بااقتصاد
1401/02/07
14:15
پرونده معاملات بورس در پایان هفته نخست اردیبهشت، منفی و متعادل بسته شد/ برتری فروشندگان سهام متاثر از اخبار سیاسی و بازارهای جهانی

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بورس تهران همان‌گونه که ابتدای هفته را با یک روند منفی و متعادل آغاز کرد، به همین صورت، آخرین روز معاملاتی هفته را پشت سر گذاشت، هرچند نیمه نخست معاملات امروز با رشد اندک شاخص کل بورس همراه شد، اما برتری فروشندگان نسبت به خریداران سهام متاثر از اخبار سیاسی داخلی و کاهش قیمت‌های جهانی، مشهود بود. به‌این‌ترتیب، شاخص کل با ۱۴۳۳ واحد منفی، روی نقطه یک‌میلیون و ۵۲۱ هزار واحدی متوقف ماند.

واگرایی شاخص کل هم‌وزن و آیفکس با شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز چهار‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، معاملات سهام در بورس تهران به روند متعادل اخیر ادامه داد و حدود ۵۰ درصد از دادوستدها در سمت منفی و ۵۰ درصد نیز در سمت مثبت به پایان رسیدند. شاخص کل هم‌وزن و آیفکس نیز در واگرایی به شاخص کل، صعود کردند. ۱۳۷۹ واحد مثبت برای شاخص کل هم‌وزن و ۱۵ واحد مثبت برای شاخص کل آیفکس رقم خورد.


خودروسازان همچنان در کانون توجه معامله‌گران بورس تهران


صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، امروز به رنگ سرخ درآمد و رمپنا، کگل، شتران و فخوز، سرخپوشان اصلی شاخص کل لقب گرفتند. معاملات مثبت شپنا، تیپیکو و فولاژ، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص بورس شد. با اقبال اخیر حقیقی‌ها به گروه خودرویی، امروز هم خگستر بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت را به همراه شستا، برای بورس تهران ثبت کرد.


غصینو، شاخص‌ساز اصلی فرابورس


شاخص‌سازان اصلی در بازار فرابورس با صدرنشینی غصینو، زاگرس و وملل در سمت مثبت و دماوند، شگویا، صبا و خدیزل در سمت منفی روی تابلو حک شدند. نمادهای کوچک‌تر این بازار امروز بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی را به خود اختصاص دادند. فزر، توسن و کرمان در صدر ایستادند و توسن بالاترین حجم تراکنش مثبت را رقم زد.


رشد قیمت بیش از ۳ درصد برای ۱۳۷ نماد شرکتی


در آخرین روز معاملاتی هفته، معامله‌گران سهام ۶۱۵ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۱ نماد هم بدون معامله روی تابلو، به استقبال معاملات هفته دوم اردیبهشت‌ماه رفتند. تعداد صف‌های خرید سهم امروز به ۱۴۴ نماد به ارزش ۴۶۱ هزار میلیارد تومان و صف‌های فروش به ۱۷ سهم با ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید و رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۳۷ نماد شرکتی رقم خورد درحالی‌که ۵۳ نماد شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


امضای قرارداد واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت به‌زودی


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: برای واریز منابع صندوق توسعه به صندوق تثبیت، باید قرارداد دوجانبه برای انتقال وجوه امضا شود. این قرارداد دارای نکات حقوقی بود که در مورد آن‌ها باید به تفاهم می‌رسیدیم. اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و صندوق تثبیت بازار سرمایه پیگیر رفع مشکلات موجود است.


به گفته عشقی، به‌زودی این قرارداد به امضا می‌رسد و مشکل خاصی در خصوص موارد ذکرشده در این قرارداد نداریم. تا چند روز آینده این قرارداد به امضا خواهد رسید و منابع به‌صورت ماهیانه از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد.


سوددهی سرخآبی‌ها به عملکردشان بستگی دارد


رییس سازمان بورس همچنین، ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس را بر اساس میزان دارایی‌های‌شان دانست و افزود: این موضوع ربطی به شمار هواداران‌شان ندارد.


عشقی گفت: در خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمیته‌ای برای نظارت و هزینه‌‌کرد این منابع پیش‌بینی شده است تا منابع مذکور به گونه‌ای سرمایه‌گذاری شود که در بلندمدت، هم هزینه‌های باشگاه را بتواند پرداخت کند و هم اینکه این دو باشگاه به سودآوری برسند.


به گفته وی، البته این موضوع به عملکرد هیات‌مدیره و مدیران عامل استقلال و پرسپولیس، همچنین کمیته نظارت بر سرمایه حاصل از فروش سهام بستگی دارد. در ارزش‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ارزش آبی‌پوشان کمتر از ارزش رقیب دیرینه‌شان برآورد شده است و سازمان بورس دخالتی در این موضوع نداشت و نظر کارشناس رسمی لحاظ شده است.


برگزاری جلسه ویژه کارگروه مدیریت بازار با موضوع عوارض صادراتی


وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن فولاد، از برگزاری جلسه ویژه بررسی عوارض صادراتی در بعدازظهر امروز خبر داد و گفت: تشکل‌ها و انجمن فولاد در جلسات متعدد و با مراجع مختلف در مجلس و دولت پیگیر عوارض صادراتی هستند.


وی در مورد جلسه قبلی که با کارگروه مدیریت بازار داشتند، توضیح داد و افزود: در جلسه قبلی مصوب شد که عوارض تمام کالاها یک پله کاهش یابد. بر این اساس مقرر شد، کالاهایی که تنها ۵ درصد نسبت به قیمت مبنا افزایش قیمت داشته‌اند، از عوارض معاف شوند.


یعقوبی ادامه داد: در جلسه مصوب شد که عوارض صادراتی برخی از محصولات، نبشی، ناودونی، کلاف، گالوانیزه رنگی، مفتول‌های لوله و پروفیل و غیره حذف و نرخ عوارض سایر محصولات نیز تعدیل شود.


دبیر اجرایی انجمن فولاد همچنین به جلسه اخیری که در مجلس برگزارشده بود، اشاره کرد و گفت: اخیرا جلسه‌ای در مجلس داشتیم که قرار بود وزیر صنعت هم حضور یابد اما غیبت داشت و معاونت‌های وزارت صنعت هم در جلسه حاضر نبودند، به همین دلیل قرار شد که این جلسه دوباره و بعد از ماه رمضان برگزار ‌شود.


یعقوبی همچنین از پیگیری برگزاری جلسه با محمد مخبر و ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: بر اساس مکاتبات و نامه‌های شرکت‌های بزرگ فولادی، به دنبال برگزاری جلسه با ستاد تنظیم بازار و آقای مخبر هستیم تا در وهله اول عوارض را یک پله دیگر کاهش دهیم و نهایتا آن را ملغی کنیم.


حذف و اصلاح عوارض صادراتی


گفتنی است، در جدول ارسالی امروز چهارشنبه، ۷ اردیبهشت، از سوی وزارت صنعت به گمرک ایران در خصوص اصلاح و حذف عوارض صادراتی محصولات مختلف، آمده است:


۱-بعد از مس، عوارض صادراتی روی نیز حذف شده است.


۲-کاهش عوارض بیلت فولاد از ۱۷ به ۸درصد و اسلب از ۲۲ به ۱۷ درصد رسیده است.


دریافت سود رسوبی سهامداران به شرط سجامی شدن


غلامرضا ابوترابی، قائم مقام مدیعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: شرکت سپرده‌گذاری زیرساخت‌های لازم را برای تعیین تکلیف سودهای سنواتی سهامداران آماده کرده است و به‌زودی امکان پرداخت آن به سهامداران مربوط میسر خواهد شد.


وی از تمامی سهامدارانی که تاکنون اقدام به سجامی شدن نکردند درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر در سامانه سجام ثبت‌نام و مراحل تکمیل احراز هویت خود را انجام دهند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۳۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به دیروز ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. از این میزان، ۶۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۷۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم رو به رشد بود و به بیش از۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۲۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وپاسا، خگستر و ثامید اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و شستا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب با ۱۰۸۶ ، ۳۳۹ و ۳۲۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۱.۴۳۴.۷۲ (۱۴۳۳.۰۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۱.۶۹۱.۶۴ (۱۳۷۹.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۶۴۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۶ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: رمپنا، کگل و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۱۶.۰۵(۱۵.۳۶افزایش)


ارزش معاملات: ۷ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: غصینو، زاگرس و وملل


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0