همفکران
1401/08/07
16:33
گزارش بازار/ تزریقی که عطش بازار را رفع نکرد!

شاخص کل بورس تهران هفتمین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۳۵۰۰ واحدی به پایان رسید و در سطح ۱ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بیش از ۵ هزار واحد را در نیم ساعت ابتدایی رقم زده بود اما در ادامه روندش نزولی شد و حدودی از راه رفته را برگشت. شاخص هموزن هم مثبت استارت زد اما تنها یکساعت توانست در مدار مثبت مقاومت کند. به این ترتیب زودتر از دیگر نماگرها نزولی شد و در انتها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هفتمین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۳۵۰۰ واحدی به پایان رسید و در سطح ۱ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بیش از ۵ هزار واحد را در نیم ساعت ابتدایی رقم زده بود اما در ادامه روندش نزولی شد و حدودی از راه رفته را برگشت.


شاخص هموزن هم مثبت استارت زد اما تنها یکساعت توانست در مدار مثبت مقاومت کند. به این ترتیب زودتر از دیگر نماگرها نزولی شد و در انتها با افت ۳۲۰۰ واحدی، سرخپوش به خط پایان رسید.


شبندر، فملی و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبندر رشد بیش از ۳ درصدی قیمت را رقم زد و دو نماد دیگر در محدوده ۱+ متوقف شدند. رمپنا، شبهرن و وبهمن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وبهمن در کف قیمتی با صف فروش روز را به پایان برد. شبهرن ۳- خورد و رمپنا با افت ۲.۵ درصدی قیمت مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و غصینو و خدیزل، ۶۹ واحد افت را به ثبت رساند و در سطح ۱۷ هزار و ۱۴۰ واحد قرار گرفت. آریا و شراز نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها بالغ بر ۹۲۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۵۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۱۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز بلوک های فارس و فملی و نماد خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



برای چندمین روز متوالی شاهد ورود هیچ پولی از سوی حقیقی ها به بازار نبودیم و تمامی صنایع با خروج نقدینگی های خرد مواجه بودند. شیمیایی ها و فلزات اساسی ها در صدر این خروج پول قرار گرفتند. نمادهای غگلپا و خموتور بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نماد بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بود.



با تکیه بر بسته جدید حمایتی دولت در خصوص بازار سهام، که در روز چهارشنبه خبر آن منتشر شد، انتظار می رفت امروز شاهد بازاری متفاوت و البته مثبت باشیم. این انتظارات فقط در دقایق ابتدایی به وقوع پیوست و بعد از آن باز هم شد: روز از نو روزی از نو!


آری خبری از منفی های قابل توجه روزهای اخیر نبود و همچنین در میان بزرگان تا انتها شاهد نوسانات مثبت و مقاومت در مدار سبز بودیم، اما رشد محدود ۳۵۰۰ واحدی شاخص کل، مقاومت اجباری اکثریت نمادها در مرز صفر معاملاتی و خروج ۹۰۰ میلیارد تومانی پول های حقیقی نشان داد که خیلی نمیشود به حرف و وعده و مصوبه اعتنا کرد و باید عملی واقعی صورت بگیرد تا شاهد جلب دوباره اعتماد سهامداران و بازگشت آنان به این بازار باشیم.


بنابراین مصوباتی چون بیمه سهام و تزریق گسترده منابع به صندوق های حمایتی، تنها توانست برای ساعاتی ناجی بازار باشد چرا که تقریبا تمام منابع تزریقی به بازار در یک روز از آن خارج شد و حتی صندوق های با درآمد ثابت نیز خروج پول را تجربه کردند.


خودرویی ها شروعی مثبت داشتند اما در نهایت تنها خموتور و خفناور بودند که رشد قیمتی را تجربه کردند. خموتور پرتقاضا بود در قیمت ۳۸۰ تومان با صف خرید به کارش پایان داد. خگستر، خودرو و خساپا به توقف در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. ورنا که تا حوالی ۵+ پیش رفته بود، با افت ۴ درصدی روز را به آخر برد و ۴۰۰ تومان شد. تقریبا اکثریت نمادهای این صنعت با افت قیمتی مواجه بودند.


در بانکی ها و فلزات اساسی ها نیز شاهد سرخپوشی عمده نمادها بودیم. البته بزرگان این صنایع، با توجه به حمایتی که از آنها شد، سبزپوش بستند. وبصادر ۱+ خورد و وبملت و وتجارت در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. در مقابل بانک دی ۳- خورد و سامان با صف فروش بست.


فولاد و فملی که تا حوالی +۳ هم رفته بودند، ناچار به عقب نشینی شدند و با رشد حدود ۱ درصد به کارشان پایان دادند. ذوب و فاسمین بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی داشتند و فسرب در یک قدمی صف فروش بست.


پالایشی ها از معدود صنایعی بودند که یکپارچه سبزپوش به خط پایان رسیدند. شبندر باز هم بیشتر خریداران را به سوی خود جذب کرد و با رشد بیش از ۳ درصدی به ۷۸۰ تومان رسید. شپنا و شاوان ۱+ خوردند و شبریز ۱۳۶۵ تومان شد.


کچاد و کگل هم که چندروزی بود با سرعت هرچه تمام تر در مسیر نزولی در حرکت بودند، امروز رو به بالا شدند و با حمایتهای صندوق توسعه با رشد قیمت همراه شدند. هر دو حدود ۳ درصد رشد قیمتی را رقم زدند و به ترتیب به ۸۳۰ تومان و ۸۰۰ تومان رسیدند.


کشرق، ثغرب، تپسی و وتعاون از تک نمادهای پرطرفدار امروز بودند که برخلاف نزولی بودن هم گروهی هایشان، در سقف قیمتی معامله شدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادها خموتور و جم بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وامید با ۲.۷۳ درصد، کچاد با ۲.۳۴ درصد و کسرا با ۲.۱۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ولملت با ۴.۷۸ درصد، دسبحا با ۴.۴۵ درصد و قپیرا با ۴.۴۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای آخر هفته نوسان خاصی نداشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۹۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید افت ۰.۱۱ درصدی داشت و به ۱۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۴۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0