فارس نیوز
1401/05/02
09:28
کاهش ۶۳ درصدی درآمد شرکت بورس در سال ۱۴۰۰/ پاداش ۹۱۰ میلیونی برای هیئت مدیره

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش ۳۵ درصدی بازدهی دارایی ها و کاهش ۴۸ درصدی بازدهی حقوق صاحبان سهام مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت بورس اوراق بهادار تهران یکی از نمادهای حاضر در بورس است که در سال ۱۴۰۰ مانند کل بازار سرمایه حال و روز خوبی نداشته و در سال مالی ۱۴۰۰ یکی از عملکردهای ضعیف شرکت بورس اوراق بهادار تهران رقم خورده است.


شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت های مالی سال ۱۴۰۰ را در انتهای هفته سوم تیرماه منتشر کرد.


این شرکت در سالی که گذشت با ۶۳ درصد کاهش درآمد‌های عملیاتی، از یک میلیون و ۳۹۵ هزار میلیارد تومانی که در سال ۱۳۹۹ کسب کرده بود به مبلغی در حدود ۵۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.


سود خالص شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز از مبلغ یک میلیون و ۲۴۸ هزار میلیارد تومان به ۴۹۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که کاهش ۶۰ درصدی سود خالص را نشان می دهد.


بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد، در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش ۳۵ درصدی بازدهی دارایی‌ها و کاهش ۴۸ درصدی بازدهی حقوق صاحبان سهام مواجه بوده است.


بوجود این عملکرد مالی ضعیف، اعضای هیئت مدیره این شرکت در مجمع عمومی سالیانه حق حضور جلسات و پاداش سالیانه خود را بدون در نظر گرفتن این عملکرد ضعیف با ارقام قابل توجهی به تصویب رساندند.


سه دلیل کاهش درآمدهای شرکت بورس


احمد جلالی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته می‌گوید: مدیران شکت بورس اوراق بهادار تهران، دلیل کاهش درآمد و سود خالص را متاثر از کاهش کارمزد نظارتی بر معاملات بورس و فرابورس می دانند.


وی ادامه داد: اما به نظر می رسد، کاهش ارزش معاملات بورس در سال ۱۴۰۰، تصمیمات هیئت مدیره این شرکت و خروج پول حقیقی از بازار سهام عنوان دلایل اصلی افت درآمد و سود شرکت بورس اوراق بهادار تهران دانست.


کاهش نسبت‌های نقدینگی


گزارش های مالی شرکت بورس نشان می‌دهد نسبت وجه نقد و نسبت جاری شرکت بورس در سال ۹۹ بین چهار تا پنج دهم بوده است و در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۰.۴ رسیده است.


برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرکت‌های بازرگانی و صنعتی، نرخ این دو نسبت در شرایط مطلوب بین ۱ تا ۲ است و کمتر از ۱ بودن آن توجیهی ندارد؛ در شرکت بورس اوراق بهادار تهران با توجه به شرایط فوق و تصمیمات دولت برای جلوگیری از وجود وجه نقد راکد منطقی است که این دو نسبت به کمتر از ۱ برسند. این در حالی است که کاهش نسبت های نقدینگی به کمتر از ۰.۵ دهم توجیه پذیر نیست و آسیب‌های جدی برجای می گذارد.


ورود سهامداران به بورس دلیل رشد بازده های سال ۹۹


در سال ۱۴۰۰ بازده دارایی‌های این شرکت ۲۳ درصد و حقوق مالکانه شرکت بورس اوراق بهادار تهران به ۲۵ درصد رسید که نتیجه افت عمق بازار بوده است. در سال مالی ۱۳۹۹، بازده دارایی‌های این شرکت ۵۸ درصد بوده و بازده حقوق مالکانه آن به بیش از ۷۳ درصد رسیده است که دلیل عمده آن افزایش ناگهانی ورود پول حقیقی به بازار بوده است.


در این سال رئیس جمهور وقت با جمله معروف، همه چیزتان را به بورس بسپارید، موجب ورود خیل عظیم افرادی به بورس شد که در انتها با ضرر و زیان زیاد بورس را ترک کردند. ورود سرمایه موجب رشد ناگهانی کارمزدها و معاملات بازار سرمایه شد و همین مساله باعث رشد بسیاری از شاخص های عملکردی بورس اوراق بهادار تهران نیز شد.


تصمیمات مجمع عمومی سالیانه


در مجمع عمومی سالیانه این شرکت که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد، اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند و بهروز خدارحمی به عنوان رئیس مجمع انتخاب شد. پس از تصویب صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.


در مجمع شرکت بورس اوراق بهادار تهران، حق حضور اعضای غیر موظف ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای حضور حداقل یک جلسه در ماه به تصویب رسید. پاداش اعضای هیئت مدیره نیز در سال ۱۴۰۱ رقم ۹۱۰ میلیون تومان تصویب شد. در انتهای این مجمع هزار میلیارد تومان به عنوان کمک هزینه به مصارف مربوط به ترویج و ارتقای سواد مالی تصویب شد.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0