثبت زد و بیشتر روز را سبزپوش دنبال شد، ولی در نیم ساعت انتهایی به موجب افزایش نسبی عرضه ها، روندی نزولی گرفت و سرخپوش روز را به پایان برد.


شاخص هموزن تمام روز را در مدار مثبت طی کرد و در انتها توانست با رشد محدود ۲۱۸ واحدی، قبای سبزرنگش را حفظ کند.


کگل، ومعادن و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کگل رشد حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کرد. ومعادن در مدار مثبت ۱.۶ درصدی متوقف شد و خودرو نیز در مرز صفر معاملاتی روز را به پایان برد. شپدیس، کچاد و شیراز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شیراز به توقف در صفر تابلو اکتفا کرد. شپدیس و کچاد افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا، غصینو و تجلی، ۱۴ واحد کاهش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۱۳۸ قرار گرفت. بپاس و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۳۴۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


مذاکرات به پایان نرسیده است


شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا: فکر می کنم به یک توافق نزدیک هستیم و می خواهیم همه طرف ها از جمله روسیه از خود جدیت نشان دهند.


بسیار نگران اقدامات ایران هستیم و تصور کنید ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.


خطیب‌زاده: امروز در نقطه اعلام توافق قرار نداریم/ امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود


سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: هیئت های مذاکره کننده برای تنفسی کوتاه به پایتخت‌هایشان برگشتند و این موضوع به درخواست هماهنگ کننده برجام انجام شد. اکنون در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چراکه برخی نقاط کلیدی و محدود باقی مانده است.


به محض اتخاذ تصمیم ها از سوی واشنگتن به نقطه اعلام توافق می رسیم.


رایزنی ها در سطوح مختلف ادامه دارد به همین منظور آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است.


«تنفس» مذاکرات وین طولانی است؟


سخنگوی وزارت خارجه: ماهیچ چیزی را معطل برجام نکرده و نخواهیم کرد.


پیش بینی من این است که تنفس ایجاد شده در مذاکرات وین طولانی نخواهد بود.


مسکو: مذاکرات وین طبق روال ادامه خواهد داشت


خبرگزاری «ریانووستی»: وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران طبق روال در حال پیشروی است و هیچ‌گونه تاخیری در این فرآیند ایجاد نشده است.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز پولی در بازار نبود که جذب گروه خاصی شود و تنها گروه نیروگاه و یوتیلیتی ها بودند که توانستند با جذب مبلغ ناچیزی، صدر نشین ورود پول از سوی حقیقی های بازار شوند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از شیمیایی ها و نفتی ها صورت گرفت. دو صندوق پالایش و کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شلرد و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را با اقبال خریداران به بزرگان بورسی، به ویژه خودرویی ها، آغاز به کار کرد. اما کم حجمی و بی رمقی معاملات موجب شد آن محدود خریدارانی که در بازار بودند هم پا پس بکشند و معاملاتشان را متعادل پیش ببرند. بنابراین رفته رفته هیجانات منفی در بازار زیاد شد و عمده نمادهای معاملاتی باقی روز را به درجا زدن در مرز صفر معاملاتی سپری کردند.


در صنعت خودرو معاملاتی متعادل را شاهدبودیم. خساپا ۱- خورد و به ۲۶۷ تومان رسید. ایران خودرو، خپارس، خبهمن و خگستر در محدوده صفر تابلو به کارشان پایان دادند. خاور امروز به میدان معاملات بازگشت و در سقف قیمتی با صف خرید بست.


بانکی ها در یکساعت ابتدایی خوب معامله شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند. اما پس از آن همسو با کلیت بازار متعادل شدند. وبملت با پرچم سبز در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. وتجارت در محدوده ۱۸۰ تومان درجا زد. وبصادر حدود ۲ درصد افت کرد و ۱۸۲ تومان شد.


فملی و فولاد در محدودهای قیمتی روز گذشته نوسان کردند و تغییر قیمتی قابل توجهی نداشتند. فاسمین و کاوه با افت بالغ بر ۱ درصد روز را به پایان بردند. شدت عرضه ها در فسرب بیشتر بود و موجب افت حدود ۴ درصدی نماد مذکور شد.


شپدیس تمام روز منفی بود و در دقایق پایانی به دلیل فزونی عرضه ها تا محدوده ۴- عقب نشینی کرد. شفن و شگویا مثبت بستند. شیراز حوالی صفر تابلو متوقف شد و شلرد و شیران جز پرتقاضاهای صنعت شیمیایی بودند.


در حالی عمده نماد های دارویی امروز هم بر مدار منفی گذراندند که، داوه همچنان در سقف قیمتی می تازد و دعبید نیز با رشد بیش از ۳.۵ درصدی قیمت به خط پایان رسید.


پالایشی ها مثبت آغاز کردند، به طوری که شتران از پیشتازان بازار بود و تا ۲.۵+ هم بالا آمد. ولی در نهایت همگی به توقف در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند و تغییر قیمتی چشمگیری شامل حالشان نشد.


اگرچه در ابتدای روز این بزرگان بودند که مورد توجه قرار گرفتند اما، در پایان بازار امروز کوچک ها توانستند بیشتر تقاضا را از آن خود کنند، به طوری که سبزپوشی در میان نمادهای کوچک بیشتر به چشم میخورد.


البته در ساعات پایانی، خبر سفر امیر عبداللهیان به روسیه توانست تکانه های مثبتی بر پیکر بازار وارد کند. حال باید ببینیم در واپسین روز های سال ۱۴۰۰، بالاخره نتیجه ای از این مذاکرات حاصل می شود یا خیر...!




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شلرد، وایرا و دالبر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وسین، بشهاب و سشرق بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۲ درصد، واعتبار با ۴.۲۸ درصد و ولملت با ۳.۷۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۲ درصد، سدشت با ۳.۹۷ درصد و ثامان با ۳.۴۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۱۰ تومان کاهش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۹۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۴۴ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۳۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۶۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0