بورس۲۴
1401/05/08
05:18
پیش‌بینی وضعیت بورس ۸ مرداد ۱۴۰۱ / سناریوهای پیش روی بازار

به نظر دو سناریو پیش روی بازار است. سناریوی نخست: روند اصلاحی و نوسانی تا نیمه‌های مرداد و آغاز یک رالی جدید که به نظر کمی خوشبینانه است. / سناریوی دوم: ادامه وضعیت جهنمی و اصلاح بیشتر قیمت‌ها که بدبینانه است و بعد زمان در آن دخیل است. نکته مهم اینکه هر چه پیش برویم احتمالا فضای بدبینی و ابهام کمتر می‌شود و در نهایت به جایی میرسد که دیگر پولی برای خروج باقی نمی‌ماند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 8 مرداد 1401 / سناریوهای پیش روی بازار

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه اندکی بهتر بود؛ هر چند که اگر ریز شویم، می‌بینیم بخش بااهمیتی از حرکت ۵ هزار واحدی نماگر اصلی بازار به دلیل شاخص‌سازی در برخی از نمادهای بزرگ بوده و هنوز در حال و احوال بازار تغییر شگرفی ایجاد نشده است اما به هر جهت فرار از روزهای جهنمی ابتدای هفته گذشته، بهتر از تداوم آن است. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه رشد ۱.۰۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن و خروج ۱۲۰ میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای را داشتیم. رسیدن ارزش معاملات به سطوح ۲.۰۰۰ میلیارد تومانی نشان می‌دهد که معامله‌گران منتظر تعیین مسیر بازار پس از آرامش روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هستند.


متاسفانه سایه اکثر تهدید‌ها (ساز ناکوک سیاستگذاری‌های اقتصادی و غیراقتصادی) منجر به شکل‌گیری وضعیت فعلی بازار شده و در صورت تداوم، هیچ بعید نیست که ارزش معاملات به روند کاهشی خود ادامه دهد؛ چراکه از ابتدای سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها خارج شده و کماکان سرعت خروج نقدینگی بالا است. این ناامنی که از مسائل مختلفی از جمله عدم ‌اعلام برنامه‌های اقتصادی از سوی دولت، لنگ در هوا ماندن برجام، دخالت‌های پی‌درپی برخی وزارتخانه‌ها در سازوکار قیمتی بورس‌کالا، رفتار عجیب متولیان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درخصوص کنترل تورم و نرخ بهره، شکاف دلار آزاد با نیما، بی‌تفاوتی سازمان بورس به وضعیت فعلی و همچنین جهت‌گیری سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فدرال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رزرو و چندین متغیر اثرگذار دیگر نشات می‌گیرد؛ منجر به سلب اطمینان و ترس روزافزون گروه‌های مختلف نسبت به بازار پرحاشیه سهام شده است. به نظر دو سناریو پیش روی بازار است.


سناریوی نخست: روند اصلاحی و نوسانی تا نیمه‌های مرداد و آغاز یک رالی جدید که به نظر کمی خوشبینانه است. البته برای تحقق نیاز به شوک‌هایی برای تغییر تفکر معامله‌گران دارد. اما به هر جهت آرزو بر جوانان عیب نیست !


سناریوی دوم: ادامه وضعیت جهنمی و اصلاح بیشتر قیمت‌ها (البته با سرعت بسیار آرام و فرسایشی) که حتی بیان آن هم انسان را عصبی می‌کند اما به هر جهت آنهایی که این وضعیت را رقم زده‌اند، از آن لذت می‌برند و به دنبال شکارهای قوی برای حرکت افزایشی بعدی هستند ... ! در واقع این سناریو که بدبینانه است، بعد زمان در آن دخیل است و ممکن است تا نیمه‌های پائیز هم طول بکشد. و نکته مهم اینکه هر چه پیش برویم احتمالا فضای بدبینی و ابهام کمتر می‌شود و در نهایت به جایی میرسد که دیگر پولی برای خروج باقی نمی‌ماند.


امیدواریم سناریوی اول رخ دهد و الزامات آن فراهم شود. اما به هر جهت اگر سناریوی دوم رخ دهد، آخرین کف‌ها بعد از بیش از ۲ سال جنگ اعصاب شکل خواهد گرفت. برای امروز بازاری متعادل با رگه‌های مثبت مدنظر است. لذا باید منتظر ماند و دید آیا نقدینگی پارک شده خارج از بازار تن به ریسک و خریدهای رو به جلو می‌دهد یا پس از چند روز نوسان مجددا موج جدیدی از عرضه شاخص را راهی ابتدای کانال ۱.۴ میلیون واحد می‌کند.


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

انتهای خبر

0
0