فارس نیوز
1400/12/09
15:23
رشد ۴ برابری نمادهای کوچک بورس

روزهایی که سهامداران خرد با بورس آشتی کرده‌اند، استقبال از سهم‌های کوچک بورس نشانه دیگری در تغییر وضعیت بورس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام، هفته گذشته نشانه‌هایی از بهبود وضعیت را به نمایش گذاشت؛ در ابتدای هفته نیز شاخص‌های عملکردی بورس در وضعیت تقابل میان نمادهای کوچک و بزرگ قرار گرفت.


در معاملات دیروز شاخص کل با افت همراه بود و شاخص کل هموزن نیز با رشد خود نشان داد، استقبال سهامداران از شاخص سازها دور شده است.


در همین راستا، تحرکات اولیه در گروه ‌های ریالی، شامل خودرویی ها، بانکی ها و شرکت های حمل و نقلی طی روزهای انتهایی هفته گذشته و روزهای ابتدایی هفته جاری و مخصوصا امرو، قابل توجه بوده است. قابل اشاره است.


با رشد بیشتر قیمت‌‌ جهانی نفت و فلزات اساسی به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین، سهام پالایشی نیز در روزهای گذشته تحرکات خوبی را در بخش حمایتی از خود نشان داده اند. اما کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی این نمادها را با چالش مواجه کرده است.


* اقبال تک سهم های بورس هنوز بلند است


به نظر می رسد اقبال به تک سهم‌های کوچک و متوسط در صنایع، نشانه مثبتی است که می ‌‌‌تواند چشم‌انداز تعدیل رکود و رخوت در بورس تهران را ترسیم ‌‌‌کند.


رشد شاخص های عملکردی بورس در جریان معاملات امروز نشان می دهد، سهم‌های کوچک توانسته‌اند تا حدودی، نمادهای بزرگ بازار را با چالش رشد روبرو کنند. حمایت تکنیکال از شاخص کل بورس نیز در حال ایجاد یک کف سازی قوی در همین زمینه است.


میانگین خرید هر کد حقیقی در جریان معاملات روز دوشنبه به ۲۵.۱ میلیون تومان رسید و میانگین فروش این کدها نیز به عدد ۱۸.۹ میلیون تومان کاهش یافت.


* رشد شاخص های عملکردی بازار سهام


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه با رشد دو هزار و ۵۸۲ واحدی روبرو شد و توانست حمایت جدی خود در عدد یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را پس بگیرد. در حال حاضر شاخص کل بازار سهام در عدد یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۷۵ واحدی ایستاده و بازدهی مثبت ۰.۲۸ درصدی را به ثبت رسانده است.


شاخص کل هموزن نیز در جریان معاملات امروز با رشد سه هزار و ۱۵۰ واحدی توانست به عدد ۳۳۳ هزار و ۹۴۹ واحدی برسد و بازدهی مثبت ۰.۹۵ درصدی را برای سهامداران به همراه داشته باشد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۳۰ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۶۷۲ واحدی رسید.


* کاهش ۹۶ درصدی خروج پول حقیقی از بورس


امروز برای پنجمین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه و تغییر منفی مالکیت حقوقی به حقیقی رخ داد. امروز بورس شاهد خروج ۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه بود.


در صورتی که این روند خروج پول کاهش یافته و به ورود پول سهامداران خرد تبدیل شود، می توان امیدوار بود که در ۲۰ روز انتهایی سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه وارد فاز صعودی شده است. روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه کاهش ۹۶ درصدی داشته است.


نمادهای ثشاهد (سرمایه گذاری شاهد)، غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشته اند و سهم های کسرا (سرامیکک های ‌صنعتی ‌اردکان)، فزر (پویا زرکان آق دره) و بپاس (بیمه پاسارگاد) نیز شاهد بیشترین خروج بوده‌اند.


* رشد ۱۰ درصدی معاملات خرد بازار سرمایه


امروز مانند همه دوشنبه‌های هفته‌های گذشته ارزش معاملات به دلیل خرید و فروش اوراق بدهی در فرابورس رشد ۱۸۵۶ درصدی داشته است و ۹۵ درصد ارزش معاملات متعلق به معاملات اوراق بدهی بوده است. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۷ هزار و ۲۴۳میلیارد تومان بود.


معاملات خرد بازار سهام نیز با رشد ۱۰ درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به عدد دو هزار و ۳۸۳ میلیارد تومانی رسید. حدود ۱ درصد از ارزش کل معاملات را در برگرفت.


* رشد مازاد تقاضای بورس


در پایان معاملات امروز ۶۷ درصد نمادهای بازار سرمایه رشد قیمت داشته‌اند و ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۰ درصد رشد کرد و در رقم ۲۰۲ میلیارد تومان ایستاد. تعداد نمادهای جاضر در صف خرید نیز با افزایش مواجه شد و عدد ۸۴ نماد رسید.


امروز نماد ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد)، غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات روز دوشنبه، ۲۶ درصد سهم های بازار سهام با کاهش قیمت روبرو شدند و ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۵۹ درصد افزایش یافت و ۲۷ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۱۷۵ میلیارد تومانی بسته شد. تعداد سهم‌های حاضر در صف فروش با کاهش چشم‌گیری روبرو شد و به عدد ۴ سهم رسید.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن) و وتعاون (شرکت بیمه تعاون) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0