همفکران
1400/04/06
15:31
گزارش بازار / شستا شاخص را بالا برد

شاخص کل بورس تهران توانست با ۴۷۰۰ واحد معادل ۰.۳۸ درصد رشد به یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد برسد. دقایق اول بازار شاخص کاهشی بود اما بعد از گذشت ۱۵ دقیقه تغییر روند داد و صعودی شد. بعد از ساعت ۱۰ و با رسیدن به قله روزانه، شاخص تغییر روند داده و حدود ۲ هزار واحد را پس داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و در پایان روز توانست ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد رشد کند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران توانست با ۴۷۰۰ واحد معادل ۰.۳۸ درصد رشد به یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد برسد. دقایق اول بازار شاخص کاهشی بود اما بعد از گذشت ۱۵ دقیقه تغییر روند داد و صعودی شد. بعد از ساعت ۱۰ و با رسیدن به قله روزانه، شاخص تغییر روند داده و حدود ۲ هزار واحد را پس داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و در پایان روز توانست ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۷ درصد رشد کند. شستا، تاپیکو و جم بیشترین اثر مثبت و فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل فرابورس در طول زمان معاملات دو بار تلاش کرد صعودی شود و هر دو بار شکست خورد. در پایان روز شاخص فرابورس با اندکی کاهش نسبت به دیروز کار خود را تمام کرد و در ارتفاع ۱۷ هزار و ۶۷۶ واحد باقی ماند.صبا، ارفع و فرابورس بیش از دیگر نمادها تاثیر مثبت داشتند و نمادهای غصینو، دماوند و ذوب بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


امروز ۵۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار داشتیم و ارزش معاملات خرد با ۵ درصد رشد نسبت به روز قبل به ۶۶۹۰ میلیارد تومان رسید. ۱۴۳ نماد در صف فروش باقی ماندند و ۸۹ نماد صف خرید داشتند.



صندوق های دولتی


دارایکم یک روز قرمز دیگر را پشت سر گذاشت. این در حالی بود که ارزش ذاتی صندوق نسبت به دیروز رشد داشت و به ۱۸۶۸۵ ریال رسید. با این حساب فاصله قیمت پایانی با ارزش ذاتی صندوق ۳۹ درصد براورد می شود. امروز حقوقی ها در سمت تقاضا مشارکت ۵ درصدی داشتند و موجب ورود ۷۰ میلیارد ریال پول حقوقی شدند.


پالایش هم وضعیتی مشابه دارایکم داشت. حقوقی ها مشارکت چندانی نداشتند و در نهایت ۲۰ میلیادر ریال پول حقوقی به نماد وارد شد. ارزش ذاتی صندوق کمی کاهش داشت و به ۷۵۵۸۱ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات


گروه های خودرویی، سرمایه گذاری و فراورده های نفتی بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها نیز بیشترین حجم به خساپا، خودرو و خپارس رسید.


خساپا دیروز به خاطر حجم عرضه ها با رنگ قرمز بازار را تمام کرد. اما امروز خیلی زود به صف خرید نشست. این صف خیلی پایدار نبود و دو بار عرضه شد ولی خساپا روز را در صف خرید تمام کرد. از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها در سمت عرضه ۱۲ درصد و در سمت تقاضا مشارکت ۲ درصدی داشتند در نتیجه ۲۶۶ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی امروز هم میزبان پول های حقیقی بودند. بعد از این گروه سرمایه گذاری ها و غذایی ها مورد توجه کدهای حقیقی قرار گرفتند. حقوقی های بازار بیش از همه در گروه های بانکی، فراورده های نفتی و فلزات اساسی خرید کردند. در بین نمادها تاپیکو، شستا و غنوش خریدار حقیقی داشتند و شپنا، وملل و وتجارت مورد حمایت حقوقی ها بودند.


شستا چند روزی است که شایعات مربوط به افزایش سرمایه بزرگ این نماد با تایید مدیر عامل شرکت تبدیل به خبر شده است و حقیقی ها با شوق زیاد سهم شستا را می خرند. حقوقی ها از این اشتیاق خریدارن استفاده می کنند و امروز ۸۷ درصد از ۴۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. در در طرف تقاضا صف خرید سنگین تشکیل شده است و حقیقی ها با خرید ۹۶ درصد از کل معاملات امروز ، ۴۷۰ میلیارد ریال وارد نماد کردند.


شپنا مدتی است دستان حقوقی ها را در حمایت از خود دارد. امروز هم حقوقی ها ۲۹ درصد از ۲۱۱ میلیون سهم معامله شده را خریدند. در سمت عرضه نیز حقوقی ها ۸ درصد مشارکت داشتند که منجر به ورود ۵۸۷ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد. شپنا تلاش کرد روز خود را به بازه مثبت برساند و تثبیت کند اما عرضه ها این فرصت را ندادند و تا نزدیکی کف روزانه افت داشت.




نمادهای مشکوک


مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه سیلام، افرا و گدنا بودند و در بازه ۳۰ روزه غنوش، سیلام و افرا بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


غنوش از روز چهارشنبه که مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد روزهای سرخی را پشت سر می گذارد. امروز حقوقی ها تصمیم به خروج رفتند و از ۵۰ میلیون سهم معامله شده ۲۲ درصد را عرضه کردند. در سمت تقاضا حقیقی ها از نماد حمایت کردند و حتی یکبار آن را از صف فروش بالا کشیدند. مشارکت حقیقی ها ۹۹ درصد در سمت تقاضا بود. این بده بستان موجب ورود ۴۸۹ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه را ریشمک، لطیف، ومدیرثفارس، دبالک، کدما و هجرت هر کدام با ۵ درصد رشد داشتند. در مقابل سیلام با ۹.۵۵ درصد، کساوه ۸.۶۶ درصد و گدنا با ۸.۶۱ درصد بیشترین افت را داشتند. با نگاهی به لیست نمادهای سبز می توان شرکت هایی را پیدا کرد که چند روز پیش چند ده درصد افت داشتند و امروز در صف خریدند. این می تواند نشانه ای از ارزنده شدن و به تعادل رسیدن بخش بزرگی از بازار باشد.


ثفارس بعد از بازگشایی خونین چهارشنبه، دو روز سبز را تجربه می کند. این نماد در همان دقایق اول بازار به سمت صف خرید حرکت کرد و توانست صف را تا پایان روز حفظ کند. از ۱۳ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد خریدها و فروش ها توسط حقیقی ها انجام شد. سرانه خرید هر کد حقیقی ۳۱۰ میلیون ریال و سرانه فروش ۲۰۰ میلیون ریال شد.


سیلام از نیمه اسفند با حجم بسیار پایینی معامله مشد و هر روز در صف فروش قفل بود. امروز ناظر بازار این نماد و کساوه را مشمول دستورالعمل گره معاملاتی کرد. فروشندگان از فرصت استفاده کردند و حجم عرضه موجب شد قیمت هر سهم تا حدود ۱۰ درصد افت کند. یک ساعت از شروع معاملات که گذشت صف فروش جمع شد اما عرضه کنندگان باز هم برای فروش صف کشیدند و نماد در صف روز را تمام کرد. امروز حقوقی ها فقط تماشاچی بودند و حقیقی ها کنترل نماد را در اختیار داشتند. سرانه فروش هر کد حقیقی ۲۴۰ میلیون ریال و سرانه خرید کدها حقیقی ۱۱۰ میلیون ریال برآورد می شود.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز در ۲۴ هزار ۴۴۰ تومان آرام گرفت و نسبت به دیروز تغییر محسوسی نداشت. به نظر می رسد بازار هم وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را فراموش کرده است و به اهداف جدیدی می اندیشد.


سکه طرح جدید تنها ۰.۲۴ درصد افت داشت و به ۱۰ میلیون ۵۲۳ هزار تومان رسید. آینده سکه به نرخ دلار و تغییرات انس طلا در بازارهای جهانی وابسته است باید منتظر حرکت این بازارها باشیم.


انس طلا در تعطیلا آخر هفته به سر می برد و نسبت به جمعه تغییری نداشته است و در همان ارتفاع ۱۷۸۰ دلار باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0