کانال عرضه‌ی اولیه
1399/12/05
13:00
عرضه های گران و نقدینگی کم ! مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با همفکران در خصوص وضعیت اخیر بازار سرمایه و عرضه اولیه ‍‍‍ اپال گفت: ا...

عرضه های گران و نقدینگی کم !



مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با همفکران در خصوص وضعیت اخیر بازار سرمایه و عرضه اولیه اپال گفت: امروز پس از اجرای دامنه نامتقارن در بازار میبینیم که وضعیت به گونه ای شده که علاوه بر صف های فروش، نقدشوندگی و ارزش معاملات نیز با افت زیادی مواجه شده است و این موضوع از قبل قابل انتظار بود.



این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در حال حاضرکماکان با کف قبلی شاخص فاصله داریم و احتمالا خریدارانی هم اگر وجود داشته باشند منتظر هستند در محدوده کف قبلی خرید کنند. از همین رو چنانچه دامنه نوسان تغییر نکند یا حمایت خارجی از بازار نشود تصور می کنم اصلاح فرسایشی بازار ادامه داشته باشد و با منفی های کوچک حدود یک هفته تا ده روز درگیر این بازار فرسایشی باشیم.



وی در همین راستا با بیان این که مشکل فعلی بازار نقدینگی است و پولهایی که از بازار خارج شده وضعیت رکودی فعلی را در بازار سهام ایجاد کرده است، افزود: در حال حاضر متغیرهای فاندامنتال بازار از جمله نرخ دلار، نرخ کامودیتی ها و نرخ سود بانکی وضعیت مطلوبی دارند. اما میبینیم که همه این پارامترها در روند بازار بی تاثیر هستند و تا حد زیادی می توان رکود بازار را به کمبود نقدینگی و شاید خروج به سمت رمز ارزها نسبت داد. سود بانکی نیز این عامل را تا حدودی تشدید کرده است.



رضایتی با اشاره به عرضه اولیه اپال گفت: در نگاه کلی تر در شرایط فعلی عرضه اولیه ها می توانند به روند بازار آسیب بزنند اما در مجموع اگر قیمت های جذابی برای عرضه های بزرگ تعیین می شد شاید می توانست اثرگذاری مثبت را نیز در بازار شاهد باشیم. چرا که با قیمت گذاری مناسب و جذاب روی سهام شرکت ها برای عرضه اولیه ها سرمایه های کوچک جذب بازار شده و موجب دلگرمی سرمایه گذاران برای کسب بازدهی های خوب می شود.



این فعال بازار سرمایه در همین راستا اظهار داشت: اپال هم شرکت بزرگی است هم به لحاظ قیمتی تند است و بعید به نظر می رسد که بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کند. چنانچه اگر سهم در کوتاه مدت متعادل شود علاوه بر خروج نقدینگی قطعا اثر روانی منفی خواهد داشت.



او با اشاره به این که اپال حدودا ۱۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را از بازار خارج می کند، تصریح کرد: این رقم برای شرایط فعلی بورس معنی دار است. اما به طور کلی نقدینگی آزاد چه به صورت نقد چه به صورت اوراق برای خرید عرضه اولیه ها وجود دارد و بر همین اساس مخالف عرضه های بزرگ در قیمت های جذاب نیستیم چرا که موجب ایجاد جو مثبت در بازار می شود اما اگر عرضه بزرگ باشد و همزمان قیمت سهم نیزبالا باشد و انتظار بازدهی جذابی وجود نداشته باشد، قطعا می تواند در بازار آسیب زا باشد.همفکران

انتهای خبر

0
0