اقتصاد آنلاین
1399/12/23
10:20
چه بر سر شرکت قدیمی بورسی در سال۹۹ آمد؟/ وملی؛ نمونه بارز فرصت‌سوزی در روزهای طلایی بورس

در سالی که گذشت سهام وملی یکی از سهام‌هایی بود که رشد عجیبی را تجربه کرد و قیمت آن تا ۸۰هزار تومان نیز رسید. یکی از اتفاقاتی که روند این نماد را تحث تاثیر خود قرار داد خبر افزایش سرمایه ۶۰هزار درصدی این شرکت بود.

اقتصادآنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در یک سال اخیر، بازار سهام شاهد اتفاقات عجیبی بود. بخشی از اعجاب آن را می‌توان به تجربه رشدهای باورنکردنی و ریزش‌های بی‌مهابا آن نسبت داد. بررسی روند نماد « وملی » که از قدیمی‌های این بازار است، طی یک سال اخیر جالب توجه خواهد بود.


تاریخچه شرکت

شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی ملی در سال ۱۳۴۸ فعالیت خود را به عنوان بزرگترین هلدینگ صنعت کفش آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۳۵۴ نام شرکت به سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی (سهامی عام) تغییر یافت. این شرکت در سال ۱۳۵۶در تابلو بورس درج شد و اولین عرضه عمومی سهام را در اواخر سال ۱۳۷۴انجام داد. این شرکت تا قبل از سال ۱۳۵۷ با راه‌اندازی ۵۴ شرکت در زمینه‌های مختلف تولیدی و بازرگانی در زیرمجموعه خود، تولید صنعتی کفش در ایران را پایه‌ریزی کرد.


محل این شرکت در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم کرج واقع شده است. گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» در بازار دوم بورس و گروه دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش معامله می‌شود. سهامدار عمده این شرکت با مالکیت حدود ۷۶درصدی، صندوق بازنشستگی کشوری است. اما این شرکت نیز در سال ۱۳۹۲ و در بحبوحه انتخابات نیز توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.


پیشینه معاملاتی تا قبل از سال ۹۸

این نماد طی سالیان ۱۳۸۳ تا انتهای سال ۱۳۹۷ صعود و نزول‌های مختلفی را تجربه کرد. طی این مدت از قیمت ۴۰۰ریال تا حوالی ۱۷هزار ریال نیز رسید. اما از اواخر خردادماه ۱۳۸۸ از محدوده قیمتی ۹۰۰ریال روندی صعودی را آغاز کردو تا ۹۳۰۰ریال در آذر ماه ۱۳۸۹ رسید.


وملی

پس از آن، تا انتهای سال ۱۳۹۷ نوسانی حدود ۹۰۰درصدی را تجربه کرد و این سال را با قیمتی حدود ۱۵۸۰۰ریال به پایان رساند.


وملی در سال ۹۸؛ پایانی متعادل


سهام گروه صنعتی ملی در فروردین ۱۳۹۸ با قیمتی در محدوده ۱۵۰۰تومان آغاز به کار کرد. این نماد روند صعودی خود را بی‌وقفه تا ۱۲مرداد ۹۸ ادامه داد و به قیمت ۸۰۰۰تومان رسید.


وملی2

طی این مدت این نماد حجم معاملاتی بسیار کمی را سپری می‌کرد. به طوری که تنها در انتهای این بازه روزهایی با حجم معاملاتی بیش از نیم میلیون برگه سهمی به خود دید. پس از رفتار سهم متعادل شد وبا نوسان همراه بود. با وجود افتی اندک تا میانه آذرماه، پایین تر از محدوده ۵۶۰۰تومان نرسید.


از انتهای آذر تا پایان سال نیز در محدوده ۷۰۰۰تا ۹۵۰۰تومان متعاد و نوسانی معاملات خود را دنبال کرد. بنابراین وملی در سال۱۳۹۸ حدود ۴۶۶درصد بازدهی نصیب سهامداران خودکرد. سود هر سهم نیز در این سال، ۱۷۸ریال شناسایی شد که نسبت به سال گذشته خود ۱۱۷۱درصد رشد را نشان می‌داد.


وملی در سال۹۹؛پرنوسان و قفل در صفوف

«وملی» سال ۱۳۹۹ را با قیمتی در حدود ۸۵۰۰ آغاز کرد و مانند سال گذشته تا ۱۲مرداد روندی صعودی پیش گرفت. با این تفاوت که در بازه‌های کوتاهی مانند شاخص کل، کمی افت داشت و دوباره به صعود ادامه می‌داد. به جز چند روز ابتدایی سال، عمده معاملات وملی در حجم‌های پایین اتفاق می‌افتاد. طی این مدت نیز صندوق بازنشستگی کشوری، قطره چکانی اقدام به فروش این نماد می‌کرد؛ فروشی که به حفظ قیمت سهم در حوالی ارزش ذاتی آن کمکی نمی‌کرد. طی این مدت، وملی به حوالی ۸۰۰هزار ریال نیز رسید، عددی که شاید تا سال‌های سال نیز دیگر برای این نماد تکرار نشود.


وملی3

درست یک هفته قبل از ریزش سنگین بازار سهام، ریزش این نماد آغاز شد. «وملی» حدود ۶۵روز در صف فروش قفل شد و حجم معاملات نیز بسیار کاهش یافت. روند نزولی این نماد تا آذر ماه هم ادامه پیدا کرد و قیمت آن به ۳۰,۰۰۰تومان رسید. با این حال در آذر ماه و با رشد شاخص کل، با حجم معاملاتی بیش از ۱۲میلیونی برای دو روز هشتم و دهم آذرماه، تا ۳۸,۰۰۰تومان هم رشد کرد. اما این روند تدوام نداشت و وملی دوباره روند نزولی خود را از سر گرفت. به طوری که اکنون قیمت «وملی»در هفته‌های پایانی اسفند ماه به حدود ۱۷۰۰۰تومان رسیده است.


افزایش سرمایه‌ای رکوردشکن که در حد حرف باقی ماند

گروه صنعتی ملی در اول اردیبهشت ماه اعلام کرد برنامه مصوب مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارد. اما از اواخر تیر ماه زمزمه‌های افزایش سرمایه سنگین وملی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار سهام می‌پیچید که برآورد اولیه این افزایش سرمایه نیز ۶۰هزار درصد بیان می‌شد.


وملی که نمایندگی‌های « کفش ملی » آن در بسیاری از شهرهای کشور در بهترین نقاط شهر قرار گرفته‌اند، می‌توانست از روزهای صعودی بورس به عنوان فرصتی مناسب استفاده کند، اما تنها فرصت سوزی را در پیش گرفت و نتوانست از این موقعیت استثنایی استفاده کند. در نهایت نیز سهامداران که به امید این افزایش سرمایه این سهم را خریداری کرده بودند، تنها حسرت آن روز موعود بر دلشان باقی ماند و بسیاری از آن‌ها از با فروش سهام این شرکت، عطای این افزایش سرمایه را به لقایش بخشیدند.


انتهای خبر

0
0