بااقتصاد
1399/10/13
14:51
انقلاب زمستانی بورس تهران با تاخیر دو هفته‌ای/ عوامل ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص؛ ریسک‌های سیاسی، اقتصادی یا رفتار هیجانی؟/ سقوط پالایش در چاه هفتم!

گزارش بازار روز شنبه ۱۳ دی‌ماه بورس تهران که پس از ریزش یک‌هفته‌ای، برای استقبال از سال ۲۰۲۱ نفس گرفته بود، در نخستین روز معاملاتی سال نو میلادی، متاثر از ریسک‌های سیستماتیک (سیاسی)، اقتصادی و درپی آن رفتارهای هیجانی سهامداران حقیقی و حقوقی، سقوط ۴۳ هزار واحدی را تجربه کرد. این ریزش بهمن‌گونه شاخص کل را می‌توان با تاخیر دو هفته‌ای، انقلاب زمستانی بورس تهران نامید!


به گزارش بااقتصاد، برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، دلیل اصلی سقوط امروز شاخص را ریسک‌های سیاسی و انتشار اخبار و گزارش‌هایی پیرامون احتمال جنگ در منطقه اعلام کرده‌اند و به زعم برخی دیگر از تحلیلگران نیز اظهار نظر نمایندگان مجلس مبنی بر نرخ‌گذاری خودرو، فولاد و سیمان، موجب این ریزش کم‌سابقه شاخص شده است.


به هرروی، روند معاملات امروز، شنبه ۱۳ دی‌ماه ۹۹، در نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، از زمان پیش‌گشایش و تایم بازار، منفی آغاز شد و به کل نمادهای بازار، بجز معدود تک‌سهم‌ها سرایت کرد، به‌گونه‌ای‌که تابلو بورس تهران امروز یک‌پارچه سرخ‌پوش شد.


نمادهای فلزی به کف رسیدند


نمادهای بزرگ فلزی که از دقایق نخست بازار امروز، روند ریزشی را آغاز کرده بودند، در ادامه این مسیر به کف قیمت روزانه رسیدند. فولاد و فملی، به ترتیب با قیمت ۱۲۵۹ و ۱۳۵۳ تومان، با عرضه بالایی مواجه شدند و فولاد در همین محدوده قیمتی بیش از ۳۰ میلیون سهم را انتقال داد و در فملی نیز ۸ میلیون سهم دادوستد شد.


ذوب، دیگر نماد تاثیرگذار گروه فلزی در قیمت ۴۵۸.۶ تومان، صف فروش شد و ۲۴ میلیون سهم را جابجا کرد. دو نماد فملی و فولاد، امروز بیش از ۶۵۰۰ واحد روی شاخص کل تاثیر منفی گذاشتند!


سقوط پالایش در چاه هفتم


گروه پالایشی‌ها هم در مدار منفی، صف‌های فروش میلیونی تشکیل دادند. شپنا با بیش‌ترین ریزش(۱۱۸۸ واحد) در میان هم‌گروه‌های خود، به قیمت ۱۲۲۱ تومان رسید و با تشکیل صف فروش ۴۷ میلیونی، ۶۴ میلیون سهم را انتقال داد. شبندر هم ۱۰ میلیون سهم را در صف فروش گذاشت و با حجم معاملات ۹ میلیونی در قیمت ۲۴۹۳ تومان معامله شد.


از همین گروه، ۱۰ میلیون سهم شتران صف فروش شد تا با این نماد بزرگ پالایشی نیز در دامنه منفی معاملات با قیمت ۲۴۹۳ تومان ۹ میلیون سهم را جابجا کند. شبریز هم با قیمت ۲۹۹۳ تومان در کف روزانه قرار گرفت و پس از تشکیل صف ۷ میلیونی، ۲میلیون سهم را دادوستد کرد. اما بدترین معاملات این گروه را نماد پالایش رقم زد و پس از ریزش‌های اخیر، امروز با ۶درصد کاهش به چاه هفتم سقوط کرد و به قیمت ۷۵۶۲ تومان رسید!


مناقشه خودروسازان، دولت و مجلس به قیمت زیان سهامداران


موضوعی که از هفته‌های گذشته محل مناقشه خودروسازان، دولت و مجلس قرار گرفته، نرخ‌گذاری و افزایش قیمت خودروست که به زعم برخی از تحلیلگران، یکی از عوامل اصلی سقوط امروز شاخص را تشکیل داده و موجب زیان سهامداران نیز شده است. در جریان معاملات منفی امروز، نمادهای بزرگ خودروسازان نیز صف فروش شدند.


خودرو پس از تشکیل صف فروش ۱۹۴ میلیونی، در قیمت ۲۹۶ تومان، حجم معاملاتش به ۱۹۷ میلیون سهم رسید و خساپا نیز با قیمت ۲۱۴ تومان، ۲۵۸ میلیون سهم را معامله کرد و صف فروش ۱۳۰ میلیونی تشکیل داد.


خپارس دیگر نماد خودرویی‌ها، با قیمت ۷۵۸ تومان، ۱۰ میلیون سهم را جابجا کرد و ۲۴ میلیون سهم را هم در صف فروش گذاشت. خکمک، ختراک، خنصیر، خفنر، خچرخش، خپویش، خفناور، خموتور و خلنت نمادهای کوچک‌تر اما مثبت این گروه بودند که در سقف روزانه با صف خرید مواجه شدند.


شاخص‌سازان بانکی همچنان در تعلیق!


در حالی‌که نمادهای بزرگ گروه بانکی در تعلیق به‌سر می‌برند، معاملات این گروه نیز امروز در دامنه منفی به پایان رسید. وپارس در کف قیمت روزانه با ۳۴۹ تومان، ۱۹۷ میلیون سهم را جابجا کرد و ونوین نیز با ایجاد صف فروش ۱۶ میلیونی به قیمت ۵۲۲ تومان، حجم معاملات ۵۲ میلیونی را رقم زد.


وپاسار، دیگر نماد بانکی در قیمت ۱۱۴۰ تومان، ۴میلیون سهم را در صف خرید گذاشت و بیش از ۱۴ میلیون سهم را معامله کرد. وکار و وخاور نیز با ثبت منفی ۲درصد، به قیمت ۳۰۲ و ۹۴۳ تومان رسیدند و وپست و وملل، دو نماد مثبت این گروه بودند که در سقف قیمت روزانه با بیش از ۳.۵ درصد مثبت و در قیمت ۱۸۷۱ و ۱۶۳۰.۵ تومان معامله شدند.


برکت تنها نماد پربرکت بورس تهران!


در هیاهوی منفی بازار معاملات امروز، نماد دارویی برکت -که از آخر هفته گذشته و با انتشار خبر تولید واکسن کرونا توسط این گروه دارویی، از صف فورش به صف خرید رسیده بود- امروز نیز مثبت شد. برکت در سقف روزانه قیمتی با ۲۸۹۱ تومان، حجم معاملاتش به ۲۰۰ میلیون سهم رسید و تا پایان وقت معاملات، پرتقاضا و با صف خرید مواجه بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه ۱۳ دی‌ماه ۹۹


به‌این‌ترتیب و در پایان وقت معاملات بورس تهران و فرابورس، شاخص کل با ۴۳ هزار و ۶۸۲ واحد(۳.۱ درصد) سقوط، در رقم یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ریزش ۱.۸ درصدی را ثبت کرد و در کانال ۴۵۵هزار واحدی قرار گرفت.


ارزش کل معاملات امروز بورس تهران و فرابورس به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید نمادهای بزرگ فملی، فولاد، فارس و شستا بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.


همچنین مواد دارویی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۹۱۵، ۷۳۵و ۶۴۹ میلیارد تومان برترین صنایع امروز بودند و بیش‌ترین حجم معاملات را نیز رقم زدند. نمادهای پالایشی، چند رشته‌ای و گروه لاستیک و پلاستیک نیز امروز سراسر منفی و قرمز بودند و حتی معامله تک سهم سبز هم نداشتند!


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۵۴,۱۱۴.۳۰ (۴۳۶۸۲.۵۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۵.۱۶۸.۹۱ (۸۵۳۹.۶۶-)


ارزش معاملات: ۸,۶۵۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۲۲۲.۸۴ (۵۰۳.۶۴-)


ارزش معاملات: ۸,۴۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: کگهر، میدکو و زاگرس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0