سنا
1400/10/27
10:40
ضرورت ایجاد بستر مناسب برای ورود «بلاکچین» در بازار سرمایه

مجید عشقی با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از الگوریتم‌های "اجماع" مانند الگوریتم "بلاکچین" یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد نظر قرار گیرد. در آینده نزدیک مجبور به استفاده از این فناوری‌ها خواهیم بود. بنابراین ضروری است در این خصوص تصمیم های درست هرچه زودتر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه، هفتمین همایش مالی اسلامی با محور رمز ارزها، تجربه جهانی، رویکرد اسلامی با حضور مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، علی صالح آبادی ریس بانک مرکزی، غلام رضا مصباحی مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت حضوری و انلاین در محل بانک مرکزی برگزار شد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش، رمزارزها را از دو دیدگاه «ارز» و «دارایی» مورد بررسی قرار داد و گفت: اگر «رمز ارز» را به عنوان یک نوع ارز در نظر بگیریم، سیاست‌گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی بوده و طبق قانون، سازمان بورس در این حوزه وارد نمی شود.


بررسی «رمز ارز» از دو نگاه


مجید عشقی افزود: تحولات بازار رمز ارزها سرعت بالایی دارد، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارهای مالی اظهار نظر می‌کنند، بحث دارایی بودن رمز ارزها مطرح است و از نظر اینکه این پدیده به عنوان یک دارایی شناخته شود، در حوزه ناظر بازار سرمایه هم قرار می گیرد، بنابراین از این زاویه، بازارسرمایه نیز می‌تواند وارد حوزه رمز ارزها شده و از آن استفاده کند.


وی تاکید کرد: البته همچنان بحث‌های جدی و جمع بندی نشده ای در این خصوص وجود دارد؛ لازم است کمیته فقهی سازمان بورس و شورای فقهی بانک مرکزی در این زمینه بحث کنند تا بتوان با توجه به تحولات این حوزه متناسب با دستورالعمل ها و ابزارهایی که می توان بر روی این پدیده تعریف کرد، تصمیم گیری لازم انجام شود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اکنون حوزه رمز ارز باید در چند بعد مانند استخراج، معاملات، پلت فرم‌ها، انتشار رمز ارز در بازار داخلی و فن آوری بلاک چین توسط یک نهاد رسمی تصمیم گیری و تکلیف خود را مشخص کنیم.


وجود قوانین مشخص استخراج رمز ارزها در وزارت صمت


عشقی اضافه کرد: در حال حاضر تنها در خصوص استخراج رمز ارزها (صدور مجوز) قوانین مختصری وجود دارد که بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است؛ اما در خصوص سایر موارد هنوز به یک حوزه مشخص از طرف قانون گذار و سیاست گذار نرسیده ایم. بر اساس بحث های شرعی و عرفی پیشنهاداتی مطرح شده است که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.


وی با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از الگویتم‌های اجماع مانند الگوریتم بلاکچین یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، در فرآیندهای بازار سرمایه باید مورد نظر قرار گیرد. فرصت‌های خوبی را در این زمینه می‌توان دنبال کرد و آنها را مورد استفاده قرار داد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در آینده نه چندان دور یعنی ۲ سال آینده مجبور هستیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم.


استفاده از بلاک چین در بازارسرمایه


عشق با اشاره به وجود معضلات جدی در برگزاری مجامع شرکت‌ها گفت: مجامعی که با سرمایه‌گذاری مستقیم چندین میلیون نفر سرمایه‌گذار تشکیل می شود. این مجامع در عمل هیچ وقت نمی‌تواند به حدنصاب لازم (اکثریت آرا) برای تشکیل مجمع برسد. تجربه ای که در برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت وجود داشت از این جنس بود که در سال های گذشته با کمتر از یک درصد برگزار شد.


وی افزود: بنابراین استفاده از این فناوری‌ها در چنین حوزه‌هایی یکی از راه‌حل های جدی است. در خصوص اهراز هویت ها و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم را در یک رویداد از این طرق فراهم می شود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: موضوع جدی دیگر همانطور که اشاره شد، به کاربردهای الگوریتم های اجماع در بحث ثبت معاملات باز می گردد. یکی از رویه هایی که بازارهای مالی به سمت آن در حال حرکت است، ساده سازی معاملات است.


عشقی تصریح کرد: هرچند که در زنجیره انجام معاملات، تسویه و پایاپای معاملات نهادهای مختلفی درگیر هستند، اما ما به این سمت رفتیم که این معاملات در تسویه و پایاپای را به نحوی ساده‌سازی کنیم که برای سرمایه‌گذار وجود این نهادها احساس نشود و همه بتوانند به راحتی در کمترین زمان ممکن معامله کنند. در این راستا، شاید یکی از ابزارهای مطلوب برای رسیدن به این هدف استفاده از این فناوری باشد.


وی گفت: در بحث تسویه معاملات، با وجود تعداد بالای بازیگر و لزوم تسویه همزمان معاملات می توان گفت که یکی از فناوری هایی که می تواند یاری رسان باشد، استفاده از فناوری بلاک چین و اجماع است.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع در بحث کاربرد انتقال دارایی ها هم صادق است. احتمالا در چند سال آینده مجبور خواهیم بود، چه دارایی های فیزیکی و چه اوراق بهادار را به شکل توکن هایی در بیاوریم که نقل و انتقال آن و در بستری با بازیگران متعدد انجام دهیم؛ در نظر داشته باشید هرچقدر بازارسرمایه وسعت بیشتری پیدا می کند به ابزارهای جدیدی برای ارائه خدمات و مدیریت بهتر نیاز دارد، البته این موضوع تنها به نهادهای مالی برنمی گردد.


پژوهشگران و فین‌تک‌ها یاری کنند


عشقی تاکید کرد: از همه پژهشگران و دانشگاهیان و نیز فین‌تک ها درخواست می‌کنم در حوزه‌هایی که مربوط به بازار سرمایه است کار کرده و پیشنهادهای خود را در این خصوص به سازمان بورس ارائه کنند. نهاد ناظر آمادگی دارد تا این موضوعات را بررسی کند.


وی بیان کرد: از کمیته فقهی درخواست داریم چه در سازمان بورس و چه در بانک مرکزی کمک کنند تا مباحث فقهی مربوط به دارایی بودن این ابزار و نحوه تبدیل دارایی های فعلی (دارایی های فیزیکی و اوراق بهادار) به توکن و استفاده از این توکن ها در یک فضای فناورانه کمک کند تا از آت در تسهیل معاملات و تسویه و پایاپای بتوانیم استفاده کنیم.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با این وجود در خصوص کارایی بازارهای کریپتوها و موضوع دارایی بودن آنها در کل دنیا از نظر نهادهای ناظر بر بازار پول و بازارسرمایه دغدغه های جدی وجود دارد، این موضوع با توجه به گستردگی و تنوع «کریپتو» در بلند مدت می‌تواند اسیب جدی در خصوص نقدشوندگی آنها وارد کند براین اساس پشتوانه آن از موضوعات جدی در این زمینه است که باید با بررسی های لازم موانع پیش رو برداشته شود.



لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0