بااقتصاد
1400/09/27
14:41
یادآوری یک برنامه حمایتی از بورس و صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص کل/ دولت به عهد خود برای تقویت بازار سرمایه وفادار می‌ماند؟

گزارش بازار/‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ رکود سنگین بازارهای سهام تهران در آخرین روزهای پاییزی با یادآوری برنامه حمایتی وزیر اقتصاد در لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱، پس از اعتراض‌ها و انتقادهای شدید اهالی بازار سرمایه، به تعادل رسید و بورس تهران شنبه پایانی آذرماه را با ۱۲۳۳۶ واحدی و بازپس‌گیری کانال ۱.۳ میلیونی، پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در هفته معاملاتی گذشته بیش از ۴.۱ درصد افت کرده بود و به‌رغم رشد نرخ دلار و تورم، بسیاری از صنایع و گروه‌های بورسی شاهد کاهش قیمت سهام‌شان بودند، اما تغییر روند معاملات امروز و تمایل معامله‌گران سهام برای خرید نمادهای پتروشیمیایی، کامودیتی و خودرویی حدود ۶۰ درصد از دادوستدها را در مدار مثبت قرار داد. به‌نظر‌می‌رسد این روند مثبت تا پایان هفته تداوم یابد.

صعود ۱۵ واحدی شاخص فرابورس در روز مثبت معاملاتی


به گزارش بااقتصاد، امروز ‌شنبه، ۲۷ آذرماه، معاملات بازارهای سهام تهران در ادامه مدار رشد کم‌رمق چهارشنبه گذشته، به سمت متعادل و مثبت گرایش نشان داد و شاخص کل هم‌وزن با اشتیاق حقیقی‌ها برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و خودرویی، ۲۴۷۰ واحد رشد کرد و به رقم ۳۴۶ هزار و ۹۸۰ واحد رسید. صعود ۱۵ واحدی شاخص کل فرابورس اما چنگی به دل نزد و این شاخص همچنان در میانه کانال ۱۸ هزار واحدی دست‌وپا می‌زند.


پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها در صدر شاخص‌سازان و پرتراکنش‌های بورس


شاخص کل بورس تهران امروز با بیش‌ترین تاثیرپذیری مثبت از معاملات نمادهای شپدیس، پارسان، کگل، خودرو، فملی، فولاد و نوری همراه بود و خودرو، شستا و خساپا، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی و مثبت را نیز به خود اختصاص دادند.


تاثیر معاملات منفی غصینو و توسن بر شاخص آیفکس


در بازار فرابورس اما غصینو با ۳۵ واحد منفی، مانع اصلی بر سر راه صعود بیش‌تر شاخص کل آیفکس بود و شگویا، فرابورس، آریا، سمگا و پمینا، شاخص‌سازان اصلی این بازار در سمت مثبت لقب گرفتند. در جدول پرتراکنش‌های فرابورس، توسن با عملکرد منفی در صدر ایستاد و فجهان، فتوسا و مدیریت، نمادهای پرتراکنش و مثبت این بازار بودند.


تعادل در افزایش و کاهش قیمت نمادهای شرکتی


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۱۰ نماد شرکتی را برای انجام دادوستدهای‌شان انتخاب کردند و ۳۳ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو ثبت شدند. طی این دادوستدها، ۱۲۶ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۱۲۱ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی معاملات امروز را به پایان رساندند.


یادآوری برنامه حمایتی وزیر اقتصاد از بورس


بازار سرمایه درحالی‌که هفته گذشته را روزهای بحرانی را همراه با اعتراض جمعی از سهامداران حقیقی پشت سر گذاشته بود، با اقدامات حمایتی وزیر اقتصاد و پیگیری‌های رییس سازمان بورس مواجه شد. خاندوزی در جلسه هیات دولت خواستار اجرای تمامی بندهای ۱۰ گانه حمایتی بورس شد و رییس جمهوری نیز بر آن مهر تایید زد. به‌این‌ترتیب و با موافقت ستاد اقتصادی دولت، تغییراتی در لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ ایجاد شد.


تغییرات بودجه‌ای در راستای حمایت از بازار سرمایه


به گفته مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، این تغییرات در قالب یک پیشنهاد در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شد و طبق آن برای شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند، معافیت مالیاتی درنظر می‌گیرند. همچنین در این زمینه پیشنهاد شده است، شرکت‌هایی که سال آینده وارد بورس شوند ۵ واحد/درصد مالیات‌بردرآمد آنها کاهش می‌یابد.


عشقی افزود: در حال حاضر ۲۰ شرکت برای حضور و عرضه سهام‌شان در بورس، به صف عرضه اولیه ایستاده‌اند و مراحل پذیرش را پشت سر می‌گذارند.


اجرای آزمایشی سامانه معاملاتی بومی


رییس سازمان بورس همچنین از آماده شدن سامانه معاملاتی بومی خبر داد و گفت که در مورد نحوه انتقال معاملات برخی از نمادها در بورس کار کارشناسی انجام می‌شود و پس از آزمایش این سامانه معاملاتی برخط و آنلاین، به صورت کامل اجرا خواهد شد.


جزییاتی از برنامه حمایتی صندوق تثبیت بازار سهام


درراستای برنامه‌های حمایتی وزیر اقتصاد از بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۱، رییس هیات عامل صندوق تثبیت نیز برخی جزییات این تغییر بودجه‌ای را اعلام کرد. به گفته امیرمهدی صبایی، طبق مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شد بیش از ۵۱۰ میلیون دلار معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری جدید توسط صندوق توسعه ملی در بازار انجام شود که با پیگیری‌های اخیر و طبق هماهنگی‌ها و توافقات، این مبلغ به صورت تدریجی به حساب صندوق تثبیت واریز می‌شود.


رییس هیات عامل صندوق تثبیت با اشاره به ماهیت این صندوق، اظهار کرد: این صندوق در راستای اجرای مفاد ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب سال ۹۴) و با هدف کاهش، کنترل مخاطرات سامانه، فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصای و اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور تاسیس و در چارچوب اساسنامه پیشنهاد شده است توسط وزارت اقتصاد و مورد تصویب هیات وزیران فعالیت می‌کند.


به گفته صبایی، این صندوق قابلیت تامین مالی از طریق بازار پول و سرمایه را دارد، البته پیشنهادات دیگری از جمله انتقال دارایی از دولت به صندوق شامل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تقویت توان تامین مالی صندوق ارائه شده که در حال پیگیری است. این دارایی‌ها می‌تواند پشتوانه‌ای برای تامین مالی و تجهیز منابع درراستای حمایت از بازار سرمایه باشد.


محل تامین منابع صندوق ثبیت بازار کجاست؟


رییس هیات عامل صندوق تثبیت، منابع این صندوق را از سه محل قابل تامین دانست و افزود: نخست سرمایه گذاری دولت که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و توسط سازمان برنامه و بودجه باید در لایحه بودجه پیش بینی شود، محل دوم تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به واسطه سپرده‌گذاری یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در این صندوق است و محل سوم نیز بخشی از کارمزد تعریف‌شده توسط سازمان بورس است.


به گفته وی، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، در حال حاضر ۳۰ درصد از کارمزدهای متعلق به سازمان بورس و شرکت رایان بورس، روزانه و به‌طور مستقیم به حساب این صندوق واریز می‌شود.


صبایی تصریح کرد: در صورت تحقق موارد مذکور، برآورد می شود سال آینده حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید ناشی از واریز یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، کارمزد روزانه سازمان بورس و مالیات معاملات بازار سرمایه و ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی سهام جدید به این صندوق منتقل شود.


وظیفه صندوق تثبیت، بازارگردانی نیست!


وی البته ماموریت اصلی این صندوق را طبق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید و اساسنامه، کاهش و کنترل اثر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک (سامانه‌ای و فرادستگاهی) در بازارسهام برشمرد و گفت این صندوق ماموریتی برای بازارگردانی سهام ندارد! هر چند این صندوق در راستای تثبیت بازار و کاهش ریسک‌ها و اثربخشی اقدامات، تمام توانایی خود را به‌کار خواهد بست، اما فراموش نشود همواره تعیین‌کننده مسیر اصلی بازار در میان مدت و بلندمدت متغیرهای اصلی و بنیادی هستند.


رالی خودروهای وارداتی در آزادراه مجلس و شورای نگهبان!


تصویب طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع مجلس به شورای نگهبان رفت تا در صورت مغایرت نداشتن با قانون و شرع، به اجرا برسد. حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز خبر از رد طرح واردات خودرو از سوی شورای نگهبان داد و گفت که این طرح دوباره به مجلس برگشت داده شد. به گفته وی، طرح واردات خودرو در جلسه روز سه‌شنبه گذشته کمیسیون صنایع مجلس عینا با اضافه شدن ارز دارای منشا به تصویب رسید تا پس از تصویب صحن علنی دوباره به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۷۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان، در حجم بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در روند مثبت بازار همچنان کاهشی بود و با رقم اندک ۲۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که طی آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها رقم خورد. حقیقی‌ها امروز روی نمادهای شپدیس، بورس و خودرو بیش‌ترین میزان تقاضای خرید را ثبت کردند و بالاترین میزان خالص خرید حقوقی‌ها نیز به نمادهای بپاس، شپاکسا و وپاسار اختصاص یافت.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۴۴ ، ۲۱۳ و ۱۳۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۰۵.۵۷۴.۳۲ (۱۲۳۳۶.۲۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۶.۹۸۰.۴۴ (۲۴۷۰.۸۲افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۱۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: شپدیس، پارسان و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۸۶.۴۲ (۱۵.۷۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۸۹۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری مثبت: زاگرس، فرابورس و آریا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0